Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Výsev mrakov – bola to príčina záplav v Dubaji?

24.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@globalnews). Záplavy v Dubaji vyvolali dosť kontroverzií. Zdá sa, že takéto množstvo zrážok v púštnej oblasti s prevažne suchým podnebím je anomáliou. Jednou z teórií,...

24.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@globalnews).

Záplavy v Dubaji vyvolali dosť kontroverzií. Zdá sa, že takéto množstvo zrážok v púštnej oblasti s prevažne suchým podnebím je anomáliou. Jednou z teórií, ktoré sa šíria na internete, je výsev oblakov.

Výsev mrakov – bola to príčina záplav v Dubaji?
Foto: youtube.com/@globalnews

Na internete sa objavili špekulácie, že takéto veľké množstvo vody padajúcej z oblohy mohlo byť výsledkom klimatického inžinierstva. Konkrétne ide o metódu výsevu oblakov. Naznačovala to okrem iného aj farba búrky, ktorá bola miestami zelenkavá a navyše veľmi prudká. Aký je vedecký názor na katastrofu v Dubaji?

Záplavy v Dubaji, špekulácie a fakty

Dubaj zažil v uplynulých dňoch rekordné množstvo zrážok, ktoré mali výrazné následky. Výpadky elektriny, dopravný chaos a veľké prerušenie letov. To viedlo k špekuláciám, že za mimoriadne zrážky je zodpovedný cloud seeding, proces manipulácie s mrakmi s cieľom vyvolať dážď. Odborníci a meteorologické analýzy však naznačujú, že hlavnou príčinou bola zmena klímy, ako sa uvádza v denníku Aljazeera.

Čo je to výsev oblakov?

Výsev oblakov, ktorý sa v Spojených arabských emirátoch používa od 90. rokov 20. storočia, je technológia úpravy počasia. Jej cieľom je umelo zvýšiť množstvo zrážok. Táto technika využíva lietadlá alebo pozemné delá na zavádzanie častíc, ako je napríklad jód striebra, ktoré slúžia ako kondenzačné jadrá, priťahujú vlhkosť a urýchľujú tvorbu dažďa. Táto metóda je napriek svojmu rozšírenému používaniu kontroverzná. Zostáva predmetom diskusií, pretože je ťažké presvedčivo dokázať jej účinnosť.

Výsev mrakov – pozícia Dubaja

Podľa správ sa v Dubaji pred dažďom uskutočnilo niekoľko letov na výsev oblakov. Omar Al Yazeedi, zástupca generálneho riaditeľa Národného meteorologického centra (NCM), však poprel, že by sa v deň prívalových dažďov uskutočnili nejaké operácie na výsev oblakov. Zdôraznil, že výsev oblakov je účinný len v počiatočných fázach vývoja oblakov, a nie počas silných búrok.

Pravdepodobnou príčinou rekordných zrážok v Dubaji je globálne otepľovanie – zmena klímy.
Foto: youtube.com/@globalnews

Úloha klimatických zmien

Fenomén rekordných zrážok v Dubaji je preto pravdepodobne dôsledkom zmeny klímy. Mark Howden, riaditeľ Inštitútu pre klimatické, energetické a katastrofické riešenia na Austrálskej národnej univerzite, poukazuje na to, že globálne otepľovanie prispieva k zvýšenej teplote vody v oblasti Dubaja a vzduchu nad ňou. Tým sa zvyšuje schopnosť atmosféry zadržiavať vodu. To následne umožňuje výdatné zrážky.

Intenzívne lejaky boli navyše dôsledkom pomaly sa pohybujúcej búrky. Tá priniesla vlhký tropický vzduch z rovníkovej oblasti, ktorý tiež prispel k rekordným zrážkam. Táto búrka bola v predpovedných modeloch viditeľná už niekoľko dní pred jej výskytom. Tento argument naznačuje, že príprava na takéto udalosti môže byť v budúcnosti kľúčová.

Aj keď pri riadení vodných zdrojov v regióne zohráva úlohu výsev oblakov, hlavnou príčinou rekordných zrážok v Dubaji boli skôr javy súvisiace so zmenou klímy než zásah človeka. Zvyšovanie globálnych teplôt vedie k častejším a intenzívnejším poveternostným udalostiam, čo predstavuje výzvu pre regióny, ktoré nevykazujú prirodzenú odolnosť voči extrémnemu počasiu, ako napríklad SAE.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Armagedon v Dubaji. Obloha sa zrazu zazelenala. Bleskové záplavy premenili mesto na jazero

Autá v Dubaji. Ako spoznáte auto po povodni?


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Používate aplikácie v aute? Nemáme dobré správy

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics). Predseda Úradu pre elektronické komunikácie oznámil, že nulová sadzba pre niektoré aplikácie nebude povolená. Vyplýva to z nariadení EÚ…

Čínsky bestseller v Európe. Ford sa obáva novej konkurencie

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Auto_4K). BYD Seagull by mal byť cenovým knokautom pre západných výrobcov, hoci sankcie EÚ to môžu zmeniť. Niektorí z nich…

Najkratšia diaľnica na svete. Je dlhá len jeden meter!

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels). Najkratšia diaľnica na svete sa nachádza v Európe, hoci hneď na začiatku treba zdôrazniť, že nejde o…

Čo znamená uterák na prístrojovej doske auta?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Covercraft1965). V krajinách, kde je všeobecne vyššia teplota ako na Slovensku, si vodiči áut rozprestierajú na palubných doskách uteráky, ktoré…

Aká je životnosť pneumatík. Musíte ich meniť po 100 000 km?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod). Pneumatiky majú obmedzenú životnosť a môžu sa opotrebovať, aj keď sa vôbec nepoužívajú. Musíte ich však meniť, ak…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov