25.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@explaningcar/shorts).
V niektorých autách, najmä starších modeloch s manuálnou prevodovkou, môžete okrem plynu, brzdy a spojky nájsť aj štvrtý, menší pedál. Zvyčajne je umiestnený vyššie a úplne vľavo pri dverách. Mnohí vodiči dnes už ani len netušia, akú má funkciu. Poďme spoločne odhaliť túto „záhadu“.

Foto: youtube.com/@explaningcar/shorts
Na čo slúži štvrtý pedál?
Ak ste si mysleli, že ide o nejakú zložitú funkciu, sklameme vás. Tento štvrtý pedál nie je nič iné ako parkovacia brzda, teda ľudovo povedané „ručná“. V tomto prípade by sa však správnejšie mala volať „nožná“, aj keď to znie trochu zvláštne. Toto riešenie bolo v minulosti populárne najmä v amerických autách a modeloch značky Mercedes, a to nielen v osobných, ale aj v dodávkových vozidlách. Skvelým príkladom je legendárny Mercedes-Benz W124.
Ako to funguje a prečo sa to neujalo?
Ovládanie takejto nožnej parkovacej brzdy sa mohlo líšiť. V niektorých prípadoch pedál slúžil iba na jej zatiahnutie (aktiváciu). Na jej uvoľnenie bolo potom potrebné potiahnuť za malú páčku umiestnenú na palubnej doske alebo stlačiť tlačidlo. Iná verzia umožňovala pedálom brzdu nielen zatiahnuť, ale aj uvoľniť – stačilo ho jednoducho stlačiť druhýkrát. Hoci išlo o originálne riešenie, nikdy sa masovo nerozšírilo.
Dôvod bol prostý: nebolo príliš pohodlné ani intuitívne pre vodiča. V moderných autách ho úplne nahradila elektrická parkovacia brzda ovládaná malým tlačidlom, ktorá postupne vytlačila aj klasickú páku ručnej brzdy.

Foto: shutterstock.com/Capix Denan
Malé tlačidlo s veľkými výhodami
Dnes je elektrická parkovacia brzda štandardom vo väčšine nových áut. Výrobcovia ju uprednostňujú z viacerých dôvodov. Jedným z hlavných je, že šetrí miesto v interiéri. Malé tlačidlo sa dá umiestniť takmer kamkoľvek, čím sa uvoľňuje cenný priestor na stredovej konzole. Nemenej dôležitým dôvodom je zvýšenie bezpečnosti.
Elektrická brzda sa často aktivuje automaticky po vypnutí motora alebo otvorení dverí, čím sa eliminuje riziko, že sa zaparkované auto samovoľne pohne. Navyše prináša komfortné funkcie ako pomoc pri rozjazde do kopca (funkcia „hill holder“) a umožňuje aj núdzové brzdenie v prípade zlyhania hlavného brzdového systému.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ničíte si auto a ani o tom neviete! Tento zlozvyk pri parkovaní vás môže stáť stovky eur!
Tichý zabijak pod kapotou: Ako kuna zničí vaše auto a vy o tom ani neviete!
Tieto autá prežijú všetko: Rebríček nezničiteľných legiend, ktoré najazdili milióny kilometrov!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.