19.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/samoila ionut).
Myslíte si, že sa za posledných 20 rokov na trhu s autami nič zásadné nezmenilo, okrem nárastu popularity SUV? Omyl! Porovnanie TOP 10 najpredávanejších áut v Európe z rokov 2005 a 2025 odhaľuje doslova zemetrasenie. Kedysi neohrozený kráľ rebríčkov je na kolenách a na tróne sedí úplne nečakaný víťaz z Rumunska. Pripravte sa na poriadny šok, pretože čísla neklamú!

Foto: shutterstock.com/samoila ionut
Ako sa zmenil vkus Európanov?
Dlhé roky platilo jedno nepísané pravidlo – Volkswagen Golf bol kráľom Európy. Prakticky každý rok sa stal najkupovanejším novým autom na starom kontinente. Táto istota je však minulosťou. Analýza Felipe Munoza z Car Industry Analysis ukazuje, aké dramatické zmeny sa udiali.
Jedným z najväčších prekvapení je, že líder z roku 2005, Opel Astra, sa v roku 2025 nedostal ani len do prvej desiatky. Podobný osud postihol aj Ford Focus, ktorý bol pred dvadsiatimi rokmi na treťom mieste. Z vtedajšej elity sa v rebríčku udržali iba tri modely: Renault Clio, VW Golf a mestský Peugeot, dnes v podobe modelu 208. To je naozaj neuveriteľný prepad kedysi dominantných značiek.
Naopak, obrovským víťazom posledných dvoch dekád je Dacia. Táto značka nemala v minulosti v TOP 10 žiadne zastúpenie, no dnes tam má hneď dva modely! A čo viac, jeden z nich celý rebríček vedie.
Šokujúce čísla, ktoré hovoria za všetko
Poďme sa pozrieť na konkrétne dáta, ktoré najlepšie ilustrujú túto revolúciu. V prvej polovici roka 2005 vyzerala prvá desiatka najpredávanejších áut v Európe takto:
- Opel Astra: 275,8 tis. kusov
- VW Golf: 266,3 tis. kusov
- Ford Focus: 247,9 tis. kusov
- Peugeot 206: 241,5 tis. kusov
- Peugeot 307: 210,1 tis. kusov
- Renault Megane: 202,9 tis. kusov
- Ford Fiesta: 180,6 tis. kusov
- Renault Clio: 171,1 tis. kusov
- Opel Corsa: 165 tis. kusov
- Audi A4: 145,4 tis. kusov
A teraz sa pevne držte, pretože prichádza rebríček za prvý polrok 2025. Zmeny sú priepastné.
- Dacia Sandero: 128,8 tis. kusov
- Renault Clio: 122,5 tis. kusov
- Peugeot 208: 109,1 tis. kusov
- VW T-Roc: 106,1 tis. kusov
- VW Golf: 104,2 tis. kusov
- VW Tiguan: 97,5 tis. kusov
- Dacia Duster: 97,2 tis. kusov
- Peugeot 2008: 96,4 tis. kusov
- Citroen C3: 95,9 tis. kusov
- Toyota Yaris Cross: 95,5 tis. kusov

Foto: shutterstock.com/North Monaco
Najväčším šokom je fakt, že víťaz z roku 2025 by sa so svojím výsledkom v roku 2005 nedostal ani do TOP 10. Dokonca aj prémiové Audi A4 na desiatom mieste predalo vtedy o takmer 20-tisíc kusov viac ako dnešný líder, Dacia Sandero. Okrem toho, polovicu dnešného rebríčka tvoria SUV, ktoré v roku 2005 v prvej desiatke vôbec nefigurovali. Je zrejmé, že európsky motorista dnes hľadá úplne iné autá ako kedysi.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Hyundai pripravuje revolúciu v elektromobilite! Nový Ioniq 2 má zaútočiť na Renault a Volkswagen
Renault Duster: Prvé kusy sa minú rýchlosťou blesku!
Kedy je čas na výmenu pneumatík? Odborníci z ADAC majú jasnú odpoveď
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.