Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Vynález, ktorý nenávidia milióny vodičov, oslavuje 90 rokov! Takto vznikol parkovací automat

28.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/nepool). Malé zariadenie, ktoré malo upratať chaos v uliciach miest, je dnes jedným z najnenávidenejších vynálezov medzi vodičmi. Parkovací automat oslavuje svoje 90. narodeniny. Dnes...

28.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/nepool).

Malé zariadenie, ktoré malo upratať chaos v uliciach miest, je dnes jedným z najnenávidenejších vynálezov medzi vodičmi. Parkovací automat oslavuje svoje 90. narodeniny. Dnes jeho úlohu čoraz častejšie preberajú mobilné aplikácie, no jedna vec sa nezmenila – nutnosť platiť za státie.

Parkovací automat
Vynález, ktorý nenávidia milióny vodičov, oslavuje 90 rokov! Takto vznikol parkovací automat.
Foto: shutterstock.com/nepool

Ako právnik vyriešil chaos v Oklahoma City?

Tridsiate roky 20. storočia boli v Oklahoma City pre vodičov skutočnou nočnou morou. Parkovacie miesta boli obsadené od úsvitu do súmraku a tí, ktorí si chceli len rýchlo nakúpiť, museli parkovať v druhom rade. Výsledok? Nekonečné zápchy, frustrovaní vodiči a majitelia obchodov sťažujúci sa na nedostatok zákazníkov. Riešenie tohto problému navrhol Carl C. Magee, právnik, vydavateľ a novinár z Oklahomy.

V roku 1935 vytvoril prvý parkovací automat na svete – zariadenie, ktoré malo zrevolucionizovať parkovanie v mestách. Jeho vynález, nazvaný „Park-O-Meter“, mal prinútiť vodičov skrátiť čas parkovania, aby boli miesta dostupnejšie. Prvé parkovacie automaty pripomínali malé hodiny a hodina parkovania stála 5 centov, čo v prepočte na dnešné peniaze predstavuje vysokú sumu.

Hrob na drobné v Európe

Nápad sa však rýchlo ujal. Už tri roky po premiére fungovalo v USA 180 000 parkovacích automatov. Prvý parkovací automat na starom kontinente sa objavil v roku 1952 vo švajčiarskom Bazileji. O dva roky neskôr sa zariadenie dostalo aj do Nemecka, kde si rýchlo vyslúžilo prezývku hrob na drobné. Jeho popularita však rástla závratným tempom a na začiatku 21. storočia fungovalo na celom svete už viac ako 12 miliárd parkovacích automatov.

Parkovaci stroj/automat
Moderné parkovacie automaty už prijímajú karty a sú prepojené s online systémami.
Foto: shutterstock.com/Lana_P

Od mechaniky k mobilným aplikáciám

Od svojho vzniku prešli parkovacie automaty dlhú cestu – od mechanických hodín po moderné parkovacie automaty. Neskôr v 70. rokoch sa objavili modely na batérie s digitálnymi displejmi a následne od roku 2000 sa parkovanie stalo čoraz digitálnejším. V súčasnosti môžeme platiť cez SMS a mobilné aplikácie, ktoré navyše umožňujú predĺžiť parkovanie na diaľku a zároveň účtujú poplatky na minútu presne. Napriek technologickým vymoženostiam však nie je všetko ideálne. Nemecký autoklub ADAC upozorňuje na problémy s GPS lokalizáciou, vysokými poplatkami za služby a nutnosťou používať viacero aplikácií v závislosti od mesta.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ako najčastejšie platíte za parkovanie?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Nekupujte auto, ktoré o 5 rokov predáte za cenu telefónu! TOTO je 10 modelov, ktoré si držia hodnotu najlepšie

Ruky preč! Automechanici odhalili 4 značky áut, ktoré by si nikdy nekúpili

Ktoré autá nehrdzavejú? Týchto 5 značiek je podľa expertov stávka na istotu!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Spomínate si? 10 šialených doplnkov, ktoré z vášho Favorita urobili „nadupanú káru“!

28.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@aliexpresshome9952/shorts) Pamätáte si na divoké 90. roky? Na dobu, kedy cesty brázdili Favority, Felicie a prvé dovezené Golfy? Vtedy sme…

Nissan má obrovský problém vo Francúzsku: Hrozí mu mastná pokuta 2 milióny eur!

28.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jevanto Productions). Oddelenie pre hospodársku súťaž francúzskeho ministerstva hospodárstva začalo vyšetrovanie európskej divízie spoločnosti Nissan. Francúzske úrady chcú zistiť, či…

Jednoduchý trik, ako jazdiť bezpečnejšie na jeseň: Nezabudnite na správny tlak v pneumatikách!

28.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/alexkich). Po teplom začiatku jesene prišlo prudké ochladenie. Nízke teploty však nemajú vplyv len na náš komfort, ale aj na…

Koniec mýtov: Sú autá bez vodiča naozaj nebezpečné? Šokujúca správa od Waymo ukazuje pravdu!

28.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Vi). Sú taxíky bez vodiča nebezpečné? Jeden z najväčších operátorov sa rozhodol vyvrátiť tento mýtus. Pripravil podrobné štatistiky a…

Európa má nového kráľa áut: Nie je to Dacia ani Peugeot! Dôvod úspechu? Obrovské zľavy

27.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoAvenueBE). Nie Dacia Sandero, nie Peugeot 208 ani Renault Clio. Minulý mesiac bol najpopulárnejším autom v Európe kompaktné SUV od…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov