18.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Photology1971).
Väčšina vodičov počula o „tvrdých“ a „mäkkých“ brzdových doštičkách, ale málokto vie, čo tieto pojmy v skutočnosti znamenajú. V roku 2025, keď trh s náhradnými dielmi ponúka desiatky trecích zmesí od ekologických NAO (Non Asbestos Organic) až po polokovové a keramické, je dôležité usporiadať fakty. Tentoraz sa pozrieme na tvrdosť brzdových doštičiek.

Foto: shutterstock.com/Photology1971
Pocit tvrdosti nie je to isté ako tvrdosť materiálu
V jazyku vodičov „tvrdé“ doštičky často znamenajú len iný pocit pri práci s brzdovým pedálom. Odborne hovoríme o stlačiteľnosti materiálu. Ak má doštička väčšiu stlačiteľnosť, pedál sa môže zdať „mäkší“ alebo „špongiovitý“.
Ak vodič spozoruje, že brzda reaguje príliš mäkko, nie vždy za to môžu samotné doštičky. V prvom rade musíte odvzdušniť brzdový systém a skontrolovať stav pružných hadíc, ktoré časom pod tlakom napučajú. Okrem toho poškodená hadica predstavuje reálnu hrozbu, pretože môže spôsobiť stratu tlaku v systéme a zároveň predĺžiť brzdnú dráhu.
Materiálová tvrdosť: Z čoho je doštička vyrobená?
Keď hovoríme o „tvrdosti“ v materiálovom zmysle, je to zložitejšie. Zjednodušene:
- Tvrdé doštičky: Zvyčajne sú to kovové alebo polokovové zmesi.
- Mäkké doštičky: Organické NAO.
O skutočnej tvrdosti rozhoduje proces spracovania a zloženie zmesi (kovové prášky, grafit, keramické vlákna, živice). Kľúčom je teda správna rovnováha a prispôsobenie zmesi konkrétnemu použitiu.
Tvrdšia doštička nie je vždy lepšia
Logicky by sa tvrdšia doštička mala opotrebovávať pomalšie. Je to pravda, ale v praxi to znamená aj väčšie zaťaženie pre brzdový kotúč. Mäkké doštičky sa prispôsobujú povrchu kotúča rýchlejšie, často eliminujú nepríjemné pískanie a vibrácie, ale opotrebúvajú sa rýchlejšie.
Neexistuje „univerzálne“ najlepšie riešenie. Kľúčové je prispôsobenie súpravy doštička + kotúč, najlepšie v súlade s odporúčaním výrobcu vozidla alebo výrobcu dielov.
Výrobcovia doštičiek podliehajú prísnym požiadavkám noriem ECE R90. Každá doštička musí prejsť testami trenia, pevnosti spojenia a meraním stlačiteľnosti.
Športové doštičky do civilného auta? Pozor!
Móda „vylepšovania“ áut sa dostala aj do brzdových systémov. Mnoho vodičov siaha po komponentoch s označením „racing“ alebo „track use only“.

Foto: shutterstock.com/New Africa
Doštičky navrhnuté pre motoristický šport pracujú pri extrémnych teplotách, často nad 400 °C. Pri každodennej jazde v meste túto teplotu nedosiahnu, čím klesá ich účinnosť. Môžu sa bleskovo opotrebovať kotúče alebo generovať hlasné pískanie.
V autách používaných na dennej báze sa najlepšie osvedčujú doštičky triedy OEM alebo ECE R90-approved, ktoré zaručujú správnu rovnováhu medzi trvanlivosťou, kultúrou chodu a bezpečnosťou.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najväčšie mýty o chladiacej kvapaline: Tieto chyby vás môžu stáť tisíce eur!
Zimné pneumatiky v Európe: Pokuta 10 000 € v Rakúsku!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















