Elektro, Zaujímavosti,

Odborníci: Elektromobily budú oveľa lacnejšie, ale na jedno použitie

14.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TechMachine). Analytici spoločnosti Gartner predpovedajú výrazný pokles cien elektromobilov v priebehu nasledujúcich troch rokov. Zároveň však varujú, že ich oprava nebude rentabilná a vodiči budú...

14.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TechMachine).

Analytici spoločnosti Gartner predpovedajú výrazný pokles cien elektromobilov v priebehu nasledujúcich troch rokov. Zároveň však varujú, že ich oprava nebude rentabilná a vodiči budú mať problém nájsť poisťovňu.

Analytici spoločnosti Gartner predpovedajú výrazný pokles cien elektromobilov.
Foto: youtube.com/@TechMachine

Kedy dosiahnu elektromobily cenu spaľovacích áut?

Podľa Pedra Pacheca, viceprezidenta pre výskum spoločnosti Gartner, dosiahnu elektromobily cenu spaľovacích automobilov už v roku 2027. Očakáva sa, že to bude možné vďaka novým výrobným technikám a zníženiu cien batérií.

Jednou z takýchto techník je metóda nazývaná „gigacasting„, ktorá spočíva v nahradení častí automobilu, ktoré boli zvarené, veľkými samostatnými komponentmi. Týmto spôsobom sa môže vyrobiť jeden komponent namiesto 60, čo urýchľuje čas výroby a znižuje náklady (až o 20 %). Túto metódu však od začiatku kritizovali mnohí odborníci. Poukazovali na nižšiu životnosť takejto konštrukcie a na nedostatočnú možnosť výmeny jednotlivých prvkov, ak sa niektorý z nich poškodí.

A pokiaľ ide o lacnejšie batérie, tie majú skutočne šancu už o tri roky. Ako sme informovali koncom minulého roka, spoločnosti CALT a Stellantis plánujú postaviť novú továreň na batérie typu LFP. Ich výroba je lacnejšia ako výroba batérií typu NMC (na báze drahých prvkov niklu, mangánu a kobaltu). Majú však nižšiu hustotu energie, a preto sú schopné zabezpečiť menší dojazd. Napriek tomu ich vo veľkej miere používajú čínski výrobcovia, ktorí vďaka tomu môžu ponúkať autá za nižšiu cenu. Táto technológia sa tiež neustále vyvíja, takže sa postupne zvyšuje aj ponúkaný dojazd.

Prečo sú elektromobily stále drahé?

Ak si spomenieme na predpovede odborníkov a ubezpečenia výrobcov automobilov spred niekoľkých rokov, je jasné, že elektromobily sa mali cenovo vyrovnať spaľovacím automobilom už pred niekoľkými rokmi. To sa však nestalo napriek tomu, že ceny spaľovacích automobilov v posledných rokoch prudko vzrástli. Volkswagen napríklad oznámil, že elektrický model ID.3 bude stáť toľko ako dieselový Golf. V čase uvedenia elektrického modelu na trh v roku 2020 stál naftový Golf 80 tisíc libier, zatiaľ čo porovnateľne výkonná verzia s výkonom 150 koní stála 95 tisíc libier. V súčasnosti stojí Golf TDI 129 tisíc libier alebo 138 tisíc libier (za výkonnejšiu verziu), zatiaľ čo ID.3 predstavuje výdavok 180 tisíc libier (a to aj vďaka nedávnemu zníženiu ceny).

Prečo také veľké rozdiely? Za nárast cien je samozrejme zodpovedných viacero faktorov vrátane inflácie. Dlhoročných problémov s polovodičmi a ďalších geopolitických otázok, ale aj výrazný nárast cien surovín. Globálna poradenská spoločnosť AlixPartners na konci roka 2022 uviedla, že náklady na nákup materiálov potrebných na výrobu jedného elektromobilu boli 5076 USD. V roku 2020 to bolo o 2152 USD menej. Až 3100 USD z tejto sumy predstavovali náklady vynaložené na elektrický pohon.

V tom istom období boli náklady na nákup materiálu potrebného na výrobu jedného automobilu so spaľovacím motorom 1 851 USD, čo je o 376 USD viac ako pred dvoma rokmi. Navyše tieto údaje zahŕňajú aj výrobu hybridných (nenabíjateľných) automobilov. Takže zatiaľ čo v roku 2020 bol rozdiel v cene surovín potrebných na výrobu spaľovacieho a elektrického auta 1449 USD (výroba elektrického auta stála takmer toľko ako výroba dvoch spaľovacích áut), dnes tento rozdiel dosahuje 3225 USD, takže náklady na nákup materiálov potrebných na výrobu jedného elektrického auta sú takmer trikrát vyššie ako náklady na nákup surovín potrebných na výrobu spaľovacieho auta.

Znížia sa náklady na výrobu elektromobilov ale zároveň zvýšia náklady na ich opravy.
Foto: youtube.com/@scottykilmer

Elektromobily sa neoplatí opravovať

Ak však majú analytici spoločnosti Gartner pravdu a tentoraz budú ceny elektromobilov a spaľovacích áut skutočne rovnaké, budú tu ešte ďalšie problémy. Ako upozorňuje Pedro Pacheco, úpravy, ktoré znížia náklady na výrobu elektromobilov, zároveň zvýšia náklady na ich opravy. Ide najmä o opravy karosérie a batérií. Tie by sa podľa odborníka mohli zvýšiť až o 30 percent, čo by malo vážne dôsledky.

