20.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/dizain)
Európska únia plánuje zmeniť regulácie týkajúce sa plug-in hybrydov (PHEV), čo podľa automobilového prostredia môže negatívne ovplyvniť rozvoj tejto technológie. Výrobcovia varujú, že takéto konanie oslabí proces dekarbonizácie, spomalí investície v sektore a môže znamenať stratu pracovných miest.

Foto: shutterstock.com/dizain
Brusel chce od roku 2026 sprísnenie spôsobu výpočtu koeficientu Utility Factor (UF), ktorý ukazuje, aké percento jazdy sa odohráva v elektrickom režime. Zmenené predpisy môžu znížiť hodnotenia ekologickosti PHEV vozidiel, čo podľa výrobcov spôsobí, že investovanie do tejto technológie sa stane nevýhodným.
Čo sú plug-in hybrydy a prečo je ich úloha kľúčová
Plug-in hybrydy sú vozidlá vybavené elektrickým aj spaľovacím motorom, ktoré možno nabíjať z tradičnej zásuvky. Ich základnou výhodou je možnosť bezemisnej jazdy na kratších trasách, zatiaľ čo na dlhších vzdialenostiach využívajú spaľovací motor. Vďaka tomu sa ideálne hodia do miest a regiónov, kde sieť nabíjacích staníc stále nie je dostatočná. Európske združenie výrobcov automobilových súčiastok (CLEPA) spolu so Združením distribútorov a výrobcov automobilových súčiastok (SDCM) zdôrazňuje, že plug-in hybrydy v súčasnosti výrazne obmedzujú emisie CO₂ v mestách. Organizácie upozorňujú, že najmodernejšie modely PHEV ponúkajú väčší dosah v elektrickom režime a rýchlejšie nabíjanie, čo ich robí ešte ekologickejšími. Tieto vozidlá predstavujú ideálny kompromis medzi tradičnými autami a plne elektrickými vozidlami.
Nové regulácie EÚ vyvolávajú búrku v automobilovom priemysle
Nové predpisy, ktoré majú vstúpiť do platnosti od januára 2026, vyvolávajú veľké kontroverzie v automobilovom priemysle. Predstavitelia sektora varujú, že unáhlené zníženie postavenia PHEV vozidiel môže spôsobiť zastavenie rozvoja technológie, ktorá v súčasnosti plní kľúčovú prechodovú funkciu medzi tradičnými spaľovacími motormi a plne elektrickými autami. Z perspektívy klímy je najhoršie, čo dnes môžeme urobiť, vzdať sa riešení, ktoré už fungujú. Plug-in hybrydy sú aktívnym článkom transformácie, ktorý umožňuje reálne zníženie emisií tu a teraz, kým infraštruktúra nedoženie ambície. Obavy odvetvia vyplývajú aj z ťažkostí, ktoré stretávajú výrobcovia elektrických automobilov. Geopolitické krízy, problémy s prístupom k surovinám a stále nedostatočne rozvinutá sieť nabíjačiek brzdia tempo transformácie automobilového trhu.
Ekonomické dôsledky môžu byť katastrofálne
Experti z odvetvových organizácií, varujú, že negatívne dôsledky stiahnutia podpory pre plug-in hybryd sa môžu odraziť na európskom trhu práce. Výroba a rozvoj PHEV vozidiel podporuje tisíce pracovných miest a početné investície v Poľsku, Španielsku či Česku. Práve tieto krajiny sa stali centrami výroby hybridných technológií a zmena regulácií môže ohroziť ich ekonomickú stabilitu. Zavedenie sprísnenej legislatívy by malo byť koordinované s výsledkami preskúmania noriem emisií CO₂, ktoré sa iba začína. Odvetvie apeluje na viac času na prispôsobenie sa budúcim reguláciám a ďalšie využívanie technológie PHEV v prechodnom období, kým sa doprava úplne neprejde na elektrické vozidlá. Bez tejto prechodovej technológie môže dôjsť k výraznému spomaleniu celej transformácie.
Infraštruktúra nie je pripravená na radikálne zmeny
Súčasná infraštruktúra nabíjania v Európe stále nie je dostatočná na to, aby podporila masový prechod na plne elektrické vozidlá. Plug-in hybrydy preto predstavujú nevyhnutný mostík medzi súčasnosťou a budúcnosťou. Umožňujú vodičom využívať elektrický pohon v mestách, kde je to najdôležitejšie z hľadiska kvality ovzdušia, zatiaľ čo na dlhších trasách poskytujú spoľahlivosť spaľovacieho motora. Bez tejto technológie by sa mnohí spotrebitelia mohli vrátiť k tradičným spaľovacím motorom, čo by znamenalo krok späť v boji proti klimatickým zmenám. Odborníci zdôrazňujú, že náhle ukončenie podpory pre PHEV vozidlá môže paradoxne poškodiť environmentálne ciele EÚ. Namiesto postupného prechodu na čistejšie technológie by mohlo dôjsť k stagnácii alebo dokonca k návratu k menej ekologickým riešeniam.

Foto: Súkromný archív
Výrobcovia hrozia ukončením investícií
Automobilové spoločnosti investovali miliardy eur do vývoja plug-in hybridných technológií. Ak EÚ zníži ich atraktívnosť prostredníctvom nových regulácií, výrobcovia môžu presmerovať svoje investície do iných regiónov alebo technológií. Toto by mohlo znamenať nielen stratu pracovných miest, ale aj technologickú zaostalosť Európy v oblasti automobilového priemyslu. Mnohé spoločnosti už teraz zvažujú prehodnotenie svojich stratégií v závislosti od konečnej podoby nových predpisov. Situácia je o to vážnejšia, že európsky automobilový priemysel čelí silnej konkurencii z Ázie, najmä z Číny. Ak európski výrobcovia stratia konkurenčnú výhodu v oblasti hybridných technológií, môže to mať dlhodobé negatívne dôsledky pre celé odvetvie.
Čas na rozumný kompromis
Odborníci vyzývajú EÚ, aby prehodnotila svoje plány a hľadala rozumný kompromis. Namiesto radikálneho oslabenia podpory pre plug-in hybrydy by mala Únia podporiť ich ďalší rozvoj a zároveň investovať do infraštruktúry potrebnej pre plne elektrické vozidlá. Len takýto vyvážený prístup môže zabezpečiť úspešnú transformáciu európskej dopravy bez zbytočných ekonomických a sociálnych nákladov. Plug-in hybrydy nie sú prekážkou na ceste k elektromobilite, ale naopak – sú jej nevyhnutnou súčasťou. Ich úloha bude kľúčová ešte niekoľko rokov, kým sa nevybuduje dostatočná infraštruktúra a neznížia sa náklady na plne elektrické vozidlá. EÚ by mala túto realitu rešpektovať a prispôsobiť svoje regulácie skutočným potrebám trhu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ford šokuje: „Zákazníkov už nezaujíma, aký motor majú v aute“
Osem chýb s klimatizáciou, ktoré robia všetci vodiči: Môžu vás stáť stovky eur
Túto chybu pri kúpe auta robí väčšina Slovákov. Môže vás stáť auto aj nervy
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.