Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Koniec starých dieslov na Slovensku? Nové emisné pravidlá EÚ nemajú zľutovanie!

21.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/khunkornStudio). Majitelia starších dieselových vozidiel sa môžu pripraviť na nepríjemné prekvapenie. Európska únia pripravuje nové pravidlá technických kontrol, ktoré budú pre mnohé staršie vozidlá s...

21.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/khunkornStudio).

Majitelia starších dieselových vozidiel sa môžu pripraviť na nepríjemné prekvapenie. Európska únia pripravuje nové pravidlá technických kontrol, ktoré budú pre mnohé staršie vozidlá s naftovými motormi prakticky rozsudkom smrti.

Autá a dym
Koniec starých dieslov na Slovensku? Nové emisné pravidlá EÚ nemajú zľutovanie!
Foto: shutterstock.com/khunkornStudio

Európska komisia opäť pritvrdila a tentoraz si zobrala na mušku staršie autá s dieselovými motormi. Komisia pre dopravu a cestovný ruch Európskeho parlamentu pracuje na novej verzii smernice o povinných technických kontrolách. Oficiálne ide o zlepšenie bezpečnosti a čistoty ovzdušia, v praxi to však znamená, že mnohí majitelia starších dieselových áut sa budú musieť so svojimi vozidlami rozlúčiť.

Dieselové motory pod drobnohľadom – EÚ sprísňuje kontroly emisií

Jedným z kľúčových návrhov europoslancov je zavedenie povinného testovania emisií pevných častíc a oxidov dusíka (NO2) počas technických kontrol. V súčasnosti sa na Slovensku kontrola emisií obmedzuje len na meranie dymivosti – teda detekciu sadzí. Ide o jednoduché testovanie, ktoré v podstate nič neodhalí, pokiaľ auto nedymí ako parná lokomotíva.

Nové predpisy prinútia stanice technickej kontroly zakúpiť špeciálne zariadenia, ktoré dokážu nielen odhaliť prítomnosť filtra pevných častíc (DPF), ale aj skontrolovať, či funguje správne. Dnes je odstránenie DPF filtra nelegálne, ale prakticky nezistiteľné. Po zmenách už nebudú žiadne pochybnosti – auto bez funkčného filtra jednoducho technickou kontrolou neprejde.

Staršie dieselové autá zmiznú z ciest? EÚ nedáva žiadnu nádej

Nové predpisy majú zasiahnuť predovšetkým staršie vozidlá. Týka sa to áut starších ako 10 rokov – ich majitelia budú musieť absolvovať technickú kontrolu každý rok. A tu začínajú problémy. Od roku 2009, keď bola zavedená norma Euro 5, výrobcovia montovali DPF filtre povinne. Problémom je, že po najazdení 200-250 tisíc kilometrov sa väčšina filtrov upcháva a prestáva fungovať. Ich výmena predstavuje náklad v hodnote niekoľko stoviek až tisíc eur, preto ich mnohí vodiči jednoducho odstránili. Po zavedení nových pravidiel EÚ to už nebude možné.

Výmena filtru DPF
Filter DPF stojí stovky eur – pre mnohé staršie vozidlá to znamená koniec na cestách.
Foto: shutterstock.com/Virrage Images

V praxi sa môže stať, že technicky úplne funkčné vozidlo nedostane pečiatku len preto, že nespĺňa emisné normy. Pre mnohých majiteľov to znamená jedno – koniec jazdy s takýmto autom. Investícia do nového filtra totiž môže byť jednoducho nezmyselná, ak je hodnota auta nižšia než náklady na opravu.

Boj EÚ proti podvodom – prichádza centrálna databáza kilometrov

To však nie je koniec zmien. EÚ plánuje zaviesť povinné zaznamenávanie najazdených kilometrov počas každej technickej kontroly vo všetkých členských štátoch. Na Slovensku to funguje už niekoľko rokov, ale pri kúpe ojazdeného auta z Nemecka či Talianska nikto nemá istotu, či tachometer nebol upravený. Nové predpisy to majú zmeniť. Informácie o najazdených kilometroch sa budú posielať do centrálnej európskej databázy, čo výrazne sťaží podvody s tachometrami.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ako vnímate nové emisné pravidlá EÚ pre dieselové autá?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Čínsky kolos dobýva oceány: Nový rekord v preprave automobilov prekonaný za rekordný čas

Dych vyrážajúce zábery: Takto odvážni robotníci vytvárajú horské cesty!

Tom Zhu: Tajomný Číňan, ktorý môže nahradiť Muska v čele Tesly


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Klimatizácia vs. otvorené okná: Čo skutočne šetrí palivo?

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dusan Petkovic). Je nesprávne sa domnievať, že otvorené okná namiesto klimatizácie šetria palivo. Aj najúspornejšie auto bude spotrebovávať viac paliva,…

Toyota Corolla Cross sklamala v Európe: Japonci vedia, čo urobili zle

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JGB500). Hoci je Toyota Corolla najpredávanejším typom na svete, Corolla Cross uvedená na trh v roku 2022 nezožala v Európe…

Suzuki Jimny dostáva poslednú rozlúčkovú edíciu: Len 55 kusov

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@niksautomotive). Suzuki predstavilo poslednú špeciálnu rozlúčkovú edíciu pre terénny model Jimny. Nová edícia je dostupná len vo Francúzsku a vzdáva…

Obrovská explózia Starshipu na testovacom polygóne SpaceX. Prečo vybuchla raketa Elona Muska?

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheTimes). Napriek tomu, že rakety z rodiny Falcon majú úspešnosť na úrovni 99,4%, SpaceX pracuje na sérii Starship, ktorá ju…

Mercedes-Benz ruší plány na úplnú elektrifikáciu: Spaľovacie motory zostanú aj po roku 2030

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@4DriveTime). Ola Kallenius, šéf Mercedes-Benz, potvrdil, že nemecká značka si ponechá spaľovacie motory aj po roku 2030. To bol rok,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov