25.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NewSpaceTechnologiesNST).
Čo ak by existovalo vozidlo, ktoré dokáže jazdiť po súši aj plávať po vode, prejsť cez zničené mosty, bahno aj záplavy a pritom odviezť až 80 ľudí do bezpečia? Presne taký je nový český obojživelný transportér Kalan. Tento 20-tonový gigant s motorom Tatra V12 prichádza nahradiť legendárne ruské stroje a stáva sa novým kráľom záchranných operácií v extrémnych podmienkach.

Foto: youtube.com/@NewSpaceTechnologiesNST
Predstavte si situáciu – rozvodnenú rieku, ktorá strhla mosty, zaplavené dediny odrezané od sveta a desiatky ľudí čakajúcich na záchranu. Klasické vozidlá sú bezmocné. Vrtuľníky nemôžu lietať v búrke. Vtedy prichádza na scénu Kalan – obojživelný pásový transportér, ktorý si poradí s akýmkoľvek terénom. Táto česká novinka predstavuje revolúciu v záchranárskej technike.
Nástupca legendy s ruskými koreňmi
Kalan prichádza nahradiť legendárny ruský transportér PTS-10, ktorý slúžil viac ako pol storočia. Rusi vyrábali PTS-10 v rokoch 1961 až 1965 a jeho motor s výkonom 710 kW dodnes vzbudzuje rešpekt. Tieto stroje zachraňovali životy pri povodniach, zemetraseniach aj iných katastrofách po celom svete.
České riešenie však prináša moderné technológie 21. storočia. Spoločnosť New Space Technologies vytvorila Kalan ako modulárnu konštrukciu. To znamená, že vozidlo možno rýchlo prestavať podľa aktuálnych potrieb – raz ako evakuačný autobus, inokedy ako hasičské vozidlo alebo sanitku.
Srdce z Kopřivnice – motor Tatra V12
O pohon tohto obra sa stará upravená naftová V12 od Tatry s výkonom 440 kW. Tento dvanásťvalcový motor predstavuje spoľahlivosť overenú desaťročiami prevádzky v najťažších podmienkach. Motor dokáže rozhýbať 20-tonovú konštrukciu na rýchlosť až 60 km/h na rovnej ceste.
Vo vode sa Kalan pohybuje rýchlosťou 12 km/h, čo je na takéto mohutné vozidlo úctyhodný výkon. Pásy fungujú ako veslá a zabezpečujú pohyb aj manévrovanie. Vozidlo dokáže plávať aj v rozbúrených vodách a silných prúdoch, kde by sa bežné člny prevrátili.
Schopnosti, ktoré zachraňujú životy
Kalan zvládne prekonať zvislú prekážku vysokú 650 milimetrov. V praxi to znamená, že prejde cez zrútené múry, popadané stromy alebo skalné výčnelky. Pásový podvozok rozloží hmotnosť vozidla na veľkú plochu, takže neprekáža ani bahno, piesok či sneh.
Pri záchranných operáciách dokáže naraz evakuovať až 80 osôb. Pre porovnanie – bežný autobus má kapacitu okolo 50 miest a v teréne je úplne nepoužiteľný. Kalan tak môže jednou jazdou zachrániť celú dedinu alebo školu. Vnútorný priestor možno upraviť pre prevoz ranených na nosidlách.
Hasičská verzia – mobilná cisterna
Okrem evakuácie osôb má Kalan aj hasičskú verziu. Tá dokáže v náročnom teréne dopraviť nádrž s objemom 8000 litrov vody alebo 500 litrov hasiacej peny. To je množstvo, ktoré stačí na uhasenie rozsiahleho požiaru alebo vytvorenie ochrannej bariéry.
Hasičský Kalan sa dostane aj tam, kde klasické cisterny zostanú stáť. Lesné požiare v ťažko prístupnom teréne, horiace sklady v zaplavených oblastiach alebo chemické havárie – všade tam je tento stroj nenahraditeľný. Posádka môže hasiť priamo z vozidla alebo zásobovať vodou iné hasičské jednotky.
Modulárna konštrukcia pre každú situáciu
Najväčšou výhodou Kalanu je jeho modulárnosť. Základná platforma zostáva rovnaká, ale nástavbu možno meniť podľa potreby. Existuje evakuačná verzia pre prevoz osôb, nákladná pre dopravu humanitárnej pomoci, hasičská s nádržami a zdravotnícka vybavená ako pojazdná nemocnica.
Zmena modulu trvá len niekoľko hodín. Záchranné zložky tak môžu mať jedno vozidlo, ktoré prispôsobia aktuálnej situácii. Pri povodniach nasadia evakuačný modul, pri lesných požiaroch hasičský. Táto flexibilita šetrí peniaze aj skladovacie priestory.

Foto: youtube.com/@NewSpaceTechnologiesNST
Záver
Český obojživelný transportér Kalan predstavuje budúcnosť záchranárskej techniky. Kombinuje osvedčené riešenia s modernými technológiami a vytvára vozidlo schopné pomôcť v najextrémnejších situáciách. S kapacitou 80 osôb, schopnosťou jazdiť aj plávať a modulárnou konštrukciou nemá na svete konkurenciu.
Slovensko pravidelne postihujú povodne, zosuvy pôdy aj lesné požiare. Kalan by mohol zachrániť stovky životov a ušetriť milióny eur na škodách. Myslíte si, že by mali naše záchranné zložky investovať do takejto techniky? Napíšte nám váš názor do komentárov a podeľte sa o článok s priateľmi. Možno práve vaša aktivita pomôže presadiť nákup týchto záchranárskych vozidiel aj na Slovensko!
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Škoda 1203: Sanitka, pohrebák aj pojazdná dielňa: Príbeh najvšestrannejšej československej dodávky
Šoféri za socializmu: Ako si vodičský preukaz otváral dvere k bohatstvu aj dobrodružstvu
Máte radi diesel? Nebudete o tom môcť hovoriť nahlas. Táto krajina sa chystá zaviesť nový zákon
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.