Elektro, Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Kórejskí vedci vytvorili motor bez jediného gramu kovu

15.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SocialKatta01). Vynaliezavosť vedcov nepozná hranice. Napríklad vedci z Južnej Kórey vytvorili práve elektrický motor, v ktorom nie je žiadny kov. Je o 80 percent ľahší...

15.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SocialKatta01).

Vynaliezavosť vedcov nepozná hranice. Napríklad vedci z Južnej Kórey vytvorili práve elektrický motor, v ktorom nie je žiadny kov. Je o 80 percent ľahší a o 133 percent účinnejší od konvenčného náprotivku. Táto inovácia môže zmeniť budúcnosť elektromobilov.

Motor bez kovu
Kórejskí vedci vytvorili motor bez jediného gramu kovu.
Foto: youtube.com/@SocialKatta01

Nanorúrky namiesto medi

Kedysi boli vrcholom automobilovej módy spaľovacie motory. Dnes sa autá elektrifikujú. Pominúc otázku „paliva“, jedno zostalo bez zmien – stále základom na stavbu pohonnej jednotky je kov. V tomto bode na scénu v bielom odeve prichádzajú však vedci z KIST (Korea Institute of Science and Technology) v Južnej Kórei.

Inovácia, ktorú vypracovali, je jednoduchá. Nový typ elektrického motora neobsahuje ani gram kovu. Ako informuje Chip, použili totiž uhlíkové nanorúrky namiesto klasických, medených cievok.

Štruktúra ako včelí plást

Nanorúrky môžu znieť jednoducho, je to však komplikovaná štruktúra. Vznikli z atómov uhlíka, ktoré boli usporiadané do šesťuholníkov. Po priblížení pripomínajú teda včelí plást.

Na ceste procesu LAST (Lyotropic Liquid Crystal-Assisted Surface Texturing) vedci odstránili z nich kovové častice. Tento proces bol nevyhnutný pre dosiahnutie optimálnych vlastností nového materiálu.

Dramatické zlepšenie parametrov

Inovácia, ktorú nie je vidieť na prvý pohľad, prináša výsledky, ktoré používateľ motora pocíti prakticky okamžite. Po prvé nový materiál sa vyznačuje vodivosťou vyššou až o 133 percent. Rastie teda účinnosť práce nového typu pohonnej jednotky pri súčasnom zachovaní jej ukazovateľa vysokej trvanlivosti.

Po druhé nanoštruktúra spôsobuje, že hmotnosť motora klesá až o 80 percent. To predstavuje obrovský pokrok v oblasti elektromobility, kde je každý kilogram dôležitý.

Prvý test v miniatúrnom aute

Zaujímavosťou je, že vedci z Kórey vytvorili dokonca model motora. Ten bol však použitý v miniatúrnom aute. Vozidlo prekonalo svoju prvú trasu, ktorá bola určená na 10 metrov.

Praktické použitie technológie umožnilo určité výpočty. Hmotnosť nanorúrok použitých v novom motore činila 78,75 mg. Keby inžinieri použili medené rúrky, hovorili by sme o 379,08 mg.

Budúce využitie technológie

S veľkou pravdepodobnosťou možno povedať, že projekt bude rozvíjaný. Obzvlášť že vedci z Kórey uviedli pre neho dva možné smery. Po prvé motory nového typu môžu samozrejme trafiť do elektrických automobilov. Umožnili by zníženie ich hmotnosti a zlepšenie účinnosti pohonných systémov.

To však nie je koniec, pretože bezkovový motor by mal šancu urobiť kariéru aj v kozmickom priemysle. Nízka hmotnosť a vysoká účinnosť sú kľúčové vlastnosti pre kozmické aplikácie.

Výzvy pre budúcnosť

Hoci technológia vyzerá sľubne, stále čaká na praktické testovanie vo väčšom meradle. Vedci budú musieť vyriešiť otázky týkajúce sa masovej výroby nanorúrok a ich dlhodobej spoľahlivosti v reálnych podmienkach.

Táto inovácia však predstavuje významný krok vpred v oblasti elektromobility a môže výrazne ovplyvniť budúci vývoj elektrických vozidiel.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Veríte, že bezkovové motory zmenia elektromobilitu?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

USA odhaľujú informácie o stíhačke budúcnosti F-47

Toyota šokuje svet: Vodíkový motor bez batérií je realitou!

Suzuki ponúka komfort na dosah: Vitara a S-Cross teraz s automatom za príjemné peniaze


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Luxus minulosti: Stierače svetlometov a ich príbeh

15.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@nikitagudkov). Stierače svetlometov kedysi patrili medzi symboly technického pokroku a luxusu. Dnes ich na nových autách takmer nevidíme, no v…

Čakajú vás vysoké pokuty! Spanie v aute počas dovolenky môže byť problém

15.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív) Ak si na dovolenke neviete nájsť izbu alebo chcete ušetriť peniaze, spanie vo vlastnom aute sa môže zdať…

Prvý Peugeot GTi electric oficiálne debutoval: 280 koní a pocta legendárnemu 205 GTi

15.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews). Prvý Peugeot GTi electric oficiálne debutoval a bol predstavený v rámci 24-hodinových pretekov Le Mans 2025. Čím sa vyznačuje…

Svet má rekordný počet milionárov. Kde ich pribúda najviac a kde naopak ubúdajú?

15.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív) Počet milionárov na svete dosiahol v roku 2024 historické maximum. Podľa najnovšej správy žije na planéte už 23,5…

Čína chce prevŕtať zemskú kôru: Rekordný vrt!

15.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@cgtn). Čína sa pripravuje na spektakulárnu misiu, ktorá môže zmeniť históriu ľudstva. Čína chce prevŕtať zemskú kôru a vykonať rekordne…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov