Pravidlá, Zaujímavosti,

Váš motor volá o pomoc: Naučte sa, prečo plná nádrž je základ dlhej životnosti auta.

31.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotausa). Mnohí motoristi radi využívajú „hlbokú rezervu“ v palivovej nádrži, čo má vážne následky. Mechanici však varujú pred takýmito praktikami a upozorňujú, ktoré diely sa...

31.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotausa).

Mnohí motoristi radi využívajú „hlbokú rezervu“ v palivovej nádrži, čo má vážne následky. Mechanici však varujú pred takýmito praktikami a upozorňujú, ktoré diely sa v dôsledku toho častejšie pokazia. A čo takzvané „tankovanie pod zátkou“?

Váš motor volá o pomoc: Pochopte, prečo plná nádrž predĺži životnosť auta.
Foto: youtube.com/@toyotausa

Prakticky každé auto má palivomer, ktorý ukazuje aj tzv. „rezervu“. Keď sa rozsvieti oranžová kontrolka a ručička sa blíži k nule, mali by sme čo najskôr natankovať. Nie je náhoda, že kontrolka je oranžová.

Moderné autá majú palubný počítač, ktorý zobrazuje „lákavé“ informácie o dojazde, čo viedlo k tomu, že vodiči prestali brať vážne len ukazovateľ paliva a kontrolku rezervy.

Informácia o dojazde akoby lákala k vyčerpaniu paliva na nulu, pretože mnohí vodiči si uvedomujú, že aj pri nedostatočnom dojazde môžu ešte prejsť niekoľko desiatok kilometrov. To však môže viesť k poruchám, ktoré môžu majiteľov vozidiel vyjsť naozaj draho. Najmä vtedy, keď natankujú za „10 eur“, pretože potom jazdia v podstate nonstop na rezervu.

Riziková jazda na rezerve

Takéto praktiky majú, žiaľ, veľmi vážne následky, ktoré si bežný vodič nemusí uvedomovať. Mechanici to veľmi dobre vedia, pretože sa s tým stretávajú denne.

Jazda na rezervu poškodzuje palivový systém a opakovaná jazda s extrémne nízkou hladinou paliva môže byť pre naše vozidlo dokonca smrteľná. Nezabúdajte, že palivové čerpadlo, ktoré sa nachádza v nádrži alebo pri nej, je chladené a mazané palivom. Nízka hladina mu oboje uberá, navyše hrozí, že sa systém uzavrie vzduchom, čo len urýchľuje opotrebovanie čerpadla.

V rozpore so zdaním nie je porucha palivového čerpadla najvážnejším dôsledkom jazdy na „hlbokú rezervu“. Výmena čerpadla je zvyčajne výdavkom vo výške niekoľko stoviek eur.

Jazda na rezervu poškodzuje palivový systém.
Foto: youtube.com/@PeterFinnTheCarDoctor

Nízkotlakové palivové čerpadlo je jednou z prvých súčastí zásobovacieho systému. Je to jediné mechanické čerpadlo, ktoré je umiestnené v nádrži. Zadretie takéhoto čerpadla v dôsledku jazdy s nízkou hladinou paliva a nezriedka aj jeho zavzdušnenia predstavuje obrovské riziko znečistenia nádrže. Problém sa stáva ešte závažnejším, keď sa toto znečistenie dostane do palivového systému. Vtedy totiž dochádza k poškodeniu vstrekovacieho čerpadla a vstrekovačov. Každý z týchto dielov stojí niekoľko stoviek eur.

Samozrejme, v palivovom systéme je aj ochrana v podobe palivového filtra. Ten filtruje palivo, ktoré priteká cez čerpadlo z nádrže a následne sa má dostať k vstrekovaciemu čerpadlu a vstrekovačom. Zanedbanie tohto prvku, žiaľ, zvyšuje riziko vzniku závažnej poruchy.

