Pravidlá, Zaujímavosti,

Kolízia na priechode pre chodcov. Kto je na vine, ak cyklista nezosadol?

4.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@thedailymotorcyclist). Prechod pre chodcov a stretnutie auta s bicyklom. Bicykel by nemal prechádzať cez priechod pre chodcov. To však neoprávňuje vodiča auta, aby do vás...

4.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@thedailymotorcyclist).

Prechod pre chodcov a stretnutie auta s bicyklom. Bicykel by nemal prechádzať cez priechod pre chodcov. To však neoprávňuje vodiča auta, aby do vás narazil. Čie zavinenie bude v tomto prípade dôležitejšie?

Kolízia na priechode pre chodcov. Kto je na vine, ak cyklista nezosadol?
Foto: youtube.com/@thedailymotorcyclist

Prechod pre chodcov, ako už názov napovedá, slúži chodcom na prechod na druhú stranu vozovky. Neslúži na prejazd cyklistov. Bohužiaľ, cyklisti to niekedy nechápu. A takáto situácia môže viesť ku kolízii. Kto bude vinný za nehodu?

Cyklista na priechode pre chodcov sa dopúšťa priestupku. To však nezbavuje určitých práv

Cyklista môže legálne prejsť cez priechod pre chodcov len ak zosadne z bicykla a vedie ho vedľa seba, prechádza po vyznačenom cyklistickom priechode alebo na jednosmernej ceste môže cyklista prejsť cez priechod pre chodcov aj na bicykli. V opačnom prípade sa dopúšťajú priestupku.

Na tomto mieste však treba dôrazne zdôrazniť, že samotný fakt porušenia zákona ešte neznamená, že cyklista bude automaticky uznaný vinným za zrážku s vozidlom v jazdných pruhoch. Ešte stále nebol vyňatý spod ochrany zákona. Áno, nesplnil svoju povinnosť, stále však má svoje práva. Preto tu treba zohľadniť viac faktorov.

Kľúčovým konceptom je opatrnosť cyklistu

Predpokladajme tento scenár. Cyklista sa pomaly dostal na priechod pre chodcov a potom ho pokojne prechádzal. Dodržiaval teda maximálnu opatrnosť, a napriek tomu došlo k zrážke. V takomto prípade bude cyklista považovaný za chodca a vina pravdepodobne padne na vodiča. Koniec koncov, bol to on, kto vytvoril riziko pre bezpečnosť premávky.

Druhým extrémom je iný prípad. Viete si totiž predstaviť, že napríklad cyklista vstúpi na priechod pre chodcov plnou rýchlosťou. Predtým sa ani nerozhliadne. Vodič teda nebude očakávať, že cyklista zasiahne do vozovky. Nebude mať čas reagovať a dôjde k zrážke. V takejto situácii bude pravdepodobne vinníkom cyklista. Je to preto, že je to on, kto vytvoril ohrozenie bezpečnosti premávky.

Spoluúčasť, obaja vodiči nedodržali osobitnú opatrnosť a nerešpektovali pravidlá cestnej premávky.
Foto: shutterstock.com/Nicola_K_photos

Policajti si môžu skrátiť cestu. Budú rozhodovať o spoluúčasti vodičov

Pravdou je, že v prípade kolízií medzi cyklistami a autami na priechode pre chodcov má polícia často k dispozícii len výpovede účastníkov. Neexistujú žiadne silnejšie dôkazy. A to umožňuje policajtom rozhodnúť sa ísť stredom cesty. Výsledkom potom bude spoločné zavinenie. Obaja vodiči budú zodpovední za pokuty aj občianskoprávnu zodpovednosť. Z toho bude vyplývať spoluúčasť, že obaja vodiči nedodržali osobitnú opatrnosť a nerešpektovali pravidlá cestnej premávky. Za dopravnú nehodu sú preto zodpovední rovnako.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Cyklisti jazdia vedľa seba po ulici a rozprávajú sa. Je to vôbec legálne? Povinnosť a predpisy

18-ročný cyklista z Nemecka nahlasuje zle zaparkované autá. 4 000 prípadov za jeden rok


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Čo ponúka najlacnejšia verzia, najpredávanejšieho hybridného vozidla

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Toyotaview). Koľko stojí a čo ponúka najlacnejšia verzia Toyoty Corolla, najpredávanejšieho hybridného vozidla. K dispozícii je s dvoma motormi, štyrmi…

Mazda potvrdzuje novú generáciu SUV CX-5. Japonci pracujú na novom benzínovom motore

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@reatilesupercars). Mazda sa nevzdáva spaľovacieho motora - dokonca oznámila novú generáciu benzínových motorov a potvrdila pripravované SUV CX-5. Mazda potvrdzuje…

Terénny karavan za dobrú cenu – najlepšia Lada Niva

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@redux-vehicles). Pri cestovaní s týmto vozidlom 4x4 prerobeným na skutočný obytný automobil nebude problémom ani zima, ani zlé počasie. Pri…

Vodiči, zbavte sa neviditeľného nepriateľa: Riešenia proti zahmlievaniu okien!

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autosyard). Náhle zmeny teploty často vedú k zahmlievaniu okien, čo je problém, s ktorým sa vodiči musia vysporiadať. Šťastím je,…

Za 5 rokov budú naše pneumatiky inteligentné, budú kontrolovať povrch vozovky a opotrebenie

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). V automobiloch sa každoročne objavuje čoraz viac elektroniky a bezpečnostných systémov rôzneho druhu. Odborníci zo spoločnosti Nokian uvádzajú,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov