Pravidlá, Zaujímavosti,

Odbočovanie doľava – bez kolízie

7.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Bezpecnecesty-official). Teoreticky jednoduchý manéver, ktorý v praxi spôsobuje vodičom veľa problémov. Nepomáhajú ani predpisy. Odbočenie vľavo – elektronickí pomocníci Výrobcovia vozidiel si uvedomujú riziká pri...

7.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Bezpecnecesty-official).

Teoreticky jednoduchý manéver, ktorý v praxi spôsobuje vodičom veľa problémov. Nepomáhajú ani predpisy.

Jednoduchý manéver, ktorý v praxi spôsobuje vodičom veľa problémov.
Foto: youtube.com/@Bezpecnecesty-official

Odbočenie vľavo – elektronickí pomocníci

Výrobcovia vozidiel si uvedomujú riziká pri odbočovaní doľava. Asistent odbočovania vľavo pomáha bezpečne dokončiť tento manéver. Hneď ako vodič aktivuje ukazovateľ, radarové senzory a kamera začnú monitorovať protismerný jazdný pruh. Systém sa aktivuje automaticky hneď po rozjazde vozidla a zvyčajne funguje pri pomerne pomalej jazde. Počas manévru asistent automaticky zabrzdí, keď rozpozná iné vozidlo prichádzajúce z protismeru. Tým sa zabráni zablokovaniu cesty a kolízii. Žiaľ, takýto elektronický asistent nenájdete v každom aute.

Vodičom pomáhajú aj výrobcovia navigačného softvéru. Automapa umožňuje používateľovi pri mapovaní cesty vybrať možnosť navádzania „jednoduchá trasa“. Tým sa čo najviac obmedzia náročnejšie manévre vrátane snahy vyhnúť sa ľavotočivým zákrutám a vyhnúť sa odbočovaniu.

Pravidlo pravej ruky.

Odbočenie vľavo – žiadne formálne požiadavky

Vodič, ktorý má v úmysle odbočiť doľava, povinný priblížiť sa k stredu vozovky alebo na jednosmernej ulici k ľavému okraju vozovky. Samozrejme, že sme povinní dať vopred a zreteľne znamenie o úmysle zmeniť smer jazdy a po vykonaní manévru okamžite zastaviť. Pri odbočovaní podľa „pravidla pravej ruky“ musíme nechať vozidlá prichádzajúce z opačného smeru prejsť.

Otáčajte sa ako ostatní, najlepšie bez kolízií

Účastníci cestnej premávky zvyčajne dávajú vodičom voľnú ruku pri odbočovaní vľavo. Upozornenie: Žlté značky, ktoré sa niekedy používajú na označenie spôsobu odbočenia vľavo, sú len návrhom, nie príkazom (takáto značka nie je v predpisoch stanovená). Preto, ak značky na vozovke neuvádzajú inak alebo konštrukcia križovatky takúto možnosť nevylučuje, je najlepšie zvoliť bezkolízny spôsob odbočenia. Uľahčuje to prejazd križovatkou, pretože dráhy vozidiel prichádzajúcich z opačného smeru a odbočujúcich doľava sa nekrižujú.

Ak však ide o veľkú križovatku, oddelenú zeleným pásom, alebo ak to naznačujú vodiace čiary na asfalte, mali by ste zvoliť cestu – kolíziu (prekrytie). Nie je to optimálne, pretože odbočujúce vozidlá z opačných smerov si budú navzájom blokovať cestu. Je potrebné si uvedomiť, že musíte dávať pozor na ostatných odbočujúcich doľava. Ak sa budete správať inak ako ostatní vodiči, dokončenie manévru bude ťažšie.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Aký je rozdiel medzi zákazom vjazdu a zákazom vjazdu pre všetky vozidlá? Rozdiel je zásadný

Značka 267 „Koniec viacerých zákazov“, ale sú to všetky zákazy? Vodiči to nevedia a riskujú pokuty


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Používate aplikácie v aute? Nemáme dobré správy

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics). Predseda Úradu pre elektronické komunikácie oznámil, že nulová sadzba pre niektoré aplikácie nebude povolená. Vyplýva to z nariadení EÚ…

Čínsky bestseller v Európe. Ford sa obáva novej konkurencie

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Auto_4K). BYD Seagull by mal byť cenovým knokautom pre západných výrobcov, hoci sankcie EÚ to môžu zmeniť. Niektorí z nich…

Najkratšia diaľnica na svete. Je dlhá len jeden meter!

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels). Najkratšia diaľnica na svete sa nachádza v Európe, hoci hneď na začiatku treba zdôrazniť, že nejde o…

Čo znamená uterák na prístrojovej doske auta?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Covercraft1965). V krajinách, kde je všeobecne vyššia teplota ako na Slovensku, si vodiči áut rozprestierajú na palubných doskách uteráky, ktoré…

Aká je životnosť pneumatík. Musíte ich meniť po 100 000 km?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod). Pneumatiky majú obmedzenú životnosť a môžu sa opotrebovať, aj keď sa vôbec nepoužívajú. Musíte ich však meniť, ak…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov