4.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@thedailymotorcyclist).
Prechod pre chodcov a stretnutie auta s bicyklom. Bicykel by nemal prechádzať cez priechod pre chodcov. To však neoprávňuje vodiča auta, aby do vás narazil. Čie zavinenie bude v tomto prípade dôležitejšie?
Prechod pre chodcov, ako už názov napovedá, slúži chodcom na prechod na druhú stranu vozovky. Neslúži na prejazd cyklistov. Bohužiaľ, cyklisti to niekedy nechápu. A takáto situácia môže viesť ku kolízii. Kto bude vinný za nehodu?
Cyklista na priechode pre chodcov sa dopúšťa priestupku. To však nezbavuje určitých práv
Cyklista môže legálne prejsť cez priechod pre chodcov len ak zosadne z bicykla a vedie ho vedľa seba, prechádza po vyznačenom cyklistickom priechode alebo na jednosmernej ceste môže cyklista prejsť cez priechod pre chodcov aj na bicykli. V opačnom prípade sa dopúšťajú priestupku.
Na tomto mieste však treba dôrazne zdôrazniť, že samotný fakt porušenia zákona ešte neznamená, že cyklista bude automaticky uznaný vinným za zrážku s vozidlom v jazdných pruhoch. Ešte stále nebol vyňatý spod ochrany zákona. Áno, nesplnil svoju povinnosť, stále však má svoje práva. Preto tu treba zohľadniť viac faktorov.
Kľúčovým konceptom je opatrnosť cyklistu
Predpokladajme tento scenár. Cyklista sa pomaly dostal na priechod pre chodcov a potom ho pokojne prechádzal. Dodržiaval teda maximálnu opatrnosť, a napriek tomu došlo k zrážke. V takomto prípade bude cyklista považovaný za chodca a vina pravdepodobne padne na vodiča. Koniec koncov, bol to on, kto vytvoril riziko pre bezpečnosť premávky.
Druhým extrémom je iný prípad. Viete si totiž predstaviť, že napríklad cyklista vstúpi na priechod pre chodcov plnou rýchlosťou. Predtým sa ani nerozhliadne. Vodič teda nebude očakávať, že cyklista zasiahne do vozovky. Nebude mať čas reagovať a dôjde k zrážke. V takejto situácii bude pravdepodobne vinníkom cyklista. Je to preto, že je to on, kto vytvoril ohrozenie bezpečnosti premávky.
Policajti si môžu skrátiť cestu. Budú rozhodovať o spoluúčasti vodičov
Pravdou je, že v prípade kolízií medzi cyklistami a autami na priechode pre chodcov má polícia často k dispozícii len výpovede účastníkov. Neexistujú žiadne silnejšie dôkazy. A to umožňuje policajtom rozhodnúť sa ísť stredom cesty. Výsledkom potom bude spoločné zavinenie. Obaja vodiči budú zodpovední za pokuty aj občianskoprávnu zodpovednosť. Z toho bude vyplývať spoluúčasť, že obaja vodiči nedodržali osobitnú opatrnosť a nerešpektovali pravidlá cestnej premávky. Za dopravnú nehodu sú preto zodpovední rovnako.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Cyklisti jazdia vedľa seba po ulici a rozprávajú sa. Je to vôbec legálne? Povinnosť a predpisy
18-ročný cyklista z Nemecka nahlasuje zle zaparkované autá. 4 000 prípadov za jeden rok
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.