14.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Gorodenkoff).
Japonská automobilka oznámi prepustenie takmer 20 tisíc zamestnancov po celom svete. Dokáže sa kedysi hrdý Nissan ešte postaviť na nohy?

Foto: shutterstock.com/Gorodenkoff
Kedysi patrila medzi najväčšie automobilové koncerny na svete. Dnes sa Nissan topí v rekordných stratách a chystá masívne prepúšťanie, ktoré nemá v histórii firmy obdobu. Takmer 20 tisíc ľudí – približne 15 percent všetkých zamestnancov – dostane výpoveď. Čo priviedlo japonského automobilového giganta do takejto krízy?
Zo zisku do rekordnej straty: Nissan sa rúti do priepasti
Na prvý pohľad to vyzerá, že sa Nissanu darí celkom slušne. V Európe predaje medziročne narástli takmer o 9 percent, v USA približne o 3 percentá. Keď sa však pozrieme hlbšie, uvidíme automobilku, ktorá dožíva zo starých produktov a nedokáže sa prispôsobiť novým trhovým podmienkam.
Firma nedávno oznámila, že sa prepadla do najväčšej straty vo svojej histórii. Dôvod? Nissan vsadil na elektrifikáciu, ale modely ako Ariya a Leaf dosahujú len mizivé predaje. Medzitým tradičné modely, ktoré roky živili značku, neboli zmysluplne inovované a postupne miznú z ponuky.
„Je to ako pozerať sa na pomalú haváriu,“ komentuje situáciu jeden z analytikov. „Firma žne plody zlých rozhodnutí z minulosti a nové vedenie nemá ako situáciu okamžite zvrátiť.“
Ghosn nemlčí: „Predpovedal som kolaps a mal som pravdu“
Carlos Ghosn, bývalý šéf Nissanu, ktorý firmu už raz vytiahol z podobnej krízy a neskôr bol za kontroverzných okolností nútený odísť, teraz hovorí: „Ja som vás varoval.“
V rozhovore pre BFM Ghosn otvorene nazval situáciu Nissanu ako „zúfalú“ a predpovedá úplný kolaps spoločnosti. „Predpovedal som úpadok Nissanu a zánik aliancie,“ povedal k spolupráci s Renaultom, ktorá na papieri síce ešte existuje, ale prináša čoraz menej ovocia.
Ghosn vidí vinu jednoznačne vo svojich nástupcoch. Hovorí o „pomalých rozhodnutiach“, ktoré nedokázali reagovať na meniace sa podmienky trhu. Situácia došla až tak ďaleko, že Nissan musel žiadať o pomoc konkurenčnú Hondu – čo je v japonskom korporátnom svete takmer nepredstaviteľné poníženie.

Foto: youtube.com/@carscorp-ry4vh
Prečo sa Nissan zrútil? Zlé rozhodnutia a premárnené príležitosti
Problém Nissanu spočíva v časovom nesúlade medzi rozhodnutiami a ich následkami. V automobilovom priemysle sa totiž dôsledky manažérskych rozhodnutí prejavujú až s odstupom niekoľkých rokov. Vedenie môže vykazovať dobré výsledky, zatiaľ čo robí katastrofálne rozhodnutia pre budúcnosť – presne to sa stalo v Nissane.
Firma zaspala éru hybridov, vsadila príliš jednostranne na elektromobily a zanedbala inovácie svojich najpredávanejších modelov. Kým konkurencia prinášala nové technológie a dizajn, Nissan sa spoliehala na staré úspechy.
„Dnes môžete mať výborné predaje vďaka modelom, ktoré ste navrhli pred piatimi rokmi, a zároveň pripravovať firmu na kolaps zlými strategickými rozhodnutiami,“ vysvetľuje automobilový analytik. „A presne to sa stalo v Nissane.“
Čo bude ďalej? Drastické šetrenie a nádej na zázrak
Nový šéf Nissanu dnes oznámi detaily ďalšieho postupu, ale už teraz je jasné, že firma bude musieť drasticky šetriť. Prepustenie 20 tisíc ľudí je len začiatkom bolestivej transformácie, ktorá bude nevyhnutná pre prežitie.
Otázkou zostáva, či má Nissan ešte dostatok času na záchranu. Potrebuje vysokú prevádzkovú efektivitu a atraktívne produkty – práve to však momentálne chýba. Nový šéf bude musieť ukázať rovnakú razantnosť ako kedysi Ghosn, ak chce firmu zachrániť.
Dnes už vieme, že prešľapovanie na mieste nie je možnosťou. Buď Nissan podstúpi radikálnu liečbu, alebo sa pripojí k dlhému zoznamu kedysi veľkých automobiliek, ktoré nedokázali prežiť zmeny na globálnom trhu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
STOP! Podvodníci útočia na fanúšikov Audi!
Nový výkonný diesel pre SUV, zatiaľ čo Európa sa ich zbavuje
Tesla v službách Uber najazdila 290 000 km: Ako dopadla jej batéria?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.