Správy, Zaujímavosti,

Z čínskeho sna nočná mora – Ako Čína ovláda ruský automobilový trh

11.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/4045). Čínske nákladné autá zaplavili ruský trh po tom, čo európski výrobcovia opustili krajinu. Nádej na spoľahlivé partnerstvo sa však zmenila na frustráciu. Rusi sa...

11.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/4045).

Čínske nákladné autá zaplavili ruský trh po tom, čo európski výrobcovia opustili krajinu. Nádej na spoľahlivé partnerstvo sa však zmenila na frustráciu. Rusi sa sťažujú na nedostatočnú kvalitu, drahé opravy a prístup, ktorý ich stavia do pozície kolónie. Čo sa skrýva za problémami čínsko-ruskej automobilovej spolupráce?

Nákladné autá na parkovisku
Z čínskeho sna nočná mora – Ako Čína ovláda ruský automobilový trh.
Foto: shutterstock.com/4045

Európa odišla, Čína nastúpila

Po vypuknutí vojny na Ukrajine európski výrobcovia nákladných vozidiel, ako Scania, Volvo či Mercedes, opustili ruský trh. Ich miesta rýchlo zaplnili čínske značky ako Shacman, Dongfeng alebo Sitrak. Spočiatku to vyzeralo ako príležitosť na novú spoluprácu, no realita ukázala, že situácia nie je taká ružová.

Čínske kamióny – lotéria na kolesách

Keď Rusi začali používať čínske nákladné vozidlá, narazili na výrazné problémy. Niektoré vozy fungujú spoľahlivo, no až polovica z nich potrebuje rozsiahle opravy skôr, než dosiahnu 500-tisíc kilometrov. Pre porovnanie, európske nákladné autá bežne zvládnu dvojnásobok bez väčších zásahov. Elektronika zlyháva, motorové súčasti sú nespoľahlivé a aj taká jednoduchá vec, ako výmena batérie, si vyžaduje špecializované vybavenie.

Servis? Zabudnite na rýchlosť a jednoduchosť

Jedným z najväčších problémov čínskych nákladných áut je dostupnosť servisu a náhradných dielov. Keď dôjde k poruche, vozidlo často čaká na náhradný diel, ktorý musí byť objednaný priamo z Číny. To znamená, že opravy trvajú neprimerane dlho, čo spôsobuje prepravcom finančné straty. Navyše, ceny náhradných dielov sú často vyššie než na európske modely.

Prečo ruský trh upadá?

Pred tromi rokmi bola situácia na ruskom trhu úplne iná. Teraz však predaje klesajú a mnohé firmy bankrotujú. Vozidlá, ktoré boli kedysi predávané za polovičné ceny ako tie európske, sú teraz v bazároch, no aj tak nenachádzajú kupcov. V showroomoch stojí až 60-tisíc nových nákladných áut, no záujemcovia chýbajú.

Čína berie, ale neinvestuje

Rusi na nedávnom fóre v Novosibirsku vyjadrili frustráciu z prístupu čínskych partnerov. Tí sa na Rusko pozerajú ako na trh na rýchly zisk, nie však na krajinu hodnú dlhodobých investícií. Miesto budovania výrobných závodov a zastúpení sa Číňania spoliehajú na sprostredkovateľov. Rusi toto správanie prirovnávajú k koloniálnemu prístupu, ktorý ich stavia do podradnej pozície.

Čínske nákladné auto
Čínske značky dominujú trhu, no kvalita je otázna.
Foto: shutterstock.com/Art Konovalov

Budúcnosť je neistá

Zástupcovia čínskych firiem na fóre potvrdili, že situácia sa pravdepodobne nezlepší. Vysoké úrokové sadzby, nestabilný rubeľ a odvodové poplatky odrádzajú čínske firmy od investícií v Rusku. Zdá sa, že ruský automobilový trh čaká náročné obdobie a návrat k predchádzajúcej úrovni kvality zostáva v nedohľadne.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Súhlasíte s tým, že čínske nákladné autá sú nekvalitné?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Ruská odpoveď na SUV za cenu, ktorá šokuje!

Budúcnosť autoservisov v ohrození: prežijú malí hráči v boji s gigantmi?

Revolučný bikoptér: Dron s dvoma vrtuľami, ktorý môže zosadiť z trónu svojich štvorvrtuľových bratrancov


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Klimatizácia vs. otvorené okná: Čo skutočne šetrí palivo?

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dusan Petkovic). Je nesprávne sa domnievať, že otvorené okná namiesto klimatizácie šetria palivo. Aj najúspornejšie auto bude spotrebovávať viac paliva,…

Toyota Corolla Cross sklamala v Európe: Japonci vedia, čo urobili zle

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JGB500). Hoci je Toyota Corolla najpredávanejším typom na svete, Corolla Cross uvedená na trh v roku 2022 nezožala v Európe…

Suzuki Jimny dostáva poslednú rozlúčkovú edíciu: Len 55 kusov

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@niksautomotive). Suzuki predstavilo poslednú špeciálnu rozlúčkovú edíciu pre terénny model Jimny. Nová edícia je dostupná len vo Francúzsku a vzdáva…

Obrovská explózia Starshipu na testovacom polygóne SpaceX. Prečo vybuchla raketa Elona Muska?

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheTimes). Napriek tomu, že rakety z rodiny Falcon majú úspešnosť na úrovni 99,4%, SpaceX pracuje na sérii Starship, ktorá ju…

Mercedes-Benz ruší plány na úplnú elektrifikáciu: Spaľovacie motory zostanú aj po roku 2030

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@4DriveTime). Ola Kallenius, šéf Mercedes-Benz, potvrdil, že nemecká značka si ponechá spaľovacie motory aj po roku 2030. To bol rok,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov