Správy, Zaujímavosti,

Smiešne jednoduchý nápad znižuje emisie nákladných lodí o 17,3 % počas prvých testov

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:). A to aj bez akýchkoľvek úprav samotných lodí. Ambiciózne riešenie „Blue Visby Solution“ navrhuje obrovské úspory paliva a emisií pre nákladné lode na celom svete....

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:).

A to aj bez akýchkoľvek úprav samotných lodí. Ambiciózne riešenie „Blue Visby Solution“ navrhuje obrovské úspory paliva a emisií pre nákladné lode na celom svete. Jednoducho vďaka inteligentnejšiemu nastaveniu rýchlosti a času a odstráneniu neefektívnosti.

Ambiciózne riešenie „Blue Visby Solution“ navrhuje obrovské úspory paliva a emisií pre nákladné lode na celom svete.
Foto: shutterstock.com/Denys Yelmanov

Lodná doprava je mimoriadne efektívny spôsob prepravy hromadného tovaru po planéte. No je zodpovedná za približne 3 % celosvetových emisií uhlíka spôsobených človekom. Jedinečné energetické požiadavky nákladných lodí na dlhé vzdialenosti spôsobujú, že ich dekarbonizácia je mimoriadne náročná.

Pripravujú sa najrôznejšie technologické riešenia: vodík, ekologické čpavkové a metanolové elektrárne, flettnerové rotory, oscilátory… Dokonca sa objavili aj návraty k obrovským plachtovým krídlam, ako aj obrovské autonómne draky určené na ťahanie lodí a úsporu paliva.

Iný spôsob koordinácie plavieb lodí

Ale práve to je na riešení Blue Visby také fascinujúce; lode nemusíte vôbec meniť. Stačí ich len inak pilotovať.

V súčasnosti sa podľa tímu Blue Visby väčšina nákladných lodí riadi prevádzkovou praxou známou ako „plaviť sa rýchlo, potom čakať“ (SFTW). To znamená, že z prístavu A do prístavu B plávajú čo najrýchlejšie bez ohľadu na to, ako vyzerá rozvrh v ich cieľovej destinácii. Keď tam dorazia, zostanú sedieť a čakať na voľnobeh, pričom naďalej spaľujú palivo, až kým nenastane čas zakotviť a naložiť/vyložiť náklad.

Riešenie Blue Visby si síce vyžaduje rozsiahlu spoluprácu, koordináciu a zapojenie rôznych zainteresovaných strán z celého sveta, avšak v praxi je to neuveriteľne jednoduché. Jednoducho povie lodiam, aby spomalili, aby prišli do prístavu presne načas.

Preháňanie všetkého toho nákladu cez vodu nižšou rýchlosťou výrazne znižuje hydrodynamický odpor. Motory tak spaľujú podstatne menej paliva, a tým sa znižujú aj emisie. Rýchlosť doručovania nákladu zostáva úplne nezmenená, lode sa nakladajú a vykladajú presne v rovnakom čase.

O akom zvýšení účinnosti tu hovoríme? Tím Blue Visby skúmal pohyby 3 651 lodí Panamax, ktoré v roku 2022 vykonajú 20 580 ciest. Odhadol, že tieto úpravy časovania by mohli znížiť emisie o priemernú mieru 23,2 % bez toho, aby ovplyvnili výsledky zákazníkov.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Komplikovaná akcia v Baltimore. Takto chcú oslobodiť loď

Spomínate si na horiacu loďs autami značky Porsche a Bentley? Súd proti koncernu Volkswagen


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nissan v problémoch: Odkladá platby dodávateľom, aby získal čas

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ben bryant). Japonský automobilový gigant Nissan sa ocitol v zložitej finančnej situácii. Spoločnosť sa snaží zlepšiť svoju hotovostnú situáciu, no…

Zips: Prečo by ste mali využívať oba pruhy až po miesto zúženia?

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/K-FK). Stalo sa vám už, že ste trpezlivo čakali v dlhom rade pred zúžením cesty, zatiaľ čo iné autá predbiehali…

Mitsubishi Grandis: Nové SUV pre Európu

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@mitsubishimotorseurope9192). Mitsubishi pokračuje vo svojej stratégii pre európsky trh, ktorá zahŕňa spoluprácu s Renaultom. Po modeloch Colt a ASX, ktoré…

Prečo sa v elektromobiloch robí ľuďom nevoľno? Vedci odhalili prekvapivé dôvody

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Southworks). Nové vedecké štúdie odhalili, prečo sa mnohým ľuďom v elektromobiloch robí viac nevoľno ako v klasických autách so spaľovacím…

Nabíjanie elektromobilov drahšie ako tankovanie: Kde sa stala chyba?

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Aliaksei Kaponia). Elektromobilita mala byť lacnejšou a ekologickejšou alternatívou k spaľovacím motorom. Realita však ukazuje, že náklady na nabíjanie elektromobilov…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov