29.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Instagram/thorf1_).
Prichádza Veľká cena Rakúska a je potrebné si pripomenúť jednu z najkontroverznejších pretekov v histórii Formuly 1. Víťazstvo Michaela Schumachera v roku 2002, ktoré rozhnevalo Rubensa Barrichella a vytvorilo vojnu vo Ferrari. Táto udalosť navždy zmenila pravidlá športu a ukázala, ako ďaleko môžu zájsť tímové príkazy.

Foto: Instagram/thorf1_
Pozadie kontroverznej Veľkej ceny Rakúska 2002
Formule 1 sa vracia na Red Bull Ring po týždňovej prestávke. Posledné preteky v Kanade vyhral George Russell a teraz je čas zistiť, kto sa dostane na pódium na rakúskej trati.
Je nemožné vidieť tento okruh v kalendári a nepomyslieť na preteky z roku 2002. Tie preteky by sa mohli zdať ako ďalšie v histórii, ale navždy budú zapamätané kvôli kontroverzii medzi Michaelom Schumacherom a Rubensom Barrichellom.
O víťazstve Michaela by sa dalo veľa hovoriť kvôli spôsobu, akým ho dosiahol. Vyhlásenia jeho tímového kolegu boli veľmi šokujúce a nakoniec zmenili aj pravidlá športu.
Čo sa stalo v Rakúsku 2002
Všetko naznačovalo, že to bude skvelý deň pre Brazílčana, ktorý štartoval z pole position. Urobil svoju časť, ale jeho vlastný tím mal iné plány pre tento deň. Michael číhal vzadu a rozhodli sa uprednostniť majstrovstvá sveta – ktoré by bolo piate v jeho zbierke a tretie s Ferrari – pred víťazstvom druhého pilota.
Keď Barrichello viedol preteky, dostal najhorší možný odkaz. Ross Brawn, technický riaditeľ Ferrari, vstúpil do akcie a požiadal ho, aby pustil Michaela dopredu.
„Prišiel som do poslednej zákruty a rozhodol som sa ho nepustiť. Ale potom som si pomyslel: ‚Milujem to, čo robím, čo ak ma vyhodia?'“ komentoval pilot.
Barrichellova reakcia na tímový príkaz
Brazílčan najprv odmietol poslúchnuť príkaz, ale nakoniec pod tlakom ustúpil. V poslednej zákrute spomalil a sledoval, ako Michael prekračuje cieľovú čiaru pred ním. Po vystúpení z monopostu musel dodržať protokol a oslavovať druhé miesto, hoci to bolo to posledné, čo chcel v tom momente robiť.
„Zostúpil som z pódia a išiel som zvracať od zlosti,“ priznal o roky neskôr v rozhovore. Táto úprimná reakcia ukázala, ako hlboko ho tímový príkaz zasiahol.
Ferrari dostalo pokutu jeden milión dolárov za porušenie pravidiel, keď si Schumacher na pódiu vymenil miesto s Barrichellom.
Ferrari priznalo chybu
Ross Brawn neskôr priznal, že nekonali správne: „Rakúsko 2002 bola chyba. Pred pretekmi sme diskutovali o tom, ako budeme riešiť túto situáciu, ak nastane.“
„Potom sme sa dostali do pretekov, Rubens bol pred Michaelom a povedali sme mu, či ho môže pustiť dopredu,“ vysvetlil technický riaditeľ.
Schumacher si uvedomil, že sa stalo niečo, čo sa nepáčilo publiku. Preto sa rozhodol v momente osláv postaviť svojho kolegu na najvyšší stupeň pódia.
Zmena pravidiel kvôli kontroverzii
Barrichello dokázal nájsť pozitívnu stránku celej situácie: „To, na čo som hrdý, je to, že pravidlá sa zmenili kvôli tomu.“
„Teraz človek počuje doma to, čo pilot hovorí. Ten deň, keby sa počulo to, čo sa povedalo, boli by znechutení,“ priznal.
Táto udalosť viedla k zavedeniu transparentnosti v tímovej komunikácii, ktorá je dnes samozrejmosťou.
Moderné tímové príkazy
Dnes prichádza čas na novú Veľkú cenu na rakúskom území a uvidíme, či sa zopakuje podobná situácia.
Už bola kontroverzná komunikácia s Landom Norrisom a Oscarom Piastrim kvôli tímovým príkazom a nebolo by prekvapujúce, keby sa to stalo znovu.
Ale niečo ako to medzi Michaelom Schumacherom a Rubensom Barrichellom je veľmi ťažké vidieť znovu. Moderná F1 má prísnejšie pravidlá a väčšiu transparentnosť.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ako správne používať klimatizáciu v horúčavách? Tieto triky vám ušetria čas aj zdravie
Najčastejšie mýty o šoférovaní: Čo je pravda a čo nie?
Toto ti poisťovňa nikdy nepovie: Máš nárok na náhradné vozidlo zadarmo
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.