21.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/alexgo.photography)
Mnohí vodiči sa pýtajú, či existuje univerzálne pravidlo umožňujúce rýchlu jazdu pri minimálnej spotrebe paliva. Hoci sa často objavujú protichodné názory, automobiloví odborníci sa zhodujú na jednej kľúčovej hodnote. Tá umožňuje dosiahnuť najlepší kompromis medzi dynamikou jazdy a ekonomikou. Ako rýchlo jazdiť, aby auto spotrebovalo čo najmenej paliva? Túto otázku si často kladie mnoho vodičov. Od odborníkov možno počuť rôzne a často protichodné názory. Niektorí tvrdia, že optimálna rýchlosť je 90 km/h. Iní tvrdia, že to závisí od typu pohonu.

Foto: shutterstock.com/alexgo.photography
Pri akej rýchlosti auto spotrebuje najmenej
Podľa odborníkov – ak treba uviesť len jednu hodnotu bez zachádzania do technických detailov – najefektívnejšia rýchlosť pre autá je 75 km/h. Platí to bez ohľadu na typ pohonu, teda pre autá s benzínovými aj naftovými motormi. Odkiaľ taká zdanlivo „zvláštna“ a nezaokrúhlená hodnota? Odpoveď dáva fyzika, presnejšie aerodynamika. Práve v tomto rozsahu rýchlostí auto ide už dostatočne rýchlo, že sa len „nekotúľa“. A odpor vzduchu ešte nerastie prudko. Práve „boj“ s aerodynamickým odporom odoberá najviac výkonu motora, a teda aj najviac paliva. Navyše pri takých rýchlostiach motor pracuje v optimálnych podmienkach.
Fyzika aerodynamického odporu
Aerodynamický odpor rastie s druhou mocninou rýchlosti. A výkon potrebný na jeho prekonanie rastie s treťou mocninou. Rozdiel dvadsiatich kilometrov za hodinu na tachometri môže znamenať významný nárast potreby výkonu, a teda aj paliva. Vodiči, ktorí sa snažia jazdiť plynulo na cestách mimo obce – napríklad po štátnych cestách medzi obcami – rýchlo zistia, že takáto jazda rýchlo znižuje spotrebu paliva. Aj autá, ktoré zvyčajne spotrebujú šesť a pol litra, môžu bez problémov dosiahnuť výsledok o liter nižší. Aerodynamika je kľúčová pre úspornú jazdu.
Kľúčové zásady ekonomickej jazdy
Samotná jazda rýchlosťou 75 km/h však nie je všetko. Odborníci zdôrazňujú, že pre úspornú jazdu je najdôležitejšie plynulé rozbiehanie a pokojné zrýchľovanie. Rozjazd na požadovanú rýchlosť by mal trvať dvadsať až tridsať sekúnd. Vďaka tomu motor vstúpi do efektívneho rozsahu otáčok. A prevodovka (ak používame automat) môže rýchlejšie preradiť na vyšší stupeň. Odporúča sa skôr jemný, ale stály tlak na plynový pedál. Namiesto prudkých, krátkych zrýchlení, ktorých hlavným efektom na bežných cestách je zvýšená spotreba.
Optimálne otáčky motora
Odborníci upozorňujú, že ďalším dôležitým prvkom úspornej jazdy je stála kontrola otáčok motora. Odporúčajú udržiavať otáčkomer na úrovni približne 1 500 ot/min. Táto hodnota je v prípade moderných motorov – bez ohľadu na to, či ide o benzín alebo naftu – zvyčajne optimálna pre nízku spotrebu. Treba pamätať, že 1 500 ot/min nie je univerzálna hodnota pre každé auto a situáciu. Úsporná jazda vyžaduje zručnosť a dôslednosť. Ak motor začne vibrovať alebo pracuje príliš „ťažko“, treba prispôsobiť otáčky aktuálnym podmienkam. Teda vo väčšine prípadov – preradiť na nižší stupeň.

Foto: shutterstock.com/photodaria
Bezpečná jazda a nízka spotreba
Odborníci upozorňujú, že snaha o nízku spotrebu by sa nemala diať na úkor bezpečnosti. Odporúčajú plynulo dosahovať optimálnu rýchlosť, udržiavať stále otáčky a predvídať situácie na ceste. Ako napríklad blížiace sa brzdenie, stúpania či protivietor. Čím menej prudkých zmien tempa, tým nižšia spotreba paliva. Ekonomická jazda nie sú len čísla, ale aj schopnosť predvídania. A prispôsobenia štýlu jazdy situácii na ceste. Ako zdôrazňujú odborníci, najdôležitejšie je zachovať pokoj a plynulosť. To sa premieta do reálnych úspor paliva aj komfortu cestovania.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Elektromobily sú nebezpečnejšie pre chodcov ako spaľovacie autá?
Prečo dopravné značky ukazujú inú vzdialenosť ako navigácia: Kam sa vlastne počítajú kilometre
Žlté svetlo na semafore: Kedy môžete prejsť a kedy hrozí pokuta
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















