21.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/khunkornStudio).
Majitelia starších dieselových vozidiel sa môžu pripraviť na nepríjemné prekvapenie. Európska únia pripravuje nové pravidlá technických kontrol, ktoré budú pre mnohé staršie vozidlá s naftovými motormi prakticky rozsudkom smrti.

Foto: shutterstock.com/khunkornStudio
Európska komisia opäť pritvrdila a tentoraz si zobrala na mušku staršie autá s dieselovými motormi. Komisia pre dopravu a cestovný ruch Európskeho parlamentu pracuje na novej verzii smernice o povinných technických kontrolách. Oficiálne ide o zlepšenie bezpečnosti a čistoty ovzdušia, v praxi to však znamená, že mnohí majitelia starších dieselových áut sa budú musieť so svojimi vozidlami rozlúčiť.
Dieselové motory pod drobnohľadom – EÚ sprísňuje kontroly emisií
Jedným z kľúčových návrhov europoslancov je zavedenie povinného testovania emisií pevných častíc a oxidov dusíka (NO2) počas technických kontrol. V súčasnosti sa na Slovensku kontrola emisií obmedzuje len na meranie dymivosti – teda detekciu sadzí. Ide o jednoduché testovanie, ktoré v podstate nič neodhalí, pokiaľ auto nedymí ako parná lokomotíva.
Nové predpisy prinútia stanice technickej kontroly zakúpiť špeciálne zariadenia, ktoré dokážu nielen odhaliť prítomnosť filtra pevných častíc (DPF), ale aj skontrolovať, či funguje správne. Dnes je odstránenie DPF filtra nelegálne, ale prakticky nezistiteľné. Po zmenách už nebudú žiadne pochybnosti – auto bez funkčného filtra jednoducho technickou kontrolou neprejde.
Staršie dieselové autá zmiznú z ciest? EÚ nedáva žiadnu nádej
Nové predpisy majú zasiahnuť predovšetkým staršie vozidlá. Týka sa to áut starších ako 10 rokov – ich majitelia budú musieť absolvovať technickú kontrolu každý rok. A tu začínajú problémy. Od roku 2009, keď bola zavedená norma Euro 5, výrobcovia montovali DPF filtre povinne. Problémom je, že po najazdení 200-250 tisíc kilometrov sa väčšina filtrov upcháva a prestáva fungovať. Ich výmena predstavuje náklad v hodnote niekoľko stoviek až tisíc eur, preto ich mnohí vodiči jednoducho odstránili. Po zavedení nových pravidiel EÚ to už nebude možné.

Foto: shutterstock.com/Virrage Images
V praxi sa môže stať, že technicky úplne funkčné vozidlo nedostane pečiatku len preto, že nespĺňa emisné normy. Pre mnohých majiteľov to znamená jedno – koniec jazdy s takýmto autom. Investícia do nového filtra totiž môže byť jednoducho nezmyselná, ak je hodnota auta nižšia než náklady na opravu.
Boj EÚ proti podvodom – prichádza centrálna databáza kilometrov
To však nie je koniec zmien. EÚ plánuje zaviesť povinné zaznamenávanie najazdených kilometrov počas každej technickej kontroly vo všetkých členských štátoch. Na Slovensku to funguje už niekoľko rokov, ale pri kúpe ojazdeného auta z Nemecka či Talianska nikto nemá istotu, či tachometer nebol upravený. Nové predpisy to majú zmeniť. Informácie o najazdených kilometroch sa budú posielať do centrálnej európskej databázy, čo výrazne sťaží podvody s tachometrami.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čínsky kolos dobýva oceány: Nový rekord v preprave automobilov prekonaný za rekordný čas
Dych vyrážajúce zábery: Takto odvážni robotníci vytvárajú horské cesty!
Tom Zhu: Tajomný Číňan, ktorý môže nahradiť Muska v čele Tesly
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.