19.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/buffaloboy).
Medzi odporcami elektromobilov sa šíria najrôznejšie teórie. Jedna z nich sa týka ich údajného vplyvu na zdravie používateľov kvôli silným elektromagnetickým poliam, ktoré vyžarujú elektrické pohonné systémy. Prípadom sa zaoberal nemecký Úrad pre ochranu pred žiarením a špecialisti z ADAC. Ohrozujú elektromobily vodičov a pasažierov väčším „elektrosmogom“ ako spaľovacie autá? Odpoveď je jednoznačná.

Foto: shutterstock.com/buffaloboy
Teórie o „elektrosmogu“ sú mýtus
Na rôznych diskusných fórach sa často objavuje téma škodlivého vplyvu elektromobilov na pasažierov. Odporcovia elektromobility niekedy argumentujú silnými elektromagnetickými poľami, ktoré pôsobia na ľudí jazdiacich v elektrických autách. Základom týchto tvrdení sú vysoké napätia (až 800 V) a intenzita prúdov prúdiacich v bezprostrednom okolí vodiča a pasažierov.
Koľko pravdy je v internetových príbehoch o elektromagnetickom poli číhajúcom na vodiča elektromobilu? Preverili to experti z ADAC, ktorí na objednávku nemeckého Úradu pre ochranu pred žiarením a Spolkového ministerstva životného prostredia preskúmali elektrické a magnetické polia pôsobiace na cestujúcich v elektrických autách a motocykloch.
Výsledky nepotešia konšpirátorov
Zástancovia konšpiračných teórií nebudú spokojní. Rozsiahla štúdia, v rámci ktorej sa uskutočnilo viac ako 975 000 individuálnych meraní, ukázala, že ani elektrické autá, ani elektrické motocykle nespôsobujú žiadne ohrozenie zdravia. Faktom je, že elektromobily a spaľovacie autá sa líšia v charakteristike emitovaných polí.
Špecialisti z ADAC potvrdzujú, že hoci sa elektromobily a vozidlá so spaľovacími motormi takmer nelíšia v emisiách vysokofrekvenčných polí (Wi-Fi, senzory), rozdiely sú v prípade statického magnetického poľa a polí s nízkou frekvenciou. Sú to tie, ktoré vyžarujú elektromotory, elektronika a procesy nabíjania. Môžu byť nebezpečné pre zdravie? Nemci tvrdia, že nie.
Najvyššie hodnoty pri nohách
ADAC presviedča, že hoci sa v prípade elektromobilov silné elektromagnetické polia skutočne môžu prechodne vyskytovať, najmä počas prudkých manévrov a nabíjania, ani raz žiadna z meracích sond neprekročila hodnoty považované za nebezpečné pre ľudí.
Zaujímavé je, že najvyššie hodnoty sa zvyčajne vyskytovali v oblasti nôh vodiča a spolujazdca. Špecialisti z ADAC informujú, že to vyplýva hlavne z architektúry testovaných vozidiel (pohon prednej nápravy) a blízkosti nôh k trakčnému motoru.
„Rozsah, v akom sú ľudia vystavení magnetickým poliam vo vozidlách s elektrickým pohonom, závisí v menšej miere od elektrického výkonu elektromotorov ako od štýlu jazdy,“ píše ADAC. Trakčné motory generujú najväčšie elektromagnetické polia práve počas zrýchľovania alebo brzdenia (rekuperácie).

Foto: shutterstock.com/umaruchan4678
Vyhrievané sedadlá sú väčší problém
Porovnávacie merania ukázali, že priemerná expozícia magnetickým poliam v elektromobile má podobnú veľkosť ako v iných elektrických dopravných prostriedkoch, napríklad v prímestských vlakoch.
Čo je však zaujímavé, z meraní ADAC vyplýva, že bez ohľadu na pohon sú na „trvalo zvýšené“, hoci stále pod limitmi, hodnoty v oblasti chrbta a brucha vystavení všetci, ktorí používajú také vymoženosti, ako sú vyhrievané sedadlá. Lokálne elektromagnetické polia môže vyžarovať aj napríklad vyhrievaný volant.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tvrdé vs. mäkké brzdové doštičky: Kedy ničíte kotúče a kedy strácate účinnosť?
Zero Motorcycles šokuje: Elektrický skúter LS1 s vymeniteľnými batériami!
Najdlhší let na svete: 22 hodín v Airbus A350! Pasažieri uvidia dva východy Slnka
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.





















