Správy, Zaujímavosti,

Výstavba priehrad posunula severný pól o viac ako 1 meter

✍️ Autor: Vojto K. 16.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Nurettin Taha Ozdengelen). Od roku 1835 ľudstvo postavilo tisíce priehrad, ktoré zadržali také obrovské množstvo vody, že to spôsobilo posun severného...

✍️ Autor: Vojto K.

16.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Nurettin Taha Ozdengelen).

Od roku 1835 ľudstvo postavilo tisíce priehrad, ktoré zadržali také obrovské množstvo vody, že to spôsobilo posun severného pólu o viac ako 1 meter. Vedci varujú, že priehrady ovplyvňujú nielen lokálne klímy, ale aj geometriu Zeme a môžu skresľovať skutočné tempo rastu hladiny morí.

Priehrada Turecko
Výstavba priehrad posunula severný pól o viac ako 1 meter.
Foto: shutterstock.com/Nurettin Taha Ozdengelen

Ako priehrady menia geometriu Zeme?

Štúdia publikovaná 23. mája v časopise Geophysical Research Letters odhalila, že výstavba 6862 priehrad od roku 1835 zmenila rozloženie hmoty na povrchu Zeme. Tento presun hmoty spôsobil posun severného pólu o 1,1 metra.

„Každý pohyb hmoty na povrchu alebo vo vnútri Zeme mení orientáciu osi rotácie voči zemskému plášťu. Tento jav nazývame skutočným putovaním pólov,“ vysvetlili autori štúdie.

Priehradné nádrže, ktoré zadržiavajú obrovské objemy vody, menia rozloženie hmotnosti na povrchu planéty. To ovplyvňuje orientáciu osi rotácie Zeme voči jej kôre.

Dve fázy putovania pólu

Vedci identifikovali dve hlavné fázy tohto posunu:

1. Prvá fáza (1835 – 1954): Intenzívna výstavba priehrad v Európe a Severnej Amerike spôsobila posun pólu o 20 centimetrov smerom k poludníku 103° východnej zemepisnej dĺžky (prechádzajúceho cez Rusko, Mongolsko a Čínu).

2. Druhá fáza (1954 – 2011): Dynamická výstavba hydrologickej infraštruktúry v Ázii a východnej Afrike posunula pól o ďalších 57 centimetrov smerom k poludníku 117° západnej zemepisnej dĺžky (prechádzajúceho cez západnú časť Severnej Ameriky a južný Pacifik).

Putovanie pólov však neprebieha lineárne. Je to skôr „opitá“ cesta než priamy pohyb, takže jednotlivé posuny sa presne nesčítajú na konečných 1,1 metra.

Vplyv priehrad na hladinu morí

Hoci samotný posun pólu nemá okamžitý vplyv na počasie či stabilitu planéty, zadržiavanie vody v priehradách má významné dôsledky. Podľa štúdie voda zadržiavaná za priehradami (jej objem by zaplnil dva Veľké kaňony) znížila globálnu hladinu morí o 23 milimetrov.

Tento efekt by mal byť zahrnutý do klimatických modelov, pretože môže viesť k podhodnoteniu tempa rastu hladiny oceánov.

„Neprejdeme do novej doby ľadovej len preto, že sa pól posunul o meter, ale má to význam pre hladinu morí,“ zdôraznila vedkyňa Valencic.

Severný pól polárna žiara
Výstavba priehrad od 19. storočia spôsobila posun severného pólu o viac ako 1 meter.
Foto: shutterstock.com/muratart

Lokálne a globálne dôsledky

V 20. storočí sa globálna hladina oceánov zvýšila o 12 až 17 centimetrov. Priehrady aktuálne zadržiavajú približne štvrtinu tejto vody. To znamená, že v závislosti od regiónu môžu priehrady lokálne zmierňovať alebo zosilňovať dôsledky klimatických zmien.

„Je to ďalší faktor, ktorý musíme zohľadniť, pretože tieto zmeny môžu byť naozaj významné,“ dodala Valencic.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo si myslíte o vplyve priehrad na geometriu Zeme?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Prečo sa stanica metra Můstek volá Můstek? Tajomstvo stredovekého mosta pod Václavským námestím

Táto krajina nemá letisko, vlastný úradný jazyk ani menu. Predsa sú tu ľudia najbohatší v Európe

Pravidlo troch štvrtín: Bez dostatku paliva hranice neprekročíte

✍️ Autor článku: Vojto K.

Motoristický redaktor, ktorý sa v redakcii AutoTrendy venuje aktuálnemu spravodajstvu a novinkám zo sveta motorizmu. Jeho prioritou je prinášať čitateľom rýchle, overené a užitočné informácie, ktoré im uľahčia život za volantom.


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame
Pre tých, ktorí hľadajú viac než len správy

Záhrada

Kedysi to bolo v každej záhrade. Toto ovocie robí zázraky pre srdce a znižuje krvný tlak

11.08.2026, Adriana R. | Kedysi patrila medzi najbežnejšie ovocné kry v záhradách, no časom ju zatienili čučoriedky, maliny či ríbezle. Dnes arónia zažíva veľký návrat. Je mimoriadne ...

Tipy

Väčšina ľudí vyhadzuje šupky zo zemiakov. Pritom sa môžu ešte hodiť

11.08.2026, Adriana R. | Sóda bikarbóna a zemiakové šupky patria medzi bežné suroviny, ktoré má doma takmer každý. Málokto však vie, že ich kombinácia môže nájsť využitie ...

Zdravie

Je to jedna z najlepších zábav pre seniorov. Váš mozog ju miluje viac, než si myslíte

10.08.2026, Adriana R. | Mnohí seniori si bez rannej kávy a krížovky nevedia predstaviť deň. Odborníci pritom potvrdzujú, že pravidelné lúštenie môže podporovať pamäť, koncentráciu aj slovnú ...

Tipy

Čierne oblečenie po praní zapácha? Zmeňte jednu vec a problém zmizne

10.08.2026, Adriana R. | Vyberiete z práčky čierne tričko či nohavice a namiesto sviežej vône vás opäť prekvapí zatuchnutý zápach? Nie ste sami. Tento problém trápi množstvo ...

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov