Správy, Zaujímavosti,

Nová európska legislatíva zmení celý automobilový priemysel

30.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/StockStudio Aerials). V roku 2026 by mala vstúpiť do platnosti v EÚ revolučná legislatíva End-of-Life Vehicles (ELV), ktorá zmení nielen koniec životnosti áut, ale aj...

30.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/StockStudio Aerials).

V roku 2026 by mala vstúpiť do platnosti v EÚ revolučná legislatíva End-of-Life Vehicles (ELV), ktorá zmení nielen koniec životnosti áut, ale aj spôsob, akým sa navrhujú. Každé nové auto bude musieť mať certifikát recyklovateľnosti a digitálny pas. Automobilky budú zodpovedné za celý životný cyklus vozidla.

Autá v kovošrote
Nová európska legislatíva zmení celý automobilový priemysel.
Foto: shutterstock.com/StockStudio Aerials

Koniec éry nesledovaných áut

Európska únia pripravuje radikálnu zmenu pravidiel pre automobilový priemysel. Nový návrh nariadenia ELV, ktorý predstavila Komisia v júli 2023, má aktualizovať súčasnú smernicu 2000/53/ES, ktorá už nie je adekvátna súčasným environmentálnym a technologickým výzvam.

Cieľ je dvojaký: posilniť cirkulárnu ekonomiku v automobilovom sektore a znížiť nekontrolované rozptyľovanie použitých vozidiel. Podľa odhadov Komisie každoročne 6,6 milióna vozidiel opustí európsky vozový park, ale až 3,5 milióna nie je adekvátne sledovaných alebo spracovaných.

Tieto vozidlá často končia v zahraničí v nebezpečných alebo znečisťujúcich podmienkach, čo predstavuje vážny environmentálny problém.

Povinný certifikát recyklovateľnosti

Jedným z najvýznamnejších bodov návrhu je zavedenie povinnej certifikácie recyklovateľnosti pre všetky nové vozidlá uvedené na európsky trh. Každý model bude musieť pred predajom preukázať, že je navrhnutý tak, aby umožňoval efektívne rozoberanie a separáciu materiálov.

Inými slovami, auto bude možné predávať v EÚ len vtedy, ak je preukázateľne recyklovateľné. Výrobca bude povinný poskytnúť podrobné údaje o použitých materiáloch, prítomnosti nebezpečných látok ako olovo, kadmium alebo ortuť.

Tento prístup má motivovať k udržateľnejšiemu a modulárnejšiemu dizajnu, ktorý zohľadňuje kompletný životný cyklus vozidla už od fázy navrhovania.

Digitálny pas pre každé vozidlo

Inovatívnym srdcom návrhu je článok 25, ktorý ustanovuje takzvaný „Digital Vehicle Passport“ – systém elektronickej sledovateľnosti pre každé vozidlo. Informácie budú uložené a sledované v centralizovanej európskej databáze.

Digitálny pas bude obsahovať aktuálne informácie o materiáloch a komponentoch, zásahoch údržby a opráv, zmenách vlastníctva aj štrukturálnych poškodeniach. Systém bude prístupný národným orgánom, autorizovaným centrám spracovania, ale aj spotrebiteľom.

Tým sa výrazne zlepší transparentnosť na trhu s ojazdenými vozidlami a odradí od nezákonných praktík. Digitálny pas navyše uľahčí včasnú identifikáciu vozidiel na konci životnosti.

Rozšírená zodpovednosť výrobcov

Ďalším pilierom nového nariadenia je princíp rozšírenej zodpovednosti výrobcu (Extended Producer Responsibility, EPR). Automobilky už nebudú zodpovedné len za výrobu a predaj vozidla, ale aj za jeho koniec životnosti.

To bude znamenať povinnosť financovať operácie zberu, spracovania a recyklácie. Výrobcovia budú musieť aktívne spolupracovať s recyklačnými centrami na zlepšení environmentálnych výkonov sektora.

Navyše sa zavádza povinnosť poskytovať štandardizované technické pokyny pre správne rozoberanie vozidiel, vrátane bezpečného odstraňovania batérií, kvapalín a elektronických komponentov.

Očakávané dopady a výzvy

Komisia odhaduje, že implementácia novej legislatívy prinesie ročné zníženie 12,3 milióna ton CO₂, zvýšenie miery recyklácie plastov z 25% na 60% a vytvorenie nových pracovných príležitostí.

Priemyselné asociácie však vyjadrujú obavy z nákladov na prispôsobenie a byrokratickej zložitosti spojenej s novou certifikáciou. Spracovatelia recyklácie žiadajú väčšiu jasnosť ohľadom rozdelenia ekonomických a prevádzkových zodpovedností.

Cesta k implementácii nebude bez prekážok, ale predstavuje nevyhnutný krok k udržateľnejšiemu automobilovému priemyslu.

Digitálna história vozidla
Digitálny displej zobrazujúci údaje o vozidle vrátane materiálov a histórie údržby – každé auto bude mať svoj digitálny pas s kompletnou sledovateľnosťou.
Foto: shutterstock.com/BLKstudio

Časový harmonogram zmien

Nariadenie je momentálne v štádiu rokovaní medzi Európskym parlamentom, Radou a Komisiou. Vstup do platnosti sa očakáva medzi rokmi 2026 a 2027 s prechodným obdobím na prispôsobenie operátorov.

Niektoré povinnosti, ako certifikácia recyklovateľnosti a digitálny pas, budú zavádzané postupne. Automobilový priemysel tak bude mať čas na prípravu na túto zmenu.

Už nebude stačiť len vyrábať autá – bude potrebné garantovať ich udržateľnosť počas celého životného cyklu.

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články

Kanada vyhlasuje vojnu Elonovi Muskovi a jeho Tesle: Kto ustúpi ako prvý?

Motorkár zložil pravú nohu z motorky! Obávať sa, či …?

Nové pravidlá pre vodičské preukazy! Čo čaká slovenských vodičov?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Ručná brzda na semaforoch: Prečo tento zvyk môže poškodiť vaše auto

29.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/sasirin pamai). Mnohí vodiči majú zvyk používať ručnú brzdu pri zastavení na semaforoch. Zvyčajne ju používajú, aby nemuseli šliapať na…

Kontrolka paliva svieti: Koľko kilometrov ešte prejdete a čo robiť?

29.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/SSV.Photo). Všetci sme to zažili - idete po diaľnici, do najbližšej čerpacej stanice je niekoľko kilometrov a rozsvieti sa kontrolka…

500-ročný vynález Leonarda da Vinci môže revolučne zmeniť technológiu dronov

29.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@captnjoe). Nový výskum Johns Hopkins University naznačuje, že zariadenie vynájdené Leonardom da Vinci pred viac ako 500 rokmi môže byť…

Nebezpečné sledovanie vozidiel: Ako sa brániť agresívnym vodičom

29.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Hayk_Shalunts). Sledovanie vozidiel patrí medzi najnebezpečnejšie návyky na cestách. Vodiči jazdia príliš blízko za iným autom a riskujú tak vážnu…

Najfuturistickejšie mesto sveta ťa dostane do kolien: Toto musíš vidieť

29.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@shawneydepp) Toto je najfuturistickejšie mesto na planéte. Až ti ukážem budovy, které tu majú, stratíš rozum. Plávajúci barák popri rieke,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov