Tipy, Zaujímavosti,

Odpruženie vozidla: konštrukcia. Aké sú systémy odpruženia v osobných automobiloch?

15.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@pixel-engineering). Odpruženie vozidla má významný vplyv na bezpečnosť jazdy a pohodlie vodiča a cestujúcich, preto musí spoľahlivo fungovať za všetkých podmienok. V súčasnosti sa v...

15.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@pixel-engineering).

Odpruženie vozidla má významný vplyv na bezpečnosť jazdy a pohodlie vodiča a cestujúcich, preto musí spoľahlivo fungovať za všetkých podmienok. V súčasnosti sa v automobiloch používa niekoľko systémov: závislé, nezávislé alebo čiastočne nezávislé. Aké sú medzi nimi rozdiely?

Odpruženie vozidla: konštrukcia. Aké sú systémy odpruženia v osobných automobiloch?
Foto: youtube.com/@pixel-engineering

Čo je odpruženie vozidla?

Odpruženie vozidla je súbor komponentov, ktoré spájajú kolesá s karosériou a riadením. Jeho úlohou je zabezpečiť bezpečnosť a pohodlie počas jazdy tým, že:

  • zabezpečenie stability a správnej priľnavosti vozidla k povrchu vozovky.
  • zníženie nárazov a vibrácií pri prekonávaní nerovností
  • zabezpečenie ovládateľnosti a správnej trajektórie, napr. presné zatáčanie
  • kontrola nakláňania vozidla pri zatáčaní

Od stavu odpruženia a jeho správnej montáže závisí brzdná dráha a ovládateľnosť vozidla, ako aj účinnosť elektronických asistenčných systémov jazdy. Je to dôležité najmä pri prejazde ostrých zákrut.

Odpruženie automobilov – konštrukcia

Existuje mnoho konštrukcií odpruženia, od jednoduchých cez viacprvkové až po elektronicky riadené. Bez ohľadu na typ však musia existovať komponenty predného a zadného zavesenia:

  • vedenie kolies, napr. kĺb riadenia, vahadlo, priečna a pozdĺžna tyč, stabilizátory (niektoré francúzske modely automobilov používajú namiesto stabilizátora torznú tyč)
  • zavesenie, napr. vinuté pružiny, listové pružiny, torzná tyč
  • tlmenie, t. j. tlmiče

Riadiace ramená sú k podvozku pripevnené pomocou kovovo-gumových puzdier známych ako silentbloky. Tie spájajú kolesá s karosériou alebo rámom. Na druhej strane tlmič je časť, ktorá nielen tlmí nerovnosti, ale zabezpečuje aj stály kontakt kolesa s vozovkou. Tlmiče sú buď plynové, alebo olejové, jedno- alebo dvojrúrkové. V moderných modeloch automobilov vyššej triedy sa montujú elektronicky riadené tlmiče s premenlivou charakteristikou tlmenia. Riadiace ramená a tlmiče sú komponenty, ktoré sa nachádzajú v každom type odpruženia.

Typy odpruženia osobných automobilov

Základné rozdelenie zavesenia kolies používané v automobiloch podľa konštrukcie ich delí na tri typy: závislé, nezávislé a čiastočne nezávislé. Alternatívne sú vozidlá vybavené aj pneumatickým odpružením (ktoré na tlmenie využíva namiesto pružín vzduch), hydraulickým odpružením (tlmiace prvky využívajú hydraulický olej a plyn), hydropneumatickým odpružením a elektronicky riadenými tlmičmi s premenlivou tlmiacou silou. Všetky sa líšia svojou konštrukciou a princípom činnosti.

Závislé odpruženie

V závislých systémoch sú kolesá navzájom pevne spojené pomocou mostíka s listovými pružinami. To znamená, že pohyb jedného kolesa automaticky mení polohu druhého kolesa namontovaného na opačnom konci mostíka.

Výhodou tejto konštrukcie je jednoduchosť konštrukcie a trvanlivosť vodiacich komponentov. Závislé zavesenie má, žiaľ, niekoľko nevýhod. V prvom rade znižuje komfort jazdy. Pri prekonávaní nerovností je citeľný efekt poskakovania, čo môže mať negatívny vplyv na trakciu a stabilitu vozidla. Okrem toho sú konštruktéri nútení zmenšiť batožinový priestor, aby našli dostatok miesta pre vertikálne sa pohybujúcu mostovú skriňu.

Vzhľadom na nevýhody, ale aj výhody tohto typu odpruženia sa používa najmä v prívesoch, nákladných vozidlách a terénnych vozidlách.

Ako fungujú rôzne typy závesných systémov?

Nezávislé odpruženie

Nezávislé odpruženie sa vyznačuje tým, že kolesá na jednej náprave sa môžu pohybovať nezávisle od seba, pretože každé koleso je samostatne spojené s rámom alebo karosériou prostredníctvom ďalších konštrukčných prvkov systému. V súčasnosti sa bežne používa v osobných automobiloch, ale používajú sa rôzne typy tejto konštrukcie.

