Správy, Zaujímavosti,

Európa chráni svoje automobilky. Dôležité zmeny v predpisoch o CO2

10.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alexandros Michailidis). Európsky parlament sa rozhodol ustúpiť výrobcom automobilov a oficiálne podporil zmiernenie niektorých predpisov o emisiách CO2. Je to výsledok „strategického dialógu o budúcnosti...

10.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alexandros Michailidis).

Európsky parlament sa rozhodol ustúpiť výrobcom automobilov a oficiálne podporil zmiernenie niektorých predpisov o emisiách CO2. Je to výsledok „strategického dialógu o budúcnosti automobilového priemyslu“, ktorý sa začal v januári a uskutočnil sa za účasti 22 kľúčových zástupcov priemyslu.

Ursula von der Leyen v európskom parlamente
Európa chráni svoje automobilky. Dôležité zmeny v predpisoch o CO2.
Foto: shutterstock.com/Alexandros Michailidis

Pripomenieme si aprílový návrh Európskej komisie o emisných normách oxidu uhličitého v EÚ. Jeho cieľom bolo predĺžiť čas, ktorý majú výrobcovia automobilov na splnenie cieľov EÚ v oblasti znižovania emisií CO2 v rámci nového balíka CAFE. S cieľom zmierniť tlak na ceny a znížiť riziko, že niektoré modely zmiznú z autosalónov, by automobilky mali na splnenie cieľov EÚ tri roky namiesto jedného roka.

Parlament podporuje zmeny v oblasti CO2

Ukázalo sa, že Európsky parlament v Štrasburgu hlasoval za navrhované zmeny, ktoré majú zlepšiť situáciu výrobcov automobilov. Ide o reakciu na rastúci tlak čínskych a amerických výrobcov elektromobilov a zároveň o pokus zachrániť európsky automobilový priemysel. Podľa agentúry PAP – návrh Európskej komisie bol prijatý 458 hlasmi za, 101 proti a 14 sa zdržalo hlasovania.

V dobe expanzie amerických a čínskych automobilov nemá zmysel trestať tých, ktorí vyrábajú spaľovacie automobily tu v Európe. Preto od prvých dní tlačíme a presviedčame hlavné politické skupiny, aby od toho upustili.

– Poslanec Európskeho parlamentu Dariusz Joński

Viac času na splnenie cieľov EÚ

Európska únia systematicky znižuje limity emisií CO2 v automobilovom sektore. V súčasnosti musia aspoň 20 % predaja väčšiny automobilových spoločností tvoriť elektrické vozidlá. Od januára 2025 sa EÚ rozhodla sprísniť existujúce predpisy ďalšou fázou balíka CAFE. Nové predpisy znižujú povolenú priemernú úroveň emisií na 93,6 g CO2 na kilometer.

Tieto zmeny znamenajú, že väčšina automobilov so spaľovacími motormi a dokonca aj niektoré hybridy nemusia spĺňať prísnejšie emisné normy. V dôsledku toho budú výrobcovia nútení platiť vysoké pokuty až do výšky 95 EUR za každý gram CO2 nad limit. V prípade typického rodinného vozidla so spaľovacím motorom, ktoré vypúšťa 140 – 150 g/km, by pokuta mohla dosiahnuť až 5 000 EUR.

Dym vychádza z výfuku auta
Automobilky na splnenie nových emisných limitov budú mať čas do roku 2027.
Foto: youtube.com/@HonestMechanicChannel

Finančné pokuty by zaplatili najmä zákazníci

Nie je ťažké predpovedať, že náklady spojené s novými sankciami za emisie by sa v konečnom dôsledku preniesli na zákazníkov. Už v roku 2020, keď bol zavedený priemerný emisný limit 95 g CO2/km, trh reagoval prudkým zvýšením cien nových automobilov a zánikom mnohých populárnych a cenovo dostupných modelov – najmä v segmentoch A a B. Hoci sa neplánuje zrušenie samotných finančných pokút, po schválenej zmene budú mať korporácie na splnenie nových emisných limitov čas do roku 2027.

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Autá zdražejú o 40 percent. Milióny ľudí prídu o prácu

Elektrické vs. spaľovacie autá, ktoré sú spoľahlivejšie a výsledok vás prekvapí!

Nezabudnite pred dovolenkou na tento dokument! Je rovnako dôležitý ako pas a vybavíte ho zadarmo


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nová Toyota Corolla Cross: Novinka v mestskom teréne prichádza!

9.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoMotoVibes). Japonský výrobca prekvapil motoristickú verejnosť kompletnou modernizáciou svojho populárneho crossoveru. Okrem výrazného dizajnového osvieženia prináša aj športovú verziu GR…

Volkswagen priznal porážku: Elektromobily potrebujú benzínovú pomoc

9.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/liyuhan). Nemecká automobilka konečne priznala, že čisto elektrické vozidlá nie sú budúcnosťou, ktorú chcú zákazníci. Preto ponúkne hybridnú alternatívu, ktorá…

Pokuty a trestné body na Slovensku v roku 2025: Čo vás čaká, ak porušíte pravidlá?

9.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/KRPZPO). Slovensko sa chystá zaviesť prísnejšie tresty pre vodičov, ktorí porušujú pravidlá cestnej premávky. Od jesene 2025 má začať platiť…

Tajomná dierka pri palivovom uzávere: Viete, na čo slúži? Motoristi často netušia!

9.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ako photography). Mysleli ste si, že o svojom aute viete všetko? Malý otvor pod uzáverom palivovej nádrže prekvapuje aj skúsených…

Bez noža a škrabania: Takto odstránite nálepku z auta za pár minút!

9.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/BrunoK1). Každý motorista to pozná – nálepky na oknách áut dokážu byť poriadnou výzvou. Či už ide o diaľničnú známku,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov