19.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/BLKstudio)
Je to nočná mora každého majiteľa elektromobilu. Čo sa stane, keď sa batéria vybije na nulu a najbližšia nabíjačka je v nedohľadne? Zostanete bezmocne stáť uprostred cesty? Vybuchne batéria? Pravda je oveľa menej dramatická, no o to nepríjemnejšia a hlavne drahá. Moderné elektromobily vás nenechajú v štichu bez varovania, no ak budete ignorovať všetky signály, pripravte sa na potupnú jazdu na odťahovke a mastný účet.

Foto: shutterstock.com/BLKstudio
Mýtus o náhlej smrti: Auto vás varuje
V prvom rade, zabudnite na mýtus, že elektromobil zhasne náhle a bez varovania ako starý telefón. Automobilka vás nenechá v štichu. Ešte dávno predtým, ako batéria klesne na kritickú úroveň, vás auto začne zúfalo upozorňovať. Na displeji sa objavia výrazné varovania, budete počuť zvukové signály a navigácia vám automaticky začne hľadať najbližšie nabíjacie stanice. Tieto varovania sa stupňujú a prakticky ich nemôžete ignorovať. Auto vám dáva desiatky šancí, aby ste situáciu vyriešili.
Prichádza „režim korytnačky“
Ak budete všetky varovania ignorovať a batéria klesne na nulu, stále sa nič hrozné nedeje. Auto sa prepne do takzvaného „režimu korytnačky“. Ide o núdzový režim, v ktorom auto výrazne obmedzí výkon a vypne všetky nepotrebné systémy, ako je klimatizácia či vyhrievanie. Pôjdete rýchlosťou 20-30 km/h, no stále budete mať dosť energie na to, aby ste prešli ešte niekoľko kilometrov a našli bezpečné miesto na odstavenie mimo hlavnej cesty. Je to posledná záchranná brzda, ktorú vám auto ponúka.
A potom príde ticho…
Keď sa minie aj posledný kúsok energie z núdzového režimu, auto sa definitívne zastaví. A teraz prichádza tá dôležitá informácia. Batéria sa nikdy nevybije úplne na nulu. Riadiaca jednotka si vždy nechá malú rezervu, aby ochránila batériu pred trvalým poškodením. To však znamená, že auto už nenaštartujete. Zabudnite na to, že by ste si zavolali kamaráta s powerbankou alebo že by ste auto roztlačili. V tejto chvíli ste skončili a potrebujete profesionálnu pomoc.
Skutočný horor: Mŕtva 12V batéria
A práve tu sa začína skutočný horor. Hlavná, vysokonapäťová batéria totiž dobíja aj malú, 12-voltovú batériu, ktorá napája všetky palubné systémy – svetlá, odomykanie, palubnú dosku. Keď hlavná batéria prejde do ochranného režimu, prestane dobíjať tú malú. A tá sa po chvíli vybije tiež. Výsledok? Nemôžete odomknúť auto, zapnúť výstražné svetlá a čo je najhoršie, nemôžete zaradiť neutrál. Vaše auto sa zmení na ťažkú a nehybnú tehlu, s ktorou nepohne ani odťahovka.

Foto: shutterstock.com/leszczem
Jediné riešenie: Správna odťahovka
Jediným riešením je potupná jazda na odťahovke. A ani to nie je také jednoduché. Nikdy, ale naozaj nikdy nedovoľte, aby niekto ťahal vaše elektrické auto na lane alebo s nadvihnutou jednou nápravou! Elektromotory sú priamo spojené s kolesami a pri takomto ťahaní by ste si ich mohli nenávratne poškodiť. Jedinou správnou a bezpečnou možnosťou je odťahovka s plošinou, na ktorú celé auto naložia. A ak sa vám vybila aj 12V batéria, technik bude musieť najprv núdzovo oživiť palubné systémy, aby vôbec dokázal auto naložiť.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Elektrický sen sa rúca: Ford prepúšťa tisíc ľudí, nový Explorer nikto nechce!
Elektrické autá dorovnali benzínové: Spoľahlivosť aj životnosť na rovnakej úrovni!
Najlepšie elektromobily na dovolenku. Tieto modely vás dostanú najďalej
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.