06.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@leggedrobotics).
Robot ANYmal-D, pripomínajúci psa, bol naprogramovaný na hru bedmintonu a vybavený ramenom s raketou. Učil sa športovému súpereniu pomocou kamier a algoritmov strojového učenia, aby sledoval košík a presne ho triafal cez sieť. Vedci dokázali, že podobné stroje sa môžu stať reálnym súperom v náročných, dynamických športoch.

Foto: youtube.com/@leggedrobotics
Nové využitie robota
Môže byť štvornohý robot dobrým súperom v bedmintone? Vedci to chceli zistiť, a tak ho naučili pohybovať sa po ihrisku a hrať výmeny pozostávajúce až z 10 úderov.
Robot s názvom ANYmal-D, ktorý sa pohybuje mimoriadne mobilne a dynamicky, bol vycvičený, aby prispôsoboval svoj spôsob pohybu, dosiahol na košík a úspešne ho odrazil cez sieť – všetko vďaka umelej inteligencii. ANYmal vzhľadom pripomína psa, váži približne 50 kilogramov a meria pol metra na výšku. Vďaka štyrom nohám dokáže prekonávať ťažký terén a prekážky. Už predtým vedci vybavili robo-psov ramenami a naučili ich otvárať dvere alebo podávať predmety, no koordinácia pohybov končatín a vizuálneho vnímania v dynamickom prostredí stále zostáva pre robotiku výzvou.
„Šport je dobrým využitím tohto typu výskumu, pretože je možné postupne zvyšovať úroveň súťaže alebo obtiažnosti,“ tvrdí spoluautor štúdie Yuntao Ma, výskumník v oblasti robotiky.
Ako postavili robo-psa ANYmala?
Tím vedcov pripevnil dynamické rameno držiace bedmintonovú raketu pod uhlom 45 stupňov k robotovi ANYmal. Tým stroj dosiahol výšku 1,6 m a mal 18 kĺbov: po tri na každej zo štyroch nôh a šesť na ramene. Vedci navrhli špeciálny, vstavaný systém, ktorý kontroloval pohyby ramena a nôh. Aby robot mohol reagovať na košíky, autori mu na telo namontovali stereoskopickú kameru, ktorá mu umožnila spracovávať vizuálne informácie o prilietajúcich košíkoch v reálnom čase a určovať smer ich letu.
Ako sa učil hrať bedminton?
Robot sa následne učil hrať bedminton pomocou strojového učenia. Vďaka tomu metódou pokus-omyl začal rozpoznávať a sledovať košík, navigovať sa k nemu a švihať raketou. Všetko sa to odohrávalo v simulovanom prostredí pozostávajúcom z bedmintonového ihriska a virtuálneho dvojníka robota. Virtuálne košíky boli podávané zo stredu ihriska a virtuálny tréner robota odmeňoval, ak dobre odrazil košík, aby ho motivoval k presným úderom.
Zistilo sa, že po intenzívnom tréningu dokáže robot sledovať košíky a odrážať ich rýchlosťou švihu približne 12 m/s, čo zodpovedá zhruba polovici rýchlosti švihu priemerného ľudského amatéra. Stroj sa prispôsobil vzdialenosti od košíka – stál na mieste, ak košík dopadol blízko neho, alebo k nemu bežal, ak dopadol ďaleko.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Od smrtiacej prírody po zlyhanie techniky: Najnebezpečnejšie bazény planéty
Roboty boxujú ako profesionáli! Číňania pripravujú historický súboj strojov
Vidíte na aute tento symbol? Toto je jeho skutočný význam!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.