11.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GommeBlog).
Automobilový priemysel čelí jednej zo svojich najväčších výziev: prechodu na elektromobily, ktorý si vyžaduje obrovské investície a zníženie nákladov. Krízu už pociťujú mnohé odvetvia, pričom najväčšie straty utrpeli výrobcovia automobilových súčiastok. Pripravuje sa prepúšťanie tisícov zamestnancov.
Veľké spoločnosti ako ZF a Bosch robia škrty, na ktoré by pred desiatimi rokmi nikto nepomyslel. Počet prepustených pracovníkov sa bude počítať na tisíce. Podľa Združenia automobilových distribútorov a výrobcov (SDCM) sú hlavnými dôvodmi vlny prepúšťania pokles dopytu po tradičných spaľovacích vozidlách, nárast elektromobility a rastúca konkurencia zo strany ázijských výrobcov. Okrem toho k zhoršeniu finančnej situácie mnohých európskych spoločností prispelo aj napätie v globálnom obchode a zvýšené náklady na suroviny.
A to sme ešte len na prahu transformácie pohonných jednotiek na elektrické. Predaj vozidiel BEV je v porovnaní so spaľovacími vozidlami stále relatívne malý. Avšak práve kvôli emisným normám a novým bezpečnostným normám predaj automobilov celkovo prudko klesá. Príklady gigantov v automobilovom priemysle súčiastok ukazujú, aké to má dôsledky.
Spoločnosť ZF Friedrichshafen, jeden z najväčších nemeckých dodávateľov dielov, plánuje do roku 2028 zrušiť až 14 000 pracovných miest. Reaguje tak na klesajúci dopyt po tradičných automobilových súčiastkach a problémy spojené s nákladmi na prechod na elektromobilitu.
Ďalším gigantom je spoločnosť Bosch. Investovala obrovské sumy do vývoja technológií pre elektrické vozidlá a teraz pociťuje dôsledky pomalšieho rastu tohto trhu, než sa očakávalo. Spoločnosť oznámila plán prepustiť do roku 2025 1 500 zamestnancov v Nemecku.
Magna International, jedna z najväčších svetových spoločností vyrábajúcich automobilové súčiastky, vo svojej poslednej štvrťročnej správe oznámila horšie finančné výsledky v dôsledku menšieho počtu montovaných vozidiel. Riziko ďalšieho prepúšťania je reálne, keďže spoločnosť zápasí s rastúcimi výrobnými nákladmi a neistotou ohľadom budúcnosti trhu s elektrickými vozidlami.
Až 74 % spoločností uviedlo, že majú problémy preniesť rastúce prevádzkové náklady na výrobcov automobilov, čo je výrazný nárast oproti výsledku 52 % v minulom roku. Okrem toho sa až 52 percent dodávateľov obáva neistoty na trhu, čo je tiež nárast o 29 percentuálnych bodov oproti minulému roku.
Elektromobilita bude otravná
Hoci sa elektromobilita všeobecne považuje za budúcnosť automobilizmu, jej realizácia je mimoriadne náročná. Transformácia, ktorá mala priniesť inovácie a rast, teraz vyvoláva obavy o budúcnosť zamestnanosti a ekonomickej stability veľkých podnikov. Zdravie týchto spoločností zasa ovplyvňuje menších subdodávateľov. Tí si zasa už nemôžu dovoliť ďalšie investície do výskumu a vývoja.
Hromadné prepúšťanie (súčasné aj plánované) má a bude mať ďalekosiahle sociálne dôsledky pre ľudí aj pre hospodárstvo niektorých regiónov. Strata tisícov pracovných miest vedie k zvýšeniu nezamestnanosti a poklesu spotreby, čo sa prejaví na nižšom dopyte po výrobkoch, najmä takých, ako sú automobily. Automobilový priemysel je kľúčovým odvetvím v mnohých regiónoch Európy a problémy v tomto sektore by mohli mať reťazový účinok na ďalšie odvetvia, ako je oceliarsky, chemický alebo elektronický priemysel.
Rastúci počet pracovných miest súvisiacich s elektromobilitou v súčasnosti nedokáže kompenzovať prepúšťanie v dôsledku prechodu na elektromobily. Jedným z hlavných dôvodov je mimoriadne tvrdá konkurencia v podobe USA alebo Číny, ktoré finančne podporujú investície vo svojich krajinách viac ako Európska únia. Už teraz sa hovorí o presune výroby trakčných batérií a polovodičov z Európy do Číny a USA. Ústup investícií a zákaziek v Európe je zreteľne cítiť aj na Slovensku.
Európania budú dlhšie jazdiť na spaľovacích autách
Prechod EÚ na elektromobily v skutočnosti znamená, že Európania budú dlhšie jazdiť na spaľovacích autách. To sa následne prejaví v tom, že priemerný vek používaného vozidla sa bude z roka na rok zvyšovať. Ľudia, ktorí si nemôžu dovoliť nové auto, najmä elektrické, si budú predobjednávať prostriedky na údržbu čoraz starších spaľovacích áut. A to bude znamenať impulz pre priemysel výroby náhradných dielov.
Údaje, vrátane historických, potvrdzujú predpoklad lepšej situácie a dobrej kondície nezávislého automobilového trhu v krízových situáciách, keď vodiči opravujú a servisujú svoje existujúce vozidlá a odkladajú nákup nových. Súčasná transformácia trhu sa dotýka najmä výrobcov automobilov, ale aj závodov výrobcov dielov dodávajúcich prvovýrobu. Tu sme svedkami oznámení o zmenách a následne, žiaľ, aj škrtov a ďalších predpovedí škrtov. V súčasnosti, podobne ako počas predchádzajúcich otrasov, sa trh s náhradnými dielmi drží lepšie a negatívne dôsledky uvedených zmien pociťuje v oveľa menšej miere. Treba tiež dodať, že transformácia sa netýka len straty pracovných miest. Tie sa v súvislosti s ňou aj vytvárajú. Treba si tiež uvedomiť, že napriek krvavým titulkom o prepúšťaní v automobilovom priemysle alebo o kolapse európskeho automobilového priemyslu, ktorý dobyli Číňania, sa európsky automobilový priemysel nechce vzdať a bude stále bojovať o svoju pozíciu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Továreň Audi v Bruseli sa nezachráni. Zástupca výrobcu dostal veľmi nevďačnú misiu
Čínska spoločnosť BYD kupuje nemeckú sieť veľkých predajcov