13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lost_in_the_Midwest).
Technologické firmy v predchádzajúcom desaťročí zrevolucionizovali mestskú dopravu. Ich riešenia eliminovali veľkú časť problémov a nákladov, ktoré charakterizujú tradičné taxíky. Uber nezaostáva v úsilí modernizovať prepravu osôb. Firma zamýšľa zaviesť autonómne taxíky do všetkých väčších miest USA a Európy. Kde budú jazdiť taxíky bez vodiča?

Foto: shutterstock.com/Lost_in_the_Midwest
Uber zavádza do Európy prvé taxíky bez vodiča
Uber plánoval zavedenie robotaxíkov do Veľkej Británie už od roku 2006 a všetko naznačuje tomu, že taxíky bez vodiča vyrazí na ulice Londýna už na jar 2026. Ako sa patrí na autonómne vozidlá, riadiť ich nebude človek, ale umelá inteligencia – autopilot.
Za týmto účelom vydavateľ aplikácie na jazdenie využije technológiu Wayve, britskej firmy zaoberajúcej sa AI, ktorá už testuje autonómne automobily v mestách pod dohľadom človeka. Britská vláda vydala na to povolenie a vďaka tomu budú môcť prevádzkovatelia po prvýkrát v Európe vyraziť do mesta s taxíkmi – vrátane minibusov – bez vodiča.
Za volantom nebude vodič ani dozerajúci pracovník. Automobily sa budú pohybovať samostatne, teda riadiť ich bude špeciálny model AI.
Autopilot alebo taxikár? Klienti budú mať výber
Už skôr „praví“ taxikári protestovali proti technologickým firmám, ktoré im kradali klientov a ponúkali lacnejšie služby. Teraz sa môžu aj uberovci a boltovci cítiť ohrození tým, že im umelá inteligencia zoberie prácu.
Heidi Alexander, britská ministerka dopravy, však verí, že to môže viesť k vytvoreniu 38-tisíc nových pracovných miest a priniesť 42 miliárd libier do hospodárstva Veľkej Británie. Vládna agentúra nevysvetľuje, o aké pozície ide. Nové miesta môžu súvisieť s programovaním či udržiavaním infraštruktúry.
Robotaxíky môžu predstavovať ďalšiu alternatívu pre klientov. Tak ako sa dnes rozhodujú pre tradičné taxíky, Ubery, Bolty, verejnú dopravu či individuálnu prepravu, tak v nasledujúcich rokoch budú môcť zveriť prepravu umelej inteligencii.
Umelá inteligencia jazdí bezpečnejšie ako vodiči?
Umelá inteligencia môže zabezpečiť bezpečnejšiu dopravu vďaka mnohým senzorom a kamerám, ktoré poskytujú viditeľnosť nielen so širším zorným poľom, ale aj operujúcim na frekvenciách vĺn nedostupných ľudským zmyslom. Stroj na rozdiel od človeka sa neunaví, vždy zachováva osobitnú opatrnosť, neporušuje predpisy, neprekračuje povolenú rýchlosť a má rýchlejší reakčný čas.
Department for Transport verí, že robotaxíky môžu znížiť počet dopravných nehôd vo Veľkej Británii. Na druhej strane britské počasie je aké je, a intenzívne dažde a zhoršená viditeľnosť na ceste sú podstatné faktory, ktoré sťažujú prácu autonómnym vozidlám.
Podobne ako iné AI služby, autopilot v taxíku môže mať halucinácie, vrátane tých vyvolaných hackermi. Môžu sa teda objaviť určité obmedzenia.

Foto: shutterstock.com/creativetan
Prvý štát v Európe
Veľká Británia bude prvým štátom Európy, v ktorom budú jazdiť taxíky bez vodiča. Wayve už testoval svoj model umelej inteligencie AV2.0 v Miláne, Tokiu a Montane.
Zatiaľ nie je jasné, kedy robotaxíky dorazia na Slovensko. V súčasnosti slovenské predpisy o cestnej premávke nepovoľuje autonómnu jazdu – za volantom musí sedieť človek. Autonómne automobily sú však občas videné počas výskumov.
Autonómne taxíky sú povolené a fungujú už v San Franciscu, Phoenixe, Los Angeles a tiež v niektorých čínskych mestách. Pre tento nový druh prepravy pasažierov sú otvorené aj Spojené arabské emiráty a Japonsko.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Zelená lož odhalená: Emisie áut v EÚ stúpajú napriek elektromobilom!
Ďalšia firma krachuje. Automobilový priemysel má obrovské problémy
Šokujúca štatistika: Motorkári majú 28-krát vyššiu šancu zomrieť na ceste!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.