Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Obrovské dampery: Giganti, ktorí kraľujú lomom

14.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Maksim Safaniuk). Predstavte si stroj taký veľký, že by ste sa vedľa neho cítili ako trpaslíci. Stroj, ktorý spotrebuje za hodinu toľko paliva, čo...

14.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Maksim Safaniuk).

Predstavte si stroj taký veľký, že by ste sa vedľa neho cítili ako trpaslíci. Stroj, ktorý spotrebuje za hodinu toľko paliva, čo bežné auto za mesiac. Stroj, ktorého pneumatiky sú väčšie než dospelý človek. Vitajte vo svete najväčších damperov – gigantov, ktorí kraľujú lomom a ťažobným prevádzkam po celom svete. Poďme sa spoločne ponoriť do fascinujúceho sveta týchto kolosov a zistiť, čo všetko dokážu.

Obrovský damper v lome
Obrovský damper v lome. Tieto stroje dokážu prepraviť náklad s hmotnosťou až 450 tón.
Foto: shutterstock.com/Maksim Safaniuk

100 litrov paliva za hodinu

Vedeli ste, že niektoré z najväčších damperov na svete spotrebujú až 100 litrov paliva za hodinu? To je približne toľko, koľko spotrebuje bežné osobné auto za celý mesiac. Tieto obrovské stroje sú poháňané masívnymi dieselovými motormi s výkonom niekoľko tisíc koní. Niet divu, že ich prevádzka je nákladná, ale v ťažobnom priemysle sú jednoducho nenahraditeľné.

Náklad s hmotnosťou 450 tón

Dampery sú primárne určené na prepravu ťažkého nákladu v náročnom teréne. Tie najväčšie dokážu prepraviť náklad s hmotnosťou až 450 tón. To je akoby ste naložili 90 slonov na korbu jediného vozidla. Plne naložené môžu tieto stroje vážiť viac než 800 tón, čo je hmotnosť porovnateľná s hmotnosťou Eiffelovej veže.

Kabína vo výške dvoch poschodí

Keď sa postavíte vedľa jedného z týchto gigantov, budete sa cítiť ako trpaslík. Kabíny sa nachádzajú vo výške približne dvoch poschodí, takže vodič sa do nich nedostane bez rebríka alebo hydraulickej plošiny. Riadiť takýto stroj vyžaduje špeciálne zručnosti a skúsenosti. Vodiči damperov sú tak trochu ako kapitáni lodí, navigujú tieto obrovské stroje cez náročný terén lomu.

Logistická operácia

Dampery nie sú určené na bežné cesty. Ich doprava na miesto je hotová logistická operácia. Prepravujú sa po častiach a montujú priamo v lome. Zostavenie môže trvať celé týždne a zúčastňujú sa ho celé týmy technikov. Je to akoby ste skladali obrovské lego, kde každý diel váži niekoľko ton.

Detail pneumatiky dampera.
Detail pneumatiky dampera. Každá pneumatika váži viac než 5 tón a môže stáť cez 40 tisíc eur.
Foto: shutterstock.com/Maksim Safaniuk

Brzdenie kinetickou energiou

Keď sa takýto kolos rozbehne, zastaviť ho nie je len tak. Brzdenie týchto strojov zabezpečujú elektrodynamické brzdy, ktoré premieňajú kinetickú energiu na teplo. Je to podobný princíp ako pri vlakoch alebo elektrických autách. Vďaka tomu dokážu dampery bezpečne zastaviť aj s plne naloženou korbou.

Pneumatiky za 40 tisíc eur

Aj pneumatiky týchto gigantov sú impozantné. Každá pneumatika váži viac než 5 tón a môže stáť cez 40 tisíc eur. Ich životnosť sa často počíta len na niekoľko tisíc kilometrov, čo je v porovnaní s bežnými autami žalostne málo. Ale pri takom zaťažení a náročnom teréne je to pochopiteľné.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Aký je podľa vás najfascinujúcejší fakt o damperoch?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Spoločnosť Fortescue pripravuje samojazdiaci 240-tonový nákladiak

Verdikt o dieselovom motore. Dieselové autobusy musia v EÚ zmiznúť

Uvedenie nového SUV na trh. Bude hviezdou módneho segmentu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Vesmírne preteky majú nového hráča: Táto krajina chce Mesiac aj Mars!

02.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NewsBOT) Svetové vesmírne agentúry zostali v pozore. Technologický gigant, Južná Kórea, práve odhalil plán, ktorý vyráža dych a prepisuje mapu…

Škoda Octavia elektrická: Prvý oficiálny obrázok konceptu Vision O je tu

02.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@drive4drive) Česká automobilka Škoda zverejnila prvý oficiálny obrázok konceptu Vision O, ktorý predznamenáva budúcu elektrickú verziu obľúbenej Octavie. Tento revolučný model…

Kráľ je späť! Legendárny „Gixxer“ od Suzuki sa vracia a mieri aj na Slovensko

02.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SuzukiGlobal_official) Fanúšikovia rýchlych motoriek, držte si klobúky! Po niekoľkých rokoch ticha sa na scénu vracia ikona, ktorá definovala celú generáciu…

Japonský dravec prichádza: Toto SUV zvládne mesto aj divočinu a mieri na vrchol!

02.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13) Trh s kompaktnými SUV je nabitý konkurenciou, no prichádza hráč, ktorý má všetky predpoklady zamiešať kartami. Obnovená Suzuki Vitara…

Koniec lacným dovolenkám? Brusel chystá zákaz, ktorý zmení všetko!

02.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/kurgenc) Plánujete si na budúcej dovolenke v Chorvátsku, Grécku či Taliansku požičať auto a slobodne objavovať krajinu? Tak si to…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov