Pravidlá, Zaujímavosti,

Auto u mechanika – kto nesie zodpovednosť

29.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BoschCarService). Keď pošleme auto do opravy, očakávame profesionálny servis. Bohužiaľ, niekedy sa stane, že počas servisu dôjde k poškodeniu, poruche alebo dokonca krádeži. Musí byť...

29.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BoschCarService).

Keď pošleme auto do opravy, očakávame profesionálny servis. Bohužiaľ, niekedy sa stane, že počas servisu dôjde k poškodeniu, poruche alebo dokonca krádeži. Musí byť vždy na vine autoservis?

Niekedy sa stane, že počas servisu dôjde k poškodeniu vozidla. Kto nesie zodpovednosť?
Foto: youtube.com/@BoschCarService

Keď nechávame svoje auto na opravu u mechanika, neočakávame nepríjemné prekvapenia. Bohužiaľ, niekedy sa stane, že mechanik urobí chybu alebo auto jednoducho zmizne bez jeho zavinenia. Aká je zodpovednosť mechanika za opravované auto?

Zodpovednosť mechanika za kolíziu počas skúšobnej jazdy

Bohužiaľ, existuje značné riziko, že počas skúšobnej jazdy na kontrolu účinnosti opravy môže dôjsť k zrážke. Bez ohľadu na to, kto je vinníkom poškodenia vozidla, je v konečnom dôsledku za naše vozidlo zodpovedný servis. Aj keď autoservis nie je priamo zodpovedný za nehodu (napríklad ak bol za kolíziu pokutovaný iný vodič), je povinný uviesť vozidlo do stavu pred nehodou. Samozrejme, opravár môže od vinníka žiadať náhradu škody v rámci svojej poistnej zmluvy. Teoreticky by sa vlastník vozidla nemal zúčastňovať na tomto spore a nemal by súhlasiť s tým, aby bol jeho účastníkom.

Zavinenie krádeže alebo vážneho poškodenia vozidla prírodnými živlami

Niekedy dôjde k odcudzeniu vozidla, požiaru alebo inej živelnej udalosti, keď je vozidlo zaparkované v dielni, čo môže mať za následok totálnu škodu. Bez ohľadu na to, či bolo vozidlo odcudzené zavinením dielne (napr. zamestnancom alebo náhodným okoloidúcim) alebo či požiar vznikol samovznietením iného vozidla, servis zodpovedá za zverené vozidlo.

Hoci teoreticky by sa takéto pravidlo malo uplatňovať, v praxi existuje riziko, že mechanik sa bude snažiť vyhnúť zodpovednosti za spôsobenú škodu. Aj keď sa zaviaže uhradiť škodu, môže mať problémy s vyplatením náhrady škody.

Treba mať na pamäti, že aj keď sme uzavreli zmluvu, je nepravdepodobné, že by sa poistka mohla vyplatiť. Poisťovňa sa schová za zmluvné podmienky, ktoré zvyčajne vylučujú zodpovednosť za škody spôsobené počas servisu vozidla.

Zodpovednosť za nedostatočnú opravu

Niekedy porucha, ktorá mala byť opravená, v skutočnosti stále existuje. Je za to opravár zodpovedný? To závisí od zmluvných podmienok pred zadaním opravy. Opravár je samozrejme zodpovedný za kvalitu vykonanej opravy. Ak sa zaviazal vykonať servis, očakáva sa, že výsledok bude zodpovedať tomu, čo bolo dohodnuté pri odovzdaní vozidla do opravy. Ak sa porucha po oprave opakuje, zákazník má nárok na jej bezplatnú opravu.

Je však dôležité rozlišovať, či zákazník požadoval len odstránenie konkrétnej závady, napr. nerovnomerný chod motora, alebo výmenu zapaľovacích sviečok. V prvom prípade je za odstránenie problému s pohonnou jednotkou zodpovedný servisný technik. Má však väčšiu flexibilitu pri metódach opravy. V prípade zákazky na výmenu konkrétneho dielu existuje riziko, že nebol príčinou problému. Zákazník potom nemôže mať námietky proti tomu, aby mechanik postupoval podľa jeho návrhov.

Zodpovednosť za škody pri výmene dielov

Pri oprave vozidla môže mechanik náhodne poškodiť iný komponent vozidla. Niekedy, najmä v prípade starších vozidiel, môže demontáž komponentov viesť k poškodeniu. Mal by zákazník znášať dodatočné náklady, ktoré vznikli počas servisu?