Je veľmi dôležité, aby ste svoje vozidlo dali do servisu, kde po výmene palivového filtra mechanik prejde celým procesom odvzdušnenia systému. V novších vozidlách je potrebné pripojenie k servisnému počítaču. Bez správneho odvzdušnenia sa tiež objavujú poruchy, ale až po určitom čase, takže majiteľ vozidla nemusí poznať skutočnú príčinu.

Nebezpečné tankovanie pod zátkou – pravda alebo lož?

Na internete je veľa článkov o nebezpečenstve tankovania pod zátkou. V niektorých z nich sa uvádza, že ak to preženiete, palivo sa vám vyleje na topánky buď priamo z plniaceho otvoru, alebo cez malý otvor v plniacom otvore, ktorý sa na tento účel používa. Toto sú jediné negatívne dôsledky tankovania pod zátkou, o ktorých mechanici vedia.

Tankujte tak, aby auto čo najmenej jazdilo na rezervu.
Foto: youtube.com/@fullychargedshow

Medzitým sa v mnohých článkoch dočítate o nebezpečnom tankovaní, ktoré môže poškodiť absorbér palivových pár. Je to len mýtus?

Áno, je to len mýtus.

Odbornici majú však trochu iné negatívne skúsenosti:

Tankovaním paliva pod uzáver môžeme zaplaviť odvzdušňovací systém, čím vznikne príliš veľký podtlak. To spôsobí, že motor začne pracovať nerovnomerne. Efekt bude podobný nesprávnemu zapaľovaniu a strate výkonu, čo môže byť za určitých okolností nebezpečné. Tento jav pominie, keď sa prebytočné palivo z potrubia spáli, a to v malom množstve. Takéto trvalé pretečenie môže následne poškodiť vstrekovací systém, hoci ide o čisto teoretický predpoklad, keďže by sme to museli robiť zakaždým.

Preto by ste sa mali viac starať o jazdu nad rezervou ako o tankovanie pod uzáver. Odborníci upozorňujú na dôsledky takéhoto tankovania a zároveň pripomínajú, aby sme palivový filter vymieňali pravidelne a predovšetkým odborne, najlepšie kvalitným výrobkom.

Palivový filter je často zabúdaná, ale mimoriadne dôležitá súčasť automobilu, ktorá by sa mala pravidelne vymieňať. V dobrom servise vám jeho výmenu pripomenú. Po výmene odvzdušní systém, aby vozidlo ochránil pred vážnym poškodením. Odborníci neodporúčajú, aby ste to robili sami.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Váš volant sa trasie pri brzdení? Zistite, čo môže byť príčinou a ako to vyriešiť!

Výkon vášho auta na hrane? Zistite, čo je jeho príčinou?

Je vaše auto lenivé? Zistite, kde je skrytý problém s plynom!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Vynálezca tejto metódy výstavby tunela je naozaj génius

11.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Vynálezca, ktorý stojí za touto revolučnou metódou výstavby tunelov, je naozajstným géniom svojej doby. Jeho prínos k stavebnému…

Nissan prepustí 9 000 zamestnancov a zníži výrobnú kapacitu

11.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toiauto). Nissan Motor prepustí 9 000 zamestnancov na celom svete a zároveň zníži výrobnú kapacitu. Automobilka sa snaží znížiť náklady…

Dieselové motory prežívajú ťažké časy. Tu je 7 hoaxov, ktoré treba vyvrátiť

11.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Anteeh8). Dôvodom, prečo vznetové motory nie sú v najlepšej kondícii, je séria hoaxov, ktoré okolo nich kolujú už roky. V…

Cieľom nového patentu spoločnosti Google je prevziať (príliš) veľkú kontrolu. Až tak, že vám z toho bude behať mráz po chrbte.

11.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Waymo). Spoločnosť Google spolu s Waymo podala patent na systém autonómneho riadenia, ktorého cieľom je prevziať plnú kontrolu nad vozidlom.…

Priestrannosť a štýl za dostupnú cenu: Spoznajte novú Daciu!

10.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SDADanCars). Dacia segmentu C, umiestnená medzi modelmi Duster a Bigster, by sa mohla objaviť už v roku 2025 s cenami…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov