17.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TLDRnewsEU).
Európsky parlament schválil pravidlá pre novú emisnú normu Euro 7. Dobrou správou pre vodičov automobilov je, že v porovnaní so súčasnými pravidlami (Euro 6) nedochádza k sprísneniu pravidiel pre výfukové plyny. A to znamená, že Euro 7 nebude príčinou ďalšieho zvýšenia cien, ktoré by zasiahlo najmä najmenšie a najlacnejšie autá.
Pôvodný návrh Európskej komisie pre Euro 7 predpokladal sprísnenie emisných limitov pre oxid uhoľnatý (CO) a oxidy dusíka (NOx). Vzhľadom na už prísne limity emisií CO2 sa však v tejto oblasti neplánovali žiadne zmeny. Namiesto toho sa však zaviedla požiadavka na meranie emisií pevných častíc z bŕzd a pneumatík.
Norma Euro 7 by najviac zasiahla lacné vozidlá
Návrh Európskej komisie sa stretol s veľkou kritikou nielen zo strany automobilového priemyslu, ale aj mnohých členských štátov vrátane Francúzska, Talianska, Českej republiky a Poľska. Hoci úradníci tvrdili, že prijatie normy Euro 7 v pôvodnej podobe by znamenalo zvýšenie ceny každého nového auta len o 300 EUR, výrobcovia to videli úplne inak – podľa nich by každé auto, aj to najlacnejšie, muselo zdražieť o 2 000 EUR.
Proti norme Euro 7 sa okrem iných vyslovil aj šéf spoločnosti Renault Luca de Meo, podľa ktorého by zavedenie regulačnej normy v navrhovanej podobe odklonilo pozornosť automobilového priemyslu od elektrických pohonov a prinútilo ho investovať do spaľovacích motorov, ktoré majú byť od roku 2035 aj tak zakázané. Tento postoj podporil aj šéf konglomerátu Stellantis Carlos Tavares, ktorý dodal, že potrebné investície by sa odrazili v cenách automobilov. Tavares varoval, že vzhľadom na sériu nárastov cien, ktoré sme už v posledných rokoch zaznamenali, by menej majetné rodiny mohli prísť o slobodu pohybu.
Zmiernený španielsky protinávrh
Po septembrových protestoch španielske predsedníctvo predložilo alternatívny, značne zmiernený návrh. Prísnejšie úrovne emisií CO a NOx sa mali vzťahovať len na nákladné vozidlá a autobusy, bez zmeny pre osobné vozidlá. De facto jedinou novinkou v norme Euro 7 tak malo byť meranie pevných častíc z pneumatík a bŕzd. Predpokladalo sa tiež, že každé vozidlo dostane „environmentálny pas“ s informáciami o jeho energetickej účinnosti. Používatelia majú mať prístup aj k aktuálnym informáciám napríklad o stave trakčnej batérie a výrobcovia budú povinní navrhovať autá tak, aby nebolo možné zasahovať do systémov kontroly emisií výfukových plynov.
Ustanovenia sa týkajú aj minimálnej životnosti batérií používaných v elektrických a hybridných vozidlách. V prípade osobných automobilov platí požiadavka, že od začiatku životného cyklu do piatich rokov alebo 100 000 km musí mať batéria minimálne 80 % výrobcom deklarovanej kapacity. Po ôsmich rokoch a 160 000 km má mať aspoň 72 percent deklarovanej kapacity. V prípade dodávok má byť resp: 75 percent (5 rokov alebo 100 000 km) a 67 percent (8 rokov alebo 160 000 km).
Kedy vstúpi do platnosti norma Euro 7?
Okrem toho bol navrhnutý odklad dátumu nadobudnutia účinnosti nových nariadení. Norma Euro 7 pre osobné a dodávkové vozidlá nadobudne účinnosť 30 mesiacov (2,5 roka) po schválení právnych predpisov Európskym parlamentom a členskými štátmi, zatiaľ čo pre nákladné vozidlá a autobusy to budú až štyri roky. Pôvodný plán bol zaviesť normu Euro 7 v roku 2025. Na tomto mieste je vhodné pripomenúť, že zákaz registrácie automobilov so spaľovacími motormi má v Európskej únii nadobudnúť účinnosť už v roku 2035.
Ako európsky parlament hlasovalo norme Euro 7
V decembri 2023 dosiahli Európska rada a Európsky parlament dohodu o prijatí týchto návrhov. Európsky parlament právne predpisy oficiálne schválil 14. marca 2024. Za návrh hlasovalo 297 poslancov Európskeho parlamentu, 190 bolo proti a 37 sa zdržalo hlasovania.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
EÚ chce zásadné zmeny v nákladných vozidlách. Odborníci sú silne znepokojení
Európska únia mení svoj postoj k nafte. „Sme otvorení všetkým technológiám.“