26.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/emirhankaramuk)
Predstavte si, že sedíte za volantom na diaľnici, no vaše ruky odpočívajú v lone. Auto sa samo riadi, samo udržiava rýchlosť a bezpečnú vzdialenosť od ostatných vozidiel. Znie to ako sci-fi? Pre majiteľov najnovších Mercedes-Benzov triedy S a EQS je to už realita. Systém Drive Pilot dostal oficiálne povolenie na používanie v reálnej premávke a predstavuje skutočný míľnik v histórii automobilového priemyslu. Konečne môžeme hovoriť o pravom autonómnom riadení úrovne 3.

Foto: shutterstock.com/emirhankaramuk
Revolúcia s nemeckou precíznosťou
Mercedes-Benz sa stal prvou automobilkou na svete, ktorá dostala oficiálne povolenie na prevádzku autonómneho systému úrovne 3 v bežnej premávke. Systém Drive Pilot funguje zatiaľ len na vybraných úsekoch nemeckých diaľnic, no ide o historický prelom. Na rozdiel od asistenčných systémov úrovne 2, kde vodič musí neustále sledovať cestu a byť pripravený prevziať kontrolu, Drive Pilot preberá plnú zodpovednosť za riadenie vozidla. Vodič môže dokonca čítať noviny, pozerať filmy na palubnom displeji alebo sa venovať práci na notebooku.
Ako funguje táto technologická mágia?
Srdcom systému je kombinácia najmodernejších senzorov a umelej inteligencie. Auto využíva 12 ultrazvukových senzorov, kamery, radary a LiDAR. Najdôležitejšou súčasťou je však presná mapa s centimetrovou presnosťou, ktorá obsahuje informácie o každom dopravnom značení, každej zákrute a každom moste. Systém neustále porovnáva aktuálnu situáciu s touto mapou a dokáže tak predvídať, čo sa bude diať na ceste. Ak sa objaví neočakávaná situácia, ktorú nevie vyriešiť, upozorní vodiča a požiada ho o prevzatie kontroly.
Kde a kedy môžete jazdiť bez rúk?
Zatiaľ funguje Drive Pilot len za veľmi špecifických podmienok. Aktivovať ho môžete výhradne na vybraných úsekoch nemeckých diaľnic počas denného svetla a pri rýchlosti maximálne 60 km/h. Systém nefunguje v daždi, snehu ani hmle. Môže sa zdať, že ide o veľké obmedzenia, no práve táto opatrnosť zaručuje maximálnu bezpečnosť. Mercedes postupne rozširuje zoznam kompatibilných úsekov a pracuje na zvýšení povolenej rýchlosti na 95 km/h.
Právna revolúcia: Kto zodpovedá za nehodu?
Tu prichádza najväčšia zmena. Ak dôjde k nehode počas aktívneho Drive Pilotu, zodpovednosť nenesie vodič, ale automobilka Mercedes-Benz. Toto je absolútne prelomové rozhodnutie, ktoré mení celé právne vnímanie autonómneho riadenia. Automobilka sa zaviazala, že v prípade nehody spôsobenej chybou systému pokryje všetky škody. Vodič však musí byť stále v aute, byť triezvy a pripravený prevziať kontrolu, keď ho o to systém požiada.

Foto: youtube.com/@ORGCars
Budúcnosť je tu, ale nie pre každého
Technológia Drive Pilot je dostupná ako príplatok za približně 7 500 eur pre modely Mercedes-Benz triedy S a EQS. Okrem vysokej ceny je ďalším obmedzením dostupnosť len v Nemecku. Mercedes však už pracuje na rozšírení do ďalších krajín a na vývoji ďalších generácií systému. Očakáva sa, že do roku 2030 budú podobné systémy bežnou súčasťou prémiových vozidiel. Pre bežných vodičov to znamená, že sa môžu tešiť na budúcnosť, kde dlhé cesty na diaľnici budú oveľa menej únavné a stresujúce.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nové modely dokážu jazdiť samé rýchlosťou až 95 km/h
Nový Mercedes triedy S príde v roku 2030 a bude (aj) elektrický
Mercedes-AMG GT63 Pro: Luxusná beštia s cenovkou, ktorá vám vyrazí dych!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.