12.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@zfgroup)
Moderné autá sú preplnené asistenčnými systémami, ktoré sľubujú bezpečnejšiu a pohodlnejšiu jazdu. Marketingové oddelenia automobiliek nás presviedčajú o ich dokonalosti. Najnovšia štúdia americkej automobilovej asociácie AAA však odhaľuje krutú realitu. Títo elektronickí pomocníci často zlyhávajú a môžu vodiča dostať do smrteľne nebezpečných situácií. Namiesto pomoci tak vytvárajú falošný pocit bezpečia, ktorý môže skončiť tragédiou.

Foto: youtube.com/@zfgroup
Asistent jazdy v pruhu vás pošle do priekopy
Jedným z najčastejšie kritizovaných systémov je asistent udržiavania v jazdnom pruhu (LKA). Jeho úlohou je udržať vozidlo v strede pruhu. Štúdia AAA však ukázala, že táto technológia je extrémne nespoľahlivá. Systém má obrovské problémy s nejasným alebo chýbajúcim vodorovným značením na ceste. V testoch sa bežne stávalo, že vozidlo nebezpečne smerovalo k zvodidlám alebo dokonca do protismeru. Predstavte si takúto situáciu v ostrej zákrute alebo pri predbiehaní. Namiesto pomoci systém aktívne vytvára riziko kolízie.
Adaptívny tempomat nevidí stojace autá
Ďalším problematickým pomocníkom je adaptívny tempomat (ACC). Ten dokáže udržiavať rýchlosť a bezpečnú vzdialenosť od vozidla pred vami. Problém však nastáva, keď sa pred vami objaví stojaca prekážka. Mnohé systémy, ako odhalili testy, nedokážu včas identifikovať stojace auto vpredu. Následne nezačnú brzdiť dostatočne skoro. Vodič, ktorý sa spolieha na tempomat, tak nemá čas zareagovať. Takéto zlyhanie môže viesť k vážnej nehode vo vysokej rýchlosti, ktorej mal systém pôvodne zabrániť.
Núdzové brzdenie, ktorému sa nedá veriť
Automatické núdzové brzdenie (AEB) má potenciál zachraňovať životy. Systém by mal rozpoznať hroziacu kolíziu a aktivovať brzdy naplno, ak vodič nereaguje. Aj tu však testy odhalili vážne nedostatky. Systémy niekedy brzdia úplne bezdôvodne, čo poznáme ako takzvané fantómové brzdenie. To môže vystrašiť nielen posádku, ale aj spôsobiť, že do vás zozadu narazí iné auto. V iných prípadoch systém prekážku vôbec nerozpozná a k žiadnej reakcii nepríde. Dôvera v takto nespoľahlivú technológiu je hazardom.
Marketing klame, vodič platí daň
Automobilky dávajú svojim asistenčným balíkom sebavedomé názvy ako „Autopilot“ alebo „ProPILOT Assist“. Tieto názvy v zákazníkoch evokujú dojem plnej autonómie, ktorú však tieto systémy ani zďaleka neponúkajú. Vytvára to nebezpečnú situáciu, kedy vodiči preceňujú schopnosti svojho vozidla a prestávajú venovať pozornosť riadeniu. Je dôležité si uvedomiť, že ide len o asistentov. Plnú zodpovednosť za vedenie vozidla má stále a vždy iba vodič.

Foto: youtube.com/@chrisfix
Sú asistenti teda úplne zbytoční?
Záver štúdie je nekompromisný. Súčasné asistenčné systémy sú stále vo vývoji a majú ďaleko od dokonalosti. Môžu byť užitočným pomocníkom, ale vodič im nesmie slepo dôverovať. Je nevyhnutné, aby každý majiteľ nového auta poznal limity svojej technológie a bol pripravený kedykoľvek prevziať kontrolu. Spoliehať sa na to, že auto všetko vyrieši za vás, je najrýchlejšia cesta k nehode. Technológia je dobrý sluha, ale stále veľmi zlý pán.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čo je asistent núdzového zastavenia? Ako funguje a aké má ďalšie funkcie?
Kia prináša novinku za volantom: AI asistent, Netflix či karaoke v aute? Všetko je možné!
Škoda Superb 2024 s Travel Assist: asistent pre (autonómne) cestovanie. Testovacia jazda
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.