19.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Best Auto Photo)
Podpredseda Fordu John Lawler vyhlásil koniec epochy, keď auto ešte určoval motor, ktorý sa v ňom nachádzal. Dnešných kupujúcich už nezaujíma, koľko má obsah, aký je jeho krútiaci moment alebo koľko má ventilov – oveľa dôležitejší je dizajn, pohodlie, bezpečnostné systémy a infotainment.

Foto: shutterstock.com/Best Auto Photo
Toto prekvapivé vyhlásenie odhaľuje dramatickú zmenu v automobilovom priemysle, kde tradičné hodnoty ustupujú moderným trendom. Za týmto vývojom nestoja len meniace sa preferencie zákazníkov, ale aj prísne emisné normy, ktoré nútia výrobcov zjednodušovať a zjednocovať pohonné jednotky.
Zákazníci prestávajú rozumieť motorom
Za týmto trendom nestojí len meniaci sa vkus kupujúcich. Emisné predpisy sa stávajú čoraz prísnejšie, čo núti výrobcov zjednodušovať a zjednocovať pohonné reťazce. Navyše podľa plánov od roku 2035 bude možné v Európe kupovať len autá bez lokálnych emisií. SUV-mánia na tom tiež nepomáha, pretože kupujúci týchto vozidiel typicky nekupujú SUV preto, že by to bol dobrý športový automobil – hoci existuje niekoľko výnimiek, napríklad Jeep Grand Cherokee. Moderní vodiči sa čoraz menej zaujímajú o technické parametre motorov a viac sa sústreďujú na praktické aspekty jazdy. Táto zmena myslenia predstavuje zásadný zlom v histórii automobilizmu, kde kedysi výkon a technické špecifikácie rozhodovali o prestíži vozidla.
Výrobcovia šetria peniaze na unifikácii motorov
Podľa Lawlera však skutočnosť, že model už nečiní výnimočným či dôležitým charakteristika motora, umožňuje výrobcom ušetriť peniaze tým, že do viacerých modelov vložia rovnaký motor. Táto stratégia prináša významné úspory v oblasti výskumu, vývoja a výroby. Namiesto vývoja špecializovaných motorov pre každý model môžu automobilky používať modulárne systémy, kde jeden motor slúži pre celú škálu vozidiel. Ford už túto filozofiu aplikuje vo svojich najnovších modeloch, kde rovnaký motor nájdete v kompaktnom aute aj v strednej triede SUV. Výsledkom je nielen zníženie nákladov, ale aj jednoduchšia údržba a servis pre zákazníkov.
Dizajn a technológie prekonávajú výkon
Súčasní kupujúci sa rozhodujú na základe úplne iných kritérií než pred desiatimi rokmi. Prioritou sa stáva atraktívny dizajn, ktorý vyjadruje osobnosť majiteľa. Pohodlie interiéru, kvalita materiálov a ergonómia sedadiel majú väčší vplyv na rozhodnutie o kúpe než počet valcov. Bezpečnostné systémy ako automatické núdzové brzdenie, sledovanie mŕtveho uhla či adaptívny tempomat považujú zákazníci za samozrejmosť. Infotainment systémy s veľkými dotykovými displejmi, bezdrôtovým pripojením telefónu a hlasovým ovládaním sa stali kľúčovými predajnými argumentmi. Mladšia generácia vodičov dokonca uprednostňuje kvalitu zvukového systému pred zvukom motora.
Elektromobilita urýchľuje zmenu myslenia
Prechod na elektromobily ešte viac potvrdzuje Lawlerove slová. Elektrické autá nemajú tradičné motory s valcami, turbami či kompresormi, ale zákazníci ich napriek tomu kupujú vo vzrastajúcom počte. Rozhodujúcimi faktormi sa stávajú dojazd na jedno nabitie, rýchlosť nabíjania a dostupnosť nabíjacích staníc. Výkon elektromotora sa síce udáva v kilowattoch, ale kupujúci sa viac zaujímajú o praktické aspekty ako je tichá jazda, okamžitý krútiaci moment a nízke prevádzkové náklady. Tesla dokázala, že môže byť úspešná bez tradičných motorových charakteristík, pričom sa sústreďuje na technológie, dizajn a používateľský zážitok. Ostatní výrobcovia teraz nasledujú tento príklad.

Foto: youtube.com/@YouCarTV
Koniec éry zvuku?
Lawlerove vyhlásenie vyvoláva otázku, či sa blíži koniec éry nadšencov, ktorí milujú autá kvôli ich mechanickým srdciam. Tradičné hodnoty ako zvuk V8 motora, manuálna prevodovka či zadný pohon postupne ustupujú praktickým požiadavkám moderného života. Automobilky reagujú na túto zmenu presunom investícií z vývoja motorov do oblasti digitálnych technológií a dizajnu. Napriek tomu stále existuje segment zákazníkov, ktorí si cenia výkon a technické parametre. Pre nich výrobcovia pripravujú špeciálne edície a športové verzie, ale tieto predstavujú čoraz menšiu časť celkového trhu. Budúcnosť automobilového priemyslu tak smeruje k unifikácii a zjednodušeniu, kde rozhoduje praktickosť nad emóciami.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tieto chyby zabijú váš motor: 8 smrteľných hriechov každého vodiča!
Bezdotyková autoumyváreň ničí lak? Týchto 7 chýb robí skoro každý!
Rakúsko šokuje motoristov: Diaľničná známka prvýkrát nad 100 eur!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.