20.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/UKRID)
Medzinárodný výskum priniesol ohromujúce výsledky: aj medzi vodičmi elektrických vozidiel mnohí veria mýtom a hoaxom, ktoré sa týkajú ich áut. Umelá inteligencia však môže pomôcť objasniť nedorozumenia. Elektrické autá sa stali terčom množstva dezinformácií, ktoré sú tak hlboko zakorenené vo vedomí ľudí, že im veria dokonca aj tí, ktorí denne jazdia takýmito vozidlami.

Foto: shutterstock.com/UKRID
Toto zistil rozsiahly medzinárodný výskum, ktorý skúmal názory viac ako 6000 ľudí v Austrálii, Nemecku, Rakúsku a Spojených štátoch. Výsledky ukazujú, že „mentalita sprisahania“ zohráva úlohu pri šírení dezinformácií, ale zároveň ponúkajú nádej – umelá inteligencia môže byť účinná pri vyvrátení hoaxov.
Mýty, ktoré prekvapivo žijú vlastným životom
Vedúci výskumu Chris Bretter uviedol, že počas štúdie sa pýtali na také mýty, ako napríklad „elektrické vozidlá sa ľahšie zapália ako benzínové autá, nešetria emisie škodlivých látok a vytvárajú elektromagnetické polia škodlivé pre zdravie“. Tieto predpoklady už dávno vedecky vyvrátili, napriek tomu im mnohí ľudia stále veria. Výskumníci zistili, že ľudia náchylní na hoaxy o elektrických autách majú takzvanú mentalitu sprisahania – teda majú tendenciu predpokladať skryté zlomyseľné úmysly za vecami. Títo ľudia vidia svet tak, akoby všade pracovala korupcia a tajné dohody. Práve táto mentalita ich robí zraniteľnými voči dezinformáciám o novej technológii.
Prehnané výhody a tajné záujmy budujú nedôveru
Mnohí respondenti, vrátane majiteľov elektrických áut, si mysleli, že výhody elektrických vozidiel na mnohých miestach preháňajú. Skeptici podozrievali, že za kulisami sa rodia neetické, na zisk orientované rozhodnutia zo strany vplyvných ľudí, ktorí dokážu umlčať obavy týkajúce sa zdravotných a environmentálnych škôd elektrických áut. Matthew Hornsey, spoluautor štúdie, to formuloval takto: „Verejné chápanie elektrických áut skresľuje informačné prostredie charakterizované mýtmi, selektívnym prezentovaním a špekulatívnymi argumentmi.“ Táto situácia ukazuje, ako môže nedôvera v inštitúcie a médiá ovplyvniť prijímanie nových technológií. Ľudia sa cítia manipulovaní a preto odmietajú informácie, ktoré považujú za propagandu.
Umelá inteligencia ako riešenie problému
Výskumníci vykonali obzvlášť zaujímavý experiment: skúmali, či sú obete hoaxov ochotné zmeniť svoj negatívny názor na elektrické autá. Výsledky boli povzbudivé. Štvrtina účastníkov buď dostala informačný materiál o elektrických autách, alebo viedla dialóg s umelou inteligenciou ChatGPT. V dôsledku toho časť účastníkov skutočne zmenila svoj názor. Toto bol prvý vedecký dôkaz toho, že rozhovory s AI-chatbotmi sú vhodné na rozptýlenie hoaxov. Pozitívny efekt pretrvával aj desať dní po rozhovore – mnohí si zachovali novo získané vedomosti. Naproti tomu môže byť zaujímavé preskúmať aj situáciu, keď prívrženci sprisahaní neveria umelej inteligencii, keďže aj tá pracuje len z internetovej databázy vedomostí.
Vzdelávanie je kľúčom k úspechu
Záver austrálskych výskumníkov je jednoznačný: na zlepšenie otvorenosti voči elektrickým autám je rozhodujúce vzdelávanie, ktoré pomáha búrať predsudky a hoaxy. Súbežne s vývojom technológie musí teda držať krok aj vzdelávanie a dôveryhodné informovanie, aby ľudia mohli robiť podložené rozhodnutia o budúcej mobilite. Štúdia poukazuje na to, že presadzovanie elektrických áut nie je len technologická, ale aj komunikačná výzva. Úlohou odborníkov a vplyvných ľudí je poskytovať transparentné, dôveryhodné informácie a zapájať do informovania aj nové metódy – ako napríklad dialóg podporovaný umelou inteligenciou.
Ako bojovať proti dezinformáciám v praxi
Výsledky výskumu naznačujú niekoľko praktických riešení. Prvým krokom je uznanie toho, že problém existuje aj medzi majiteľmi elektrických vozidiel. Druhým je využitie moderných technológií, ako je umelá inteligencia, na personalizované vysvetľovanie faktov. Tretím je potreba transparentnej komunikácie zo strany výrobcov a vlád, ktorá nebude vyzerať ako propaganda. Štvrtým je dôležitosť dlhodobého vzdelávania, ktoré pomôže ľuďom kriticky hodnotiť informácie. Piatym je potreba adresovať základné obavy ľudí namiesto ich ignorovania. Len komplexný prístup môže pomôcť prekonať hlboko zakorenené predsudky a umožniť širšie prijatie elektromobility.

Foto: shutterstock.com/SuPatMaN
Budúcnosť elektromobility závisí od dôvery
Tento výskum ukazuje, že technologický pokrok sám o sebe nestačí na úspešnú transformáciu dopravy. Rovnako dôležitá je dôvera verejnosti, ktorú možno budovať len prostredníctvom poctivej komunikácie a vzdelávania. Elektrické vozidlá majú potenciál výrazne zlepšiť kvalitu ovzdušia a znížiť závislosť od fosílnych palív, ale tento potenciál sa naplní len vtedy, ak ich ľudia budú akceptovať. Preto je boj proti hoaxom a mýtom nielen otázkou pravdy, ale aj otázkou budúcnosti našej planéty. Umelá inteligencia môže byť mocným nástrojom v tomto boji, ale jej úspech bude závisieť od toho, ako ju budeme používať a ako budeme budovať dôveru v jej odporúčania.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Túto chybu pri kúpe auta robí väčšina Slovákov. Môže vás stáť auto aj nervy
Šéf leteckej spoločnosti United: „Éra nízkonákladových leteckých spoločností sa končí“
Senzácia z Ruska: Lada Iskra bezpečnejšia ako európske autá!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.