13.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Vladimir Kant)
Zima sa blíži a s ňou aj čas, kedy svoju motorku uložíte na zimný spánok. Práve teraz robí väčšina motorkárov chyby, ktoré ich na jar budú stáť stovky až tisíce eur v servise. Koluje medzi nami množstvo mýtov a „zaručených rád“, ktoré sú v skutočnosti cestou do pekla. Od prázdnej nádrže cez občasné štartovanie až po zanedbanú reťaz. Pripravili sme pre vás zoznam piatich najväčších omylov, ktorým sa musíte vyhnúť, ak nechcete na jar plakať nad účtom zo servisu.

Foto: shutterstock.com/Harold Diaz Lara
1. Mýtus: Prázdna nádrž je najlepšia
Toto je najväčší a najnebezpečnejší mýtus zo všetkých. Mnohí si myslia, že ak nechajú nádrž prázdnu, ochránia ju pred negatívnymi účinkami etanolu v benzíne. Obrovský omyl! V prázdnej nádrži sa počas zimy vplyvom teplotných zmien zráža vzdušná vlhkosť. Vzniká tak voda, ktorá spôsobuje koróziu vnútorných stien nádrže. Na jar potom tieto čiastočky hrdze upchajú palivový filter, poškodia čerpadlo a vstrekovače. Jediné správne riešenie je presný opak – natankujte plnú nádrž až po okraj a pridajte stabilizátor paliva.
2. Mýtus: Občas ju naštartujem, aby sa prebrala
Ďalší extrémne rozšírený zlozvyk. Raz za mesiac prídete do garáže a na pár minút naštartujete motor, aby sa „premazal“ a dobila sa batéria. V skutočnosti však robíte presný opak. Krátke naštartovanie v zime motoru viac škodí, ako pomáha. Motor sa nezohreje na prevádzkovú teplotu, čo spôsobuje kondenzáciu vody v oleji a vo výfuku. Okrem toho sa pri studenom štarte tvorí bohatá zmes, ktorá zanáša sviečky. A batéria? Tú krátkym naštartovaním nikdy nedobijete. Jediným správnym riešením je vybrať batériu a napojiť ju na inteligentnú nabíjačku.
3. Mýtus: Veď nejazdím, nemusím čistiť reťaz
Po poslednej jesennej jazde odstavíte motorku do garáže a o reťaz sa nestaráte. Veď predsa nejazdíte. Chyba! Špina, prach a zvyšky vody z poslednej jazdy na reťazi zostávajú a počas celej zimy aktívne pracujú proti vám. Vytvárajú ideálne prostredie pre vznik korózie a poškodenie O-krúžkov. Na jar tak môžete nájsť reťaz úplne zhrdzavenú a zničenú. Pred zazimovaním preto reťaz vždy dôkladne vyčistite a nakonzervujte špeciálnym mazivom.
4. Mýtus: Pneumatiky aj tak sadnú, neriešim to
Ďalší častý omyl. Mnohí si povedia, že je zbytočné kontrolovať tlak v pneumatikách, veď motorka celú zimu stojí na jednom mieste. A práve v tom je ten problém. Ak necháte motorku stáť niekoľko mesiacov na podhustených pneumatikách, deformuje sa ich kostra. Vytvoria sa na nich plochy, ktorých sa už nikdy nezbavíte. Vaša prvá jarná jazda tak môže byť nebezpečná a nepríjemná. Jediné správne riešenie? Nahustite pneumatiky približne o 0,5 baru viac, ako odporúča výrobca, a ak máte možnosť, postavte motorku na centrálny stojan.

Foto: shutterstock.com/Rabizo Anatolii
5. Mýtus: Vonku pod plachtou jej bude dobre
Nemáte garáž, a tak svoju motorku na zimu len prikryjete plachtou a necháte ju stáť vonku. Hoci je to lepšie ako nič, stále je to veľmi zlé riešenie. Pod plachtou sa zráža vlhkosť, ktorá vytvára ideálne prostredie pre vznik korózie a plesní. Okrem toho je motorka vystavená veľkým teplotným výkyvom. Ak nemáte inú možnosť, investujte aspoň do kvalitnej, priedušnej plachty a snažte sa motorku umiestniť pod nejaký prístrešok.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Váš motor volá o pomoc: Naučte sa, prečo plná nádrž je základ dlhej životnosti auta.
Ceny palív vás ničia? Týchto 10 geniálnych trikov vám ušetrí plnú nádrž!
Tajomná dierka pri palivovom uzávere: Viete, na čo slúži? Motoristi často netušia!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.