2.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/kanemme6).
Správny moment výmeny môže zachrániť váš motor pred totálnou deštrukciou.

Foto: shutterstock.com/kanemme6
Väčšina motoristov vie, že rozvodový systém je kľúčovou súčasťou motora, no mnohí podceňujú dôležitosť jeho pravidelnej kontroly a výmeny. Zatiaľ čo dieselové motory často využívajú rozvodovú reťaz, benzínové agregáty bežne pracujú s gumeným rozvodovým remeňom. Napriek rozšírenému presvedčeniu, že reťaz vydrží „celý život“, aj tá potrebuje po určitom počte kilometrov výmenu. Rozvodový remeň má síce kratšiu životnosť, ale je lacnejší a jednoduchší na výmenu. Pozrime sa na kľúčové rozdiely a momenty, kedy je najvyšší čas navštíviť servis.
Dieselový motor: Dlhší život, ale drahšia výmena
Rozvodová reťaz v dieselových motoroch zvyčajne vydrží podstatne dlhšie než gumený remeň v benzínových agregátoch. Výrobcovia odporúčajú výmenu po 120 000 až 150 000 kilometroch, no v praxi môže kvalitná reťaz vydržať aj 200 000 kilometrov. Niektorí mechanici dokonca hovoria o možnosti prevádzky až do 500 000 kilometrov, no to je skôr výnimočný prípad než pravidlo.
„Pri reťazovom rozvode je dobré každé 2-3 roky skontrolovať, či nedochádza k opotrebeniu kovových komponentov,“ odporúča odborník. „Aj keď výrobcovia hovoria o výmene po 120 000 až 150 000 kilometroch pri rozvodovom remeni, osobne odporúčam najprv dôkladnú kontrolu a následne rozhodnutie o výmene. Vo všeobecnosti by ste však nemali presiahnuť hranicu 200 000 kilometrov, ak chcete mať pokoj na duši.“
Varovné signály: Kedy sa obávať problémov s reťazou?
Nečakajte, kým dôjde ku katastrofe. Tieto príznaky naznačujú, že vaša rozvodová reťaz je na pokraji zlyhania:
- Nezvyčajné zvuky z motora – klepanie alebo búchanie počas chodu motora
- Vibrácie alebo nestabilita na voľnobeh – motor pracuje nepravidelne
- Problémy so štartovaním – motor štartuje ťažko alebo vôbec
- Zvýšená spotreba paliva – opotrebovaná reťaz znižuje efektivitu motora
Benzínový motor: Častejšia, ale lacnejšia výmena
U benzínových motorov s gumeným rozvodovým remeňom je situácia odlišná. Tieto komponenty majú kratšiu životnosť, ale ich výmena je jednoduchšia a menej nákladná.
„Kvalita rozvodového remeňa výrazne ovplyvňuje jeho životnosť,“ vysvetľuje mechanik. „Niektoré lacnejšie remene sa opotrebujú už po 60 000 kilometroch, zatiaľ čo prémiové produkty môžu vydržať 150 000 až 200 000 kilometrov. Remeň by ste mali skontrolovať pri každej výmene oleja. Ak spozorujete praskliny, je najvyšší čas na výmenu.“
Dôležité je tiež kontrolovať rozvodový remeň aj v prípade, že auto dlhšie stálo bez používania, keďže guma časom degraduje aj bez záťaže.
Jasné signály blížiaceho sa zlyhania remeňa
- Remeň preskakuje a motor pracuje nepravidelne
- Motor neštartuje
- Nezvyčajné zvuky z motora
- Únik oleja v prednej časti vozidla
- Rozsvietená kontrolka motora na prístrojovej doske

Foto: youtube.com/@BudgetMechanicHawaii
Čo sa stane, keď sa rozvodový remeň roztrhne?
„Pri pretrhnutí rozvodu dochádza k zablokovaniu ventilov v motore. Tie narazia do piestov a následne môže dôjsť k poškodeniu piestov, ojníc, kľukovej skrine alebo olejovej vane. Jednoducho povedané – totálna škoda motora,“ varuje odborník.
Podobné následky hrozia aj pri pretrhnutí rozvodovej reťaze, no v tomto prípade môžu kovové úlomky spôsobiť ešte väčšie škody, keďže sú vysokou rýchlosťou rozmetané do všetkých smerov.
„Všetko závisí od šťastia a toho, ako veľmi bol stlačený plynový pedál v momente pretrhnutia. S trochou šťastia môžete vyviazuť len s niekoľkými ohnutými ventilmi alebo poškodenými piestami. Pre obmedzenie škôd musíte motor okamžite zastaviť. Žiaľ, viac toho spraviť nemôžete,“ dodáva mechanik.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Vymenili ste brzdové doštičky? Toto musíte vedieť pre vašu bezpečnosť
Brzdenie motorom vs. klasické brzdy: Tajomstvo bezpečnej jazdy, ktoré musí poznať každý vodič
Pozor, letíte? 12 vecí, ktoré nesmú do vášho kufra
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.