17.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Frederic Legrand – COMEO).
Zdá sa, že nielen Taliansko má obrovský problém s udržaním výroby áut doma. Najnovšie čísla odhalili, že aj Francúzsko, kedysi automobilová veľmoc, zažíva dramatický prepad. Produkcia sa za posledných dvadsať rokov znížila o dve tretiny a krajina čelí obrovským finančným stratám. Dôvod je jednoduchý, no o to bolestivejší – výroba sa presúva tam, kde je to lacnejšie.

Foto: shutterstock.com/Frederic Legrand – COMEO
Šokujúce čísla, ktoré nepustia
Ak sa pozrieme na konkrétne údaje, je to naozaj na zamyslenie. Kým v rekordnom roku 2004 vyrobili vo Francúzsku neuveriteľných 3,66 milióna vozidiel, v roku 2024 to bolo už len 1,35 milióna. To je brutálny pokles, ktorý stavia krajinu až na dvanáste miesto vo svetovom rebríčku výrobcov. Pre porovnanie, Francúzi dnes vyrobia štyrikrát menej áut ako Nemecko a o polovicu menej ako susedné Španielsko.
Tento kolaps sa, samozrejme, odráža aj na ekonomike. Od roku 2019 nahromadilo Francúzsko v automobilovom sektore zahraničný dlh vo výške 120 miliárd eur. Len za minulý rok skončili v mínuse 22,5 miliardy. Pritom ešte v roku 2004 boli v pluse viac ako 12 miliárd.
Prečo sa to vlastne deje?
Hlavným vinníkom je takzvaná delokalizácia výroby. Francúzske automobilky ako Renault a Stellantis sa historicky špecializovali na malé autá. Práve tie sú však najcitlivejšie na výrobné náklady. A tie sú vo Francúzsku extrémne vysoké.
Napríklad hodinové náklady na prácu v priemysle sú vo Francúzsku až 47 eur. V Taliansku je to 32 eur, v Španielsku 27,5 eura a v takom Maroku len 5 až 6 eur. Rozdiel je priepastný. Podobne je to aj s komponentmi, ktoré sú vo Francúzsku o 7 až 30 % drahšie ako vo východnej Európe či Turecku.
Ktoré autá už nie sú „francúzske“?
Výsledkom je, že automobilky presunuli výrobu svojich najpredávanejších modelov do krajín s nižšími nákladmi. Z ôsmich najpredávanejších áut vo Francúzsku sa na domácej pôde montuje už len jediný – Peugeot 3008.
Obľúbený Renault Clio sa dnes vyrába v Turecku a Slovinsku, Peugeot 208 v Španielsku a Maroku a Citroën C3 dokonca u nás na Slovensku. Najväčšia továreň Renaultu na svete sa dnes nachádza v marockom Tangeri a je plne venovaná lacnej značke Dacia.
Tisíce ľudí prichádzajú o prácu
Dôsledky na zamestnanosť sú, žiaľ, katastrofálne. V rokoch 2019 až 2024 prišiel francúzsky automobilový priemysel o takmer 39 000 pracovných miest. Počet zamestnancov len u dodávateľov klesol z viac ako 114 000 v roku 2007 na 56 000 v roku 2024.

Foto: shutterstock.com/Frederic Legrand – COMEO
A vyhliadky nie sú o nič lepšie. Odhady hovoria, že do roku 2035 by mohlo zaniknúť ďalších 75 000 miest. Hoci vzniknú nové pozície v sektore batérií a vodíka, stále to bude znamenať čistú stratu viac ako 50 000 pracovných miest.
Záchrana v elektromobiloch?
Francúzska vláda sa snaží situáciu zachrániť a zatlačila na Renault, aby svoje nové elektromobily ako Megane, Scenic či R5 vyrábal doma. Odborníci sa však zhodujú, že to nebude stačiť na zvrátenie negatívneho trendu. Francúzsky automobilový priemysel čelí časovanej bombe a nikto nevie, kedy presne vybuchne.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nová hrozba pre vodičov: Týchto 5 podvodov vás môže pripraviť o peniaze aj o auto!
Šokujúca pravda o životnosti áut: Diesel najazdí najviac, no elektromobil vás v servise nezruinuje!
Európa v pozore: Obrovská loď z Číny vezie tisíce nových elektromobilov! Čo nás čaká?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.