Vo všeobecnosti platí, že opravár zodpovedá za škody spôsobené počas opravy a riziko nesie on. Ak však mechanik predpokladá, že počas opravy môžu vzniknúť problémy, mal by o tom informovať zákazníka – v takom prípade riziko preberá majiteľ vozidla.

Zodpovednosť mechanika závisí od konkrétnej situácie.
Foto: youtube.com/@BoschCarService

Mechanik sa zbaví zodpovednosti aj vtedy, ak je problém spôsobený okolnosťami, ktoré nezavinil – napríklad ak opravovaný/demontovaný komponent mal skryté výrobné chyby.

Zlyhanie dielov zakúpených majiteľom vozidla

Dodávanie vlastných dielov na opravu auta sa môže zdať ako spôsob, ako ušetriť peniaze a kontrolovať ich kvalitu. Mali by ste si však byť vedomí možných problémov v prípade opakovanej poruchy. Opravovňa nenesie zodpovednosť za problémy spôsobené komponentom, ktorý nepredala.

Určenie, či je porucha dôsledkom chybného dielu alebo nesprávnej inštalácie, môže viesť k sporu. V takejto situácii si dokazovanie zavinenia mechanika bude vyžadovať odborný posudok, napríklad znalca. Náklady na znalecký posudok a opravu môžu prevýšiť úspory z vlastného nákupu dielov.

Je potrebné si uvedomiť, že iba zmluvný servis na nákup a montáž dielov zaručuje, že servis nesie plnú zodpovednosť za vykonanú službu.

Zodpovednosť mechanika za vyššie náklady na opravu

Situácia, keď mechanik vykoná opravu nad pôvodne dohodnutý rozsah a potom za ňu požaduje dodatočnú odmenu, vyvoláva mnoho otázok. Je zákazník povinný platiť za služby, o ktorých nebol informovaný?

Pred začatím opravy je nevyhnutné poznať presný rozsah opravy. Mechanik môže požadovať príplatok len vtedy, ak napriek vynaloženiu náležitej starostlivosti nemohol predvídať potrebu dodatočných prác. Dôkazné bremeno nemožnosti predvídať nesie mechanik. Zákazník má právo overiť opodstatnenosť príplatku.

Upozornenie: Bez výslovného súhlasu zákazníka s dodatočným rozsahom prác nemôže mechanik požadovať príplatok za služby nad rámec pôvodnej zmluvy. Zákazník má právo na podrobné vysvetlenie nákladov na dodatočné opravy. Je dôležité, aby sa pred vykonaním opravy získal písomný odhad, ktorý bude základom pre vyúčtovanie.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Autobatéria: Ako môžete otestovať, či batéria vydrží

Už je jasné, čo sa najčastejšie kazí v spaľovacích a elektrických autách


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Uniknutá správa Elona Muska. Tesla má vážne problémy

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Craig Adderley). Podľa memoranda, ktoré Elon Musk zverejnil pre zamestnancov Tesly, sa spoločnosť pripravuje na veľkú vlnu prepúšťania. Značka sa…

Čínsky gigant bude platformu predávať Európanom. Očakáva sa, že bude veľká

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@cheryinternational_official). Predseda čínskeho konglomerátu Chery potvrdil, že dohoda o predaji jeho platformy európskemu výrobcovi by mala byť dokončená v najbližších…

Číňania pumpujú peniaze do elektrických vozidiel. Európa sa zatiaľ bičuje za emisie CO2

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@worldmoneyy). Výrobcovia automobilov predávajúci v Európskej únii platia miliónové pokuty za emisie, zatiaľ čo Číňania dotujú svojich výrobcov, aby ovládli…

Značka, ktorá ukladá viacero obmedzení súčasne. Ak ich nepoznáte, koledujete si o pokutu

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ibesip). Obvykle sa dopravné značky vzťahujú na jedno presne definované správanie, zatiaľ čo značka 315 uvádza viacero zákazov a príkazov,…

Spotreba paliva v reálnom svete je vyššia v priemere o 20 %. Najhorší typ pohonu

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Streetmetal). Prvá Komisia Európskej únie uskutočnila štúdiu skutočnej spotreby paliva a emisií skleníkových plynov. Výsledky sú jednoznačne horšie, ako naznačujú…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov