16.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/hodim).
Rusko čelí nekonečnému radu neúspechov, ktoré priamo súvisia s vojnou na Ukrajine. Ďalším „úspechom“ prezidenta Putina je krach na trhu nákladných vozidiel a dopravy v Rusku. A aby toho nebolo málo, ani na trhu s osobnými autami to nevyzerá ružovo. Ruský trh s nákladnými vozidlami zažíva najťažšie obdobie za posledné roky, pričom údaje za júl 2025 ukazujú pre Rusov alarmujúci pokles registrácií o viac ako 60 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.

Foto: shutterstock.com/hodim
Nákladné autá išli na front, v krajine chýbajú
Problémy ruského trhu s nákladnými vozidlami sa začali v momente, keď bolo mnoho vozidiel presmerovaných pre vojnové potreby. V dôsledku toho musel civilný sektor čeliť obmedzenej dostupnosti vozového parku. Situáciu navyše zhoršili sankcie, ktoré takmer úplne eliminovali z trhu vozidlá západných značiek. Na ich miesto nastúpili čínske firmy ako Sitrak, Shacman či FAW, ktoré rýchlo obsadili časť trhu. Nie všetky dopravné spoločnosti však boli pripravené prejsť na menej známe značky, čo prispelo k ďalšiemu zhoršeniu situácie.
Ruská doprava pomaly umiera, dáta sú katastrofálne
Podľa dostupných údajov bolo v júli 2025 v Rusku zaregistrovaných iba 3600 nákladných vozidiel s vysokou nosnosťou (nad 16 ton). To predstavuje pokles o 60 % v porovnaní s júlom 2024. Rovnako zle vyzerá aj medziročná situácia – za prvých sedem mesiacov roku 2025 sa predalo iba 25 000 takýchto vozidiel, čo znamená pokles o 56,8 %. Podobne zle je na tom aj segment stredne ťažkých nákladných vozidiel (do 16 ton), kde bol v júli zaznamenaný pokles predaja o 48,6 % a od začiatku roka o 44,4 %.
Napriek kríze si ruský Kamaz udržiava pozíciu lídra v segmente ťažkých nákladných vozidiel s 32-percentným podielom na trhu. V júli spoločnosť predala 1 172 vozidiel, čo jej dáva značný náskok pred čínskymi konkurentmi. Druhý v poradí, Sitrak, dosiahol výsledok 440 kusov a ďalšie miesta obsadili Shacman (301 ks), FAW (288 ks) a Howo (246 ks).
Osobné autá a čínska nadvláda
Podobná situácia panuje aj na trhu s osobnými automobilmi. Hoci má Lada najväčší podiel na trhu (28 %), zvyšok si rozdelili čínske značky ako Geely, Haval, Chery a Changan. Samotná Lada navyše využíva čínske technológie a Číňania na výrobu (alebo skôr montáž) svojich áut pre ruský trh využívajú továrne, ktoré predtým patrili svetovým výrobcom ako Renault, Volkswagen, Mercedes, Hyundai či Nissan. Hoci predaj osobných áut zaznamenal v roku 2024 nárast o 48 % v porovnaní s rokom 2023, stále je to výrazne horší výsledok ako pred vojnou.

Foto: youtube.com/@tvzrru
Ruské firmy sú bez peňazí. Masovo vracajú lízingové vozidlá
Ruské dopravné spoločnosti čelia vážnym finančným problémom, čo vedie k masovému vracaniu lízingových nákladných vozidiel. Gazprombank Leasing má na sklade už viac ako 42 000 vrátených vozidiel a v SberLeasing tvoria nákladné autá a návesy až 68 % všetkých vrátených vozidiel. Dopravcovia sa snažia zachrániť svoje financie predlžovaním životnosti starších vozidiel. To je však riskantná stratégia vzhľadom na rastúce náklady na náhradné diely a ich obmedzenú dostupnosť. Ruský trh s nákladnými vozidlami sa ocitol v hlbokej kríze, ktorej koniec je v nedohľadne.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Lada Niva Sport: Nová verzia s 1,6-litrovým motorom je tu
Senzácia z Ruska: Lada Iskra bezpečnejšia ako európske autá!
Čínska invázia na ruský trh: Zatiaľ čo Západ odišiel, Peking preberá opraty. Čaká to aj Európu?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.