17.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/shisu_ka).
Existuje magická hranica, po ktorej by ste mali svoje auto okamžite predať. Po tomto čase náklady na prevádzku a opravy dramaticky stúpajú a riziko poruchy je obrovské. Ak sa chcete vyhnúť nečakaným výdavkom, ktoré zruinujú váš rozpočet, mali by ste poznať tento konkrétny vek a počet najazdených kilometrov.

Foto: shutterstock.com/shisu_ka
Kedy sa auto mení na pokladničku bez dna?
Zaujíma vás, či sa ešte oplatí investovať do opráv vášho súčasného vozidla, alebo je najvyšší čas poobzerať sa po novšom modeli? Odpoveď prináša rozsiahla analýza spoločnosti, ktorá sa zaoberá rozšírenými zárukami pre ojazdené vozidlá. Ich správa, založená na reálnych hláseniach porúch, odhaľuje presný moment, kedy sa auto môže zmeniť na nočnú moru pre vašu peňaženku. Dáta pochádzajú zo 4-tisíc autobazárov a týkajú sa áut do 20 rokov s nájazdom do 350-tisíc kilometrov.
Kritický vek je 13 rokov
Výsledky analýzy sú nekompromisné a jasne ukazujú, že riziko poruchy rastie s vekom vozidla. Zatiaľ čo pri relatívne mladých autách je riziko pomerne nízke, po prekročení určitej hranice sa situácia dramaticky mení.
Konkrétne čísla hovoria za všetko:
- Do 6 rokov: riziko poruchy je 25,5 %
- 7 – 9 rokov: riziko stúpa na 32,5 %
- 10 – 12 rokov: riziko je 35,9 %
- 13 – 15 rokov: riziko skáče až na 43,6 %
- 16 – 20 rokov: riziko dosahuje alarmujúcich 59,2 %
Ako teda vidieť, práve po prekročení 13. roku sa auto stáva výrazne náchylnejším na poruchy. V tomto momente začínajú náklady na údržbu a nečakané opravy prudko rásť.
Magická hranica 200 000 kilometrov
Podobný trend bol zaznamenaný aj v prípade počtu najazdených kilometrov. Aj tu existuje jasná hranica, po ktorej sa pravdepodobnosť poruchy výrazne zvyšuje.
Pozrime sa na to v číslach:
- Do 100 000 km: riziko je 21,5 %
- 101 000 – 150 000 km: riziko rastie na 30,7 %
- 151 000 – 200 000 km: riziko je 37,55 %
- 201 000 – 250 000 km: riziko sa zvyšuje na 45,38 %
- 251 000 – 300 000 km: riziko je už 54,49 %
- Nad 300 000 km: riziko dosahuje 56,25 %
Z toho vyplýva, že prekročenie hranice 200-tisíc kilometrov znamená výrazný nárast pravdepodobnosti poruchy, čo sa môže spájať s drahými opravami motora, prevodovky či iných kľúčových komponentov.

Foto: shutterstock.com/Kunakorn Rassadornyindee
Záver je jasný: Predávajte včas
Dáta z rozsiahleho reportu ukazujú, že relatívne bezstarostnú jazdu si môžete užiť s autami, ktoré majú menej ako 13 rokov a najazdených menej ako 200-tisíc kilometrov. Po prekročení týchto hraníc riziko poruchy rastie natoľko, že je rozumné zvážiť predaj vozidla skôr, než sa stane zdrojom nekonečných a drahých problémov. Ak teda plánujete kúpu ojazdeného vozidla alebo premýšľate, kedy predať to svoje, tieto čísla vám môžu výrazne pomôcť.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Šokujúca pravda o životnosti áut: Diesel najazdí najviac, no elektromobil vás v servise nezruinuje!
Nová hrozba pre vodičov: Týchto 5 podvodov vás môže pripraviť o peniaze aj o auto!
Najväčšia chyba, ktorú robia vodiči? Zanedbanie tejto jednej veci vám zničí motor!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.