14.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto:).
Už vás nebaví hľadať stierače či klimatizáciu v nekonečnom menu na dotykovej obrazovke, zatiaľ čo auto pred vami brzdí? Nie ste sami! Známa bezpečnostná organizácia Euro NCAP chystá zemetrasenie v automobilovom svete, ktoré má jasný cieľ: vrátiť do áut to, čo do nich patrí – fyzické tlačidlá! A to pre vaše bezpečie.

Foto: shutterstock.com/T. Schneider
Vracia sa stará dobrá klasika? Automobilky pod tlakom bezpečnosti!
Dnes je takmer nemožné nájsť nové auto bez obrovskej dotykovej obrazovky uprostred palubnej dosky. Klimatizácia, stierače, dokonca aj výstražné svetlá – všetko sa presunulo na dotykové panely. Prečo? Výrobcovia argumentujú nižšími výrobnými nákladmi, jednoduchšou montážou a moderným vzhľadom. Lenže čo na to vodiči? Tí, ktorí musia preklikať tri úrovne menu, aby zapli kúrenie, vtedy určite nepozerajú na cestu. A to je obrovský problém!
Dotykové obrazovky pod drobnohľadom: Euro NCAP bije na poplach!
Organizácia Euro NCAP, ktorá testuje bezpečnosť áut, si konečne dupne a robí rázny krok! Chystajú sa zaviesť nové pravidlá, ktoré môžu vstúpiť do platnosti už v roku 2026. A čo je v hre? Dodatočné body v nárazových testoch pre autá, ktoré budú mať späť fyzické tlačidlá. Ide o vôbec prvýkrát, čo Euro NCAP takto otvorene hovorí: prítomnosť viacerých obrazoviek v aute predstavuje riziko pre bezpečnosť!
Keď sa výrobcovia priznali k omylu: Späť ku koreňom!
Euro NCAP má jasnú víziu: hodnotenie auta bude zohľadňovať prítomnosť fyzických prepínačov pre kľúčové funkcie. Sem patria stierače, smerovky, výstražné svetlá, či dokonca klaksón. Tieto prvky musíme ovládať intuitívne, bez akéhokoľvek hľadania – presne tak, ako to bolo kedysi. Vodič jednoducho potrebuje vedieť, kde čo nájde, bez toho, aby musel pozerať na obrazovku. Lenže mnohí výrobcovia, napríklad Tesla, presunuli takmer všetko na dotykové ovládanie. V Tesle na ovládanie stieračov alebo kúrenia musíte prechádzať menu na obrazovke. Pre Euro NCAP je to ukážkový príklad zlého prístupu. Ak nové smernice naozaj vstúpia do platnosti, autá s takýmito riešeniami môžu prísť o cenné body.
Prekvapivý obrat: Prečo sa niektorí výrobcovia vracajú k tlačidlám?
Zaujímavé je, že niektorí výrobcovia už sami začali robiť krok späť. Napríklad Škoda sa vrátila k fyzickým tlačidlám pre klimatizáciu a Stellantis tiež neopúšťa klasické prepínače. Dôvod je prostý – zákazníci sa sťažujú! Jednoducho preferujú fyzické tlačidlá, pretože sú bezpečnejšie a intuitívnejšie. Hoci Euro NCAP nemá právnu moc, získať päť hviezdičiek v ich testoch je obrovská prestíž a zásadne ovplyvňuje predaj. Automobilky sa preto budú musieť prispôsobiť, ak nechcú stratiť svoju konkurencieschopnosť na trhu.

Foto: youtube.com/@Wheelsworld-j1x
Koniec dotykového pekla už čo skoro? Istota neexistuje!
Hoci zmeny ohlásili už v roku 2024, ich zavedenie sa plánuje najskôr na rok 2026. Nikto však negarantuje, že k tomu naozaj príde. Výrobcovia, a rovnako aj vodiči, si na dotykové ovládanie zvykli. A trend je stále silný – viac obrazoviek, menej tlačidiel. Jedno je však isté: ak tieto zmeny naozaj prejdú, vodiči získajú späť niečo, čo im dnes často chýba – možnosť rýchlej a inštinktívnej reakcie. Bez klikania, bez zbytočných obrazoviek – zato s rukou na fyzickom prepínači!
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Bývalí šef Nissanu: Japonský gigant je na kolenách
Tesla v službách Uber najazdila 290 000 km: Ako dopadla jej batéria?
Ochrana prezidenta v ohrození: Tajní agenti USA nevedia šoférovať manuál!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.