6.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Palitsyn Evgenii).
Charakteristický kovový zvuk pod kapotou môže signalizovať vážnu poruchu motora. Najmä majitelia motorov TSI 1.2 a 1.4 by mali zbystriť pozornosť. Ignorovanie prvých príznakov môže viesť k drahým opravám, ktoré vás pripravia o tisícky eur.

Foto: shutterstock.com/Palitsyn Evgenii
Mnohí vodiči si zvyknú myslieť, že podivné zvuky z motora nejako „samy prejdú“. Opak je však pravdou. Najmä keď počujete charakteristické kovové cinkanie, akoby niekto pod kapotou presýpal drobné mince, mali by ste okamžite konať. Tento varovný signál totiž často súvisí s rozvodovou reťazou – kľúčovou súčiastkou, ktorej porucha môže znamenať totálnu deštrukciu motora.
Keď sa reťaz začína „ozývať“, peňaženka sa začína triasť
Úlohou rozvodového systému je riadiť prácu sacích a výfukových ventilov v súlade s cyklom práce motora, konkrétne s polohou piesta v danom valci. V benzínových aj naftových motoroch sa používajú dva druhy pohonu: rozvodový remeň a reťaz, ktoré zodpovedajú aj za prácu olejového čerpadla a čerpadla chladiacej kvapaliny.
Rozvodový remeň je vyrobený zo zosilnenej gumy, napríklad sklenými vláknami. Jeho výhodou je, že nevyžaduje mazanie ani kryt, pracuje ticho a má jednoduchú konštrukciu. Výrobcovia odporúčajú jeho výmenu po dosiahnutí určitého počtu kilometrov, pretože guma podlieha starnutiu. Pretrhnutý remeň znamená vážne poškodenie motora.
Čo prezrádza cinkanie pod kapotou?
Rozvodová reťaz pripomína trochu tú bicyklovú, je vyrobená z kovu a teoreticky by mala vydržať celú životnosť motora, približne 300 tisíc kilometrov (podľa modelu). V praxi sa však môžu časom objaviť poruchy, ktorých dôležitým signálom je práve cinkanie pod kapotou.
Tento zvuk nemusí automaticky znamenať vážnu poruchu. Môže súvisieť s príliš malým množstvom oleja v mazacom systéme. Preto hydraulický napínač rozvodovej reťaze nefunguje správne. Skontrolujte hladinu motorového oleja a doplňte ho. Ak problém nezmizne, radšej si rezervujte návštevu v servise.
Kedy je čas na výmenu rozvodovej reťaze? Tieto príznaky nepodceňujte!
Po najazdení približne 100 tisíc kilometrov je vhodné nazrieť pod kapotu a pozrieť sa na rozvodovú reťaz. Ako rozpoznať, že je poškodená?
- Hlasná práca rozvodovej reťaze na studenom motore a charakteristický kovový zvuk, aj pri vypínaní pohonu
- Nerovnomerný chod motora, strata výkonu
- Zvýšená spotreba paliva

Foto: shutterstock.com/Aleksandr Kondratov
Pamätajte, že raz demontovanú reťaz, napríklad pri výmene tesnenia pod hlavou motora, už nemožno znovu namontovať.
Najohrozenejšie sú motory TSI
Majitelia vozidiel s motormi TSI vo verziách 1.2 a 1.4 by mali byť obzvlášť ostražití. Tieto motory sú známe problémami s rozvodovou reťazou, ktorá sa môže natiahnuť a spôsobiť vážne poškodenie motora. Prvé príznaky sa môžu objaviť už pri 60-70 tisíc najazdených kilometroch.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Koniec pre diesle bez filtra pevných častíc? Môže to prísť skôr, ako čakáte
Autá na celý život: Tieto značky vás nikdy nesklamú
Ako sa mení prvá trieda v leteckých spoločnostiach?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.