Dôvodom je, že ceny opráv elektromobilov sú už teraz mimoriadne vysoké a často sa stáva, že aj relatívne malé kolízie sa považujú za totálnu škodu. To začína spôsobovať problémy poisťovniam, pre ktoré je poistenie elektromobilov jednoducho nerentabilné. Pacheco poukazuje na to, že tento problém by sa v nasledujúcich rokoch mohol jednoznačne prehĺbiť a poisťovne budú odmietať registrovať elektromobily.

Nie všetci výrobcovia elektromobilov prežijú

Podľa analytikov je jednoznačné zníženie ceny elektromobilov jediným spôsobom, ako ich spopularizovať. Ako ukázal nedávny pokles záujmu o tieto autá, ich predaj bol výrazne podporovaný štátnymi dotáciami. Ukončenie takýchto programov v mnohých európskych krajinách viedlo k poklesu predaja elektromobilov. Odborníci sa zhodujú, že na to, aby si batériové autá naďalej získavali popularitu a prekonali autá so spaľovacími motormi, musia ich prekonať v každom ohľade. Dotácie a reči o ekologickej udržateľnosti nestačia.

Spoločnosť Gartner tiež predpovedá, že nie všetci výrobcovia elektrických vozidiel prežijú nasledujúce roky. Najhoršie sú na tom noví hráči, ako napríklad Lucid, ktorý znížil svoju prognózu predaja na rok 2024 o 90 %, a HiPhi, ktorý na šesť mesiacov pozastavil svoju činnosť. Problémy však majú aj najväčšie korporácie. Volkswagen už niekoľkokrát zastavil výrobu vo svojich závodoch pre nízky záujem o elektromobily, zatiaľ čo koncern Stellantis stále udržiava svoju továreň Mirafiori na 50 % kapacity, hoci talianska vláda pred mesiacom obnovila dotácie na elektromobily, čo malo situáciu napraviť.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Investície do nových elektromobilov. Nadšenie v tomto odvetví klesá. Od Japonska a Nemecka po USA

Späť na naftu. Ani Nemci nechcú elektriku


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame
Pre tých, ktorí hľadajú viac než len správy

Cestovanie

Toto je najvyšší hotel planéty. Výhľady berú dych

23.11.2025, Ronald R. | Dubaj opäť posúva hranice luxusu. V meste plnom rekordov otvorili hotel, ktorý prekonal všetky doterajšie stavby svojím výškovým prvenstvom. Ponúka výhľady, aké inde ...

Uncategorized

Rýchla päťka potrápi aj dospelých. Päť otázok, ktoré odhalia najmenšie medzery vo vedomostiach

23.11.2025, Ronald R. | Krátky kvíz, ktorý vyzerá nevinne, ale dokáže prekvapiť. Päť otázok, päť šancí ukázať, či máte prehľad, alebo sa vám niekde skrývajú malé medzery. ...

Zdravie

Toto ovocie pôsobí ako krém proti vráskam. Slováci ho podceňujú

23.11.2025, Adriana R. | Má prirodzenú sladkosť, tropickú vôňu a účinok, ktorý by pokojne mohol konkurovať drahým anti-age krémom. Ananás – ovocie, ktoré mnohí berú len ako ...

Zdravie

Kedy telo starne najviac? Vedci odhalili dva rozhodujúce momenty

23.11.2025, Monika I. | Starne každý z nás – no nie rovnomerne. Najnovšie výskumy ukazujú, že telo neprechádza plynulým procesom starnutia, ale dvoma výraznými „skokmi“, počas ktorých ...

Kuchyňa

Polievka, ktorú varím každý týždeň: zdravá, krémová, hotová za pár minút

23.11.2025, Adriana R. | Polievka je vždy dobré riešenie, keď potrebujete rýchly, výživný a pritom fantasticky chutný obed. A ak existuje jeden recept, ku ktorému sa oplatí ...

Kuchyňa

Babička mi prezradila jednoduché pravidlo. Odvtedy je môj koláč vždy nadýchaný

23.11.2025, Adriana R. | Moja babička mi raz prezradila jednoduché pravidlo, ktoré zmenilo všetky moje koláče. Odvtedy sú vždy rovnako nadýchané, jemné a vláčne – bez ohľadu ...

Tipy

Pridajte pomaranče a koreniny do vriacej vody. Tento tip si zaslúži zlatú medailu

23.11.2025, Adriana R. | Stačí jeden hrniec, pár známych surovín a váš dom môže voňať tak krásne, že by to nevymyslela ani najdrahšia sviečka. Pomaranče, klinčeky, vanilka ...

Záhrada

Zakopte to v záhrade. Najlacnejšie hnojivo máte už doma

23.11.2025, Adriana R. | Na prípravu záhrady na zimu nepotrebujete drahé hnojivá. Mnohé zvyšky, ktoré bežne končia v koši, dokážu pôdu obohatiť lepšie než kupované produkty. Stačí ...

Tipy

Odborník upozornil na dva najhoršie programy práčky. Spotrebúvajú vodu aj elektrinu ako blázni

23.11.2025, Monika I. | Väčšina z nás automaticky siaha po programe na 40 °C, pretože ho považujeme za zlatý stred. Odborník však upozorňuje, že ide o jeden ...

Hlavolamy a kvízy

Úloha, na ktorej pohoria dospelí. Správne to spočíta len 10 %

22.11.2025, Ronald R. | Na prvý pohľad pôsobí jednoducho, no väčšina dospelých sa na nej popáli. Krátka úloha z matematiky, ktorú riešia deti na základnej škole, dokáže ...

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov