18.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMWUSA).
Autíčko vo vnútri kruhu (môže byť prerušovaný) – tlačidlá s týmto symbolom sa objavujú čoraz častejšie v nových autách. Sú veľmi dôležité, mnohí vodiči od použitia tohto tlačidla začínajú každú jazdu.

Foto: youtube.com/@BMWUSA
Toto tlačidlo vyvoláva uložené nastavenia asistenčných systémov. V praxi: vypína nechcené upozornenia! Predpisy nariaďujú výrobcom áut inštalovať rôzne systémy zodpovedné za bezpečnosť jazdy. Niektoré z týchto systémov sa aktivujú automaticky vždy po začatí jazdy. Mnohé z týchto riešení však fungujú veľmi zle a vodiči ich nenávidia. Čoraz častejšie sa v autách inštalujú rôzne klávesové skratky, ktoré vypínajú nechcené systémy alebo vedú do menu, kde ich možno vypnúť. Všetky nové modely áut majú povinný súbor systémov, ktoré majú „zlepšiť“ bezpečnosť jazdy. Niektoré z nich však nefungujú príliš dobre a pravidelne sa mýlia v každom aute bez výnimky!
Systémy, ktoré vodiči nenávidia
Všetky nové modely áut majú povinný súbor systémov, ktoré majú zlepšiť bezpečnosť jazdy. Niektoré z nich však fungujú veľmi zle a pravidelne sa mýlia v každom aute bez výnimky. Ide najmä o systém upozorňujúci na prekročenie rýchlosti.
Tento systém vychádza z údajov obsiahnutých v navigácii auta, ale tiež samostatne rozpoznáva dopravné značky umiestnené pri ceste. Problém je v tom, že údaje v navigácii nie sú vždy aktuálne a čo sa týka dopravných značiek, napríklad počas jazdy po rýchlostnej ceste kamera rozpozná značky obmedzujúce rýchlosť na paralelne vedúcej ceste.
Falošné poplachy každý deň
Vtedy sa ozve alarm, hoci vodič nič neporušil. Upozornenia sa objavujú aj kvôli prekračovaniu rýchlosti vodičom – prekročíš rýchlosť o niekoľko km/h a okamžite počuješ: „ding dong“. Pre mnohých vodičov je to iritujúce a neprijateľné.
Navyše sa systémy často mýlia pri rozpoznávaní dopravných značiek. Kamera môže zachytiť dočasnú značku, starú značku alebo dokonca značku určenú pre iný smer jazdy. Výsledkom je, že systém neustále spúšťa falošné poplachy, ktoré rozptyľujú pozornosť vodiča.
Dá sa vypnúť, ale v každom aute inak
Na šťastie sa tieto systémy v každom aute dajú vypnúť. V závislosti od modelu auta musíš na vypnutie systému upozorňujúceho na prekročenie rýchlosti (alebo systémov monitorujúcich náš zrak – či sa pozeráme na cestu) použiť tlačidlá na volante.
To sa často spája s opakovanou sekvenciou činností, alebo sa musíš ponoriť do komplikovaného menu používateľského rozhrania. Toto je nepohodlné a nie vždy bezpečné, preto slúžia na to špeciálne tlačidlá.
Tajomné tlačidlo s autíčkom
Tieto tlačidlá môžu mať symbol auta umiestneného v kruhu alebo – ako kto chce – obklopeného štítom bezpečnostných systémov. Toto tlačidlo je skutočnou záchranou pre vodičov, ktorí chcú rýchlo a bezpečne vypnúť otravné systémy.
Príkladom je Renault, kde musíš toto tlačidlo kliknúť dvakrát, aby sa spustili vopred nastavené a uložené nastavenia bezpečnostných systémov. To je asi najpohodlnejšie riešenie zo všetkých dostupných možností.
Výrobcovia „žmurkajú“ na vodičov
Aby ešte viac uľahčili vodičovi úlohu a ukázali, čo si výrobca myslí o povinnom automatickom spúšťaní všetkých možných systémov, po každom spustení auta rozsvieti tlačidlo výrazné oranžové (prípadne žlté) svetlo. Môžeš ho ľahko nájsť aj po tme.
Klik-klik – svetielko zhasne a všetky nechcené systémy sú vypnuté. V autách skupiny VW tlačidlo so „štítom“ vyvoláva menu používateľa, kde už pomerne ľahko klikáš na to, čo sa má vypnúť.

Foto: youtube.com/@BMWUSA
Každá jazda začína vypínaním
Tak či onak, väčšina vodičov nových áut začína jazdu vypínaním nepotrebných alebo nechcených asistenčných systémov. Ak máme na to špeciálne tlačidlo, s jeho pomocou to urobíme rýchlo a bezpečne bez preklikávania sa cez dotykový displej.
Toto správanie vodičov jasne ukazuje, že povinné bezpečnostné systémy často neplnia svoj účel. Namiesto zvýšenia bezpečnosti často len otravujú a rozptyľujú pozornosť vodičov od skutočnej jazdy.
Prečo vodiči systémy vypínajú
Hlavným dôvodom vypínania týchto systémov je ich nespoľahlivosť a častá chybovosť. Systémy sa mýlia tak často, že vodiči prestávajú veriť ich upozoreniam a radšej ich úplne vypnú.
Ďalším problémom je, že systémy často reagujú príliš citlivо. Už pri malom prekročení povolenej rýchlosti systém hlasno upozorní, čo môže v určitých situáciách predstavovať nebezpečenstvo, pretože rozptyľuje pozornosť.
Bezpečnosť verzus pohodlie
Zatiaľ čo zákonodarcovia presadzujú povinné bezpečnostné systémy, vodiči hľadajú spôsoby, ako ich obísť. Táto situácia ukazuje rozpor medzi teóriou a praxou používania moderných technológií v autách.
Výrobcovia to vedia a preto poskytujú vodičom „únikové“ tlačidlá. Je to tichý súhlas s tým, že niektoré povinné systémy sú v súčasnej podobe nepoužiteľné pre bežnú jazdu.
Budúcnosť asistenčných systémov
Riešením by bolo zlepšenie presnosti a spoľahlivosti týchto systémov. Kým sa to nestane, vodiči budú tieto systémy vypínať pomocou špeciálnych tlačidiel alebo menu nastavení.
Dôležité je, aby si vodiči uvedomili, že keď tieto systémy vypnú, preberajú väčšiu zodpovednosť za bezpečnú jazdu. Bez asistenčných systémov musíš byť ešte pozornejší a zodpovednejší za volantom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Rakúsko šokuje motoristov: Diaľničná známka prvýkrát nad 100 eur!
Šokujúce ceny nabíjania elektromobilov: Kto je najdrahší a kto najlacnejší?
Žltá kontrolka DPF sa rozsvietila? Nikdy nezastavuj motor!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.