24.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews)
Automobilový svet zažíva paradox, ktorý prichádza z Japonska. Nissan stvoril absolútny hit. Jeho nová, tretia generácia modelu Leaf, ktorá sa zmenila na štýlový crossover, vyvolala obrovskú vlnu nadšenia a objednávok. Má to však jeden obrovský háčik. Automobilka ho jednoducho nestíha vyrábať. Závod v britskom Sunderlande je na pokraji svojich kapacít a zákazníkom hrozia extrémne dlhé čakacie lehoty. Nissan tak čelí pasci vlastného úspechu.

Foto: youtube.com/@PlanetCarNews
Zrodil sa bestseller
V prvom rade si treba uvedomiť, prečo je okolo nového Leafu taký rozruch. Zabudnite na predchádzajúcu, trochu nudnú generáciu. Novinka, ktorá vychádza z konceptu Chill-Out, je úplne iné auto. Je to moderný a atraktívny crossover, ktorý dokonale trafil vkus európskych zákazníkov. Nissan tak vytvoril auto, ktoré všetci chcú. A práve to sa stalo jeho najväčším problémom. Dopyt je taký enormný, že ďaleko prevyšuje výrobné kapacity.
Úzke hrdlo menom Sunderland
A teraz k jadru problému. Nissan vyrába nový Leaf vo svojom kľúčovom európskom závode v britskom Sunderlande. Problém je, že v tej istej továrni vyrába aj svoje ďalšie dva bestsellery – modely Juke a Qashqai. Tieto autá, najmä vo svojich populárnych hybridných verziách e-Power, idú doslova na dračku. Továreň tak beží na plné obrátky a jednoducho už nemá voľné kapacity na to, aby dokázala uspokojiť aj gigantický dopyt po novom Leafe.
Najväčší vinník: Nedostatok batérií
Najväčším a najkritickejším problémom je však nedostatok batérií. Hoci má závod v Sunderlande vlastnú batériovú fabriku, ktorú prevádzkuje v spolupráci so spoločnosťou Envision AESC, jej kapacita jednoducho nestačí. Musí totiž dodávať batérie nielen pre plne elektrický Leaf, ale aj pre hybridné verzie modelov Juke a Qashqai. Vzniká tak obrovské úzke hrdlo, ktoré brzdí celú výrobu. Nissan má v rukách tri bestsellery, no nemá pre ne dostatok sŕdc.
Čo to znamená pre zákazníkov?
A teraz to najdôležitejšie pre nás, bežných vodičov. Ak si budete chcieť nový Nissan Leaf objednať, pripravte sa na poriadnu dávku trpezlivosti. Podľa zákulisných informácií sa čakacie lehoty môžu natiahnuť na viac ako jeden rok. Pre mnohých zákazníkov je to neakceptovateľne dlhá doba. Hrozí tak, že namiesto čakania na vysnívaný Leaf sa nakoniec poobzerajú po konkurencii, ktorá dokáže dodať auto oveľa rýchlejšie.

Foto: youtube.com/@PlanetCarNews
Konkurencia si mädlí ruky
A kto z tohto problému profituje najviac? Samozrejme, konkurencia. Kým zákazníci čakajú v nekonečnom rade na Leaf, čínske značky ako BYD či MG dokážu dodať porovnateľné autá v priebehu niekoľkých týždňov. Pre Nissan je to boj s časom. Má v rukách víťazný produkt, no ak ho nedokáže rýchlo dodať zákazníkom, riskuje, že mu celý trhový koláč vyfúkne niekto iný. Riešenie je síce na ceste v podobe novej gigafabriky, no tá bude plne funkčná až v roku 2028.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nový Nissan Leaf prichádza s revolučnými zmenami. Tretia generácia má byť prelomová
Nissan: Nová generácia, nový rozmer!
Tvorca Nissanu Leaf šokuje: Nastal čas kopírovať Číňanov!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.