Najobľúbenejšie sú tieto:

  • dvojité zavesenie predných kolies. Štandardnými komponentmi sú horné a dolné riadiace rameno, dve spojovacie tyče a tlmič s pružinou namontovaný na dolnom riadiacom ramene. To poskytuje veľmi dobrú trakciu a jazdný komfort
  • vzpera McPherson. Konštrukcia pozostáva zo súosovo umiestneného, vnútri pružiaceho tlmiča, ktorý je ku karosérii pripevnený pomocou horného kĺbu, ktorý má zároveň schopnosť otáčať sa okolo vlastnej osi. Dolný kĺb je na druhej strane spojený s riadiacim ramenom. Tlmič tu predstavuje vodiaci prvok kolesa. Je jednoduchý, ľahký a jeho výroba je lacná.
  • Viacprvkové zadné zavesenie, podobne ako predné zavesenie, pozostáva z kombinácie niekoľkých riadiacich ramien, tlmičov a pružín.
  • zadné zavesenie pozostáva zo zadného torzného nosníka namontovaného na dvoch vahadlách s tlmičmi a pružinami

Hoci je tento typ zavesenia veľmi obľúbený, má aj svoje nevýhody. Väčšia zložitosť konštrukcie podporuje vyššiu poruchovosť a kratšiu životnosť komponentov. Najdôležitejšími výhodami sú dobrá priľnavosť k vozovke a lepšie ovládanie vozidla ako pri závislých systémoch. Za zmienku stojí aj to, že systém nevyžaduje veľa miesta na inštaláciu, takže neobmedzuje priestor v kabíne.

Čiastočne nezávislé odpruženie

Toto riešenie kombinuje dve predchádzajúce. Zvyčajne sa používa ako zadné zavesenie na vozidlách s pohonom predných kolies.

Najbežnejší typ je založený na použití dvoch pozdĺžnych riadiacich ramien spojených priečnym nosníkom. Nosník je umiestnený medzi nápravami kolies a je citlivý na torzné sily generované výkyvnými ramenami. V systéme pôsobí aj ako stabilizátor.

Výhodami čiastočne nezávislé odpruženie sú jednoduchosť konštrukcie, trvanlivosť komponentov a nízke výrobné a prevádzkové náklady. Keďže kolesá sa vzájomne ovplyvňujú len mierne, trakcia je pomerne dobrá. Nevýhodou je slabé tlmenie pri prejazde nerovností, čo znižuje pohodlie cestujúcich.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Po koľkých kilometroch je potrebné vymeniť rozvodovú reťaz a rozvodový remeň?

Viskózna spojka: ako je skonštruovaná, ako funguje, aké sú príznaky jej poruchy?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame
Pre tých, ktorí hľadajú viac než len správy

Kuchyňa

Žiadna poleva ani krém. Toto je skutočný dôvod, prečo bolo babičkino pečivo také mäkučké

24.11.2025, Adriana R. | Vláčne domáce pečivo nie je výsledkom ozdobnej polevy ani vrstiev krému. Staré mamy poznali jednoduchý trik, ktorý zaručil, že koláč ostal mäkký aj ...

Zdravie

Stačí 4–5 kusov denne. Trávenie sa upraví, črevá začnú fungovať a váha konečne pôjde dolu

24.11.2025, Adriana R. | Niektoré zdravé pochúťky sú skutočne na nezaplatenie. Medzi tie najviac podceňované patria práve sušené slivky – malé, nenápadné ovocie, ktoré dodá energiu, zlepší ...

Krása

Ocot a cibuľa na tvári? Babičkina metóda, ktorá rozjasňuje pokožku lepšie než polovica krémov

24.11.2025, Monika I. | Tmavé škvrny na tvári si často všimneme až na fotkách alebo pri rannom pohľade do zrkadla. Keď sú výraznejšie, hľadáme rýchle riešenie – ...

Kuchyňa

Zabudnite na vajcia a múku. Tento recept na placky je oveľa lepší ako klasická verzia

24.11.2025, Adriana R. | Placky bez vajec a bez múky znejú ako kuchárska fikcia, no stačí správny postup a výsledok prekvapí aj tých najnáročnejších. Jemné, zlatisté a ...

Zdravie

Kardiochirurg prehovoril. Takto vajcia v skutočnosti ovplyvňujú zdravie aj dĺžku života

24.11.2025, Monika I. | Vajcia patria k potravinám, okolo ktorých sa roky hromadili mýty a obavy. Jedni ich označujú za superpotravinu, iní sa ich boja kvôli cholesterolu. ...

Tipy

Kamera v umývačke šokovala internet: takto vyzerá umývanie zvnútra

24.11.2025, Ronald R. | Umývačky nám denne uľahčujú život – naložíme riad, stlačíme tlačidlo a o zvyšok sa postará technika. No to, čo ukázalo video z malej ...

Tipy

Zapamätajte si túto jednoduchú zmes. Pred sviatkami vám zachráni kuchyňu aj kúpeľňu – dlaždice sa rozžiaria ako nové

24.11.2025, Monika I. | Dlaždice patria k povrchom, na ktorých je nečistota viditeľná najviac. A pred sviatkami to cítime dvojnásobne – mastnota v kuchyni a vodný kameň ...

Cestovanie

Toto je najvyšší hotel planéty. Výhľady berú dych

23.11.2025, Ronald R. | Dubaj opäť posúva hranice luxusu. V meste plnom rekordov otvorili hotel, ktorý prekonal všetky doterajšie stavby svojím výškovým prvenstvom. Ponúka výhľady, aké inde ...

Hlavolamy a kvízy

Rýchla päťka potrápi aj dospelých. Päť otázok, ktoré odhalia najmenšie medzery vo vedomostiach

23.11.2025, Ronald R. | Krátky kvíz, ktorý vyzerá nevinne, ale dokáže prekvapiť. Päť otázok, päť šancí ukázať, či máte prehľad, alebo sa vám niekde skrývajú malé medzery. ...

Zdravie

Toto ovocie pôsobí ako krém proti vráskam. Slováci ho podceňujú

23.11.2025, Adriana R. | Má prirodzenú sladkosť, tropickú vôňu a účinok, ktorý by pokojne mohol konkurovať drahým anti-age krémom. Ananás – ovocie, ktoré mnohí berú len ako ...

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov