6.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Andrey_Popov).
Uznávané automobilky v histórii často vyrobili motory, ktoré sa stali ich najväčšou nočnou morou. Predstavujeme vám skutočný zoznam hanby – najporuchovejšie pohonné jednotky, na ktoré by ich tvorcovia najradšej zabudli. Ak uvažujete o kúpe ojazdeného auta, týmto motorom sa radšej vyhnite.

Foto: shutterstock.com/Andrey_Popov
V posledných rokoch sa na trhu objavilo niekoľko motorov, ktoré rozhodne nevynikajú spoľahlivosťou. Hoci automobilky investujú do vývoja miliardy a každý produkt prechádza rokmi testov, stále sa stáva, že na trh prídu motory s diskutabilnou kvalitou. Časový tlak, rozpočtové obmedzenia – dôvodov môže byť viacero, no žiadny z nich nie je ospravedlnením. Zozbierali sme pre vás tie najproblémovejšie pohonné jednotky posledných rokov.
Problémový 1.2 PureTech: Keď olej ničí rozvodový remeň
Najväčším problémom motora 1.2 PureTech montovaného do Citroënov, Oplov a Peugeotov sa stal rozvodový remeň pracujúci v olejovom kúpeli. Paradoxne, riešenie, ktoré malo predĺžiť životnosť remeňa, ju drasticky skrátilo. Olej spôsobuje odlúpavanie materiálu remeňa, ktorý postupne vytvára hustú kašu zanášajúcu olejové čerpadlo. Výsledkom môže byť strata brzdnej sily a často aj zadretie motora.
Pôvodne bol interval výmeny remeňa stanovený na 180 000 km, neskôr skrátený na 160 000 km. Po vlne súdnych sporov a zásahu právnikov koncern Stellantis v marci 2025 predĺžil záruku na tieto motory na 10 rokov alebo 175 000 km, pokiaľ majitelia dodržiavali servisné intervaly. V roku 2022 bola uvedená nová generácia (GEN3) s reťazovým rozvodom, ktorá problém definitívne vyriešila.
Motor 1.6 THP: Ocenený motor s veľkými problémami
Zatiaľ čo atmosférická verzia 1.6 VTi je považovaná za spoľahlivú, prepĺňaný motor 1.6 THP spoločne vyvinutý Peugeotom, Citroënom a BMW ponúkal skvelý výkon a nízku spotrebu. Tento motor dokonca získal titul International Engine of the Year vo svojej kategórii. Žiaľ, rýchlo sa ukázalo, že je rovnako pokročilý ako nedopracovaný.
Reťazový rozvod, teoreticky bezúdržbový, sa dokázal opotrebovať už pri 40-50 tisíc km, čo sa prejavovalo hlučným chodom po naštartovaní. Nesprávna funkcia rozvodov spôsobovala poruchy časovania ventilov, čo viedlo k tvorbe karbónu na piestnych krúžkoch. Tým sa olej dostával do valcov a často končilo poškodením turbodúchadla. Mechanici odporúčajú výmenu oleja každých 10 000 km namiesto výrobcom odporúčaných 30 000 km.
Volkswagen 1.8 TFSI: Žrút oleja s problémovými piestami
Motor 1.8 TFSI s priamym vstrekovaním paliva sa montoval do mnohých populárnych modelov Volkswagenu a Audi na začiatku 21. storočia. Hoci ponúkal dobrú dynamiku a relatívne nízku spotrebu, časom získal zlú povesť kvôli problémom s karbónom na piestoch a ventiloch.
Tento motor dokázal spotrebovať veľké množstvo oleja (až 0,5 litra na 1000 km), čo viedlo k predčasnému opotrebovaniu piestnych krúžkov a následne k tvorbe karbónu. V novších verziách od roku 2015 bol tento problém odstránený.
Toyota 1.8 1ZZ-FE: Japonská spoľahlivosť s trpkou príchuťou
Motor Toyota 1ZZ-FE s objemom 1,8 litra montovaný napríklad do Avensisu bol chválený za kultúru chodu a slušný výkon, no trápil sa s problémami, ktoré mohli viesť k jeho úplnému zadretiu. Základom bola výrobná chyba v spodnej časti bloku motora, ktorá spôsobovala nadmernú spotrebu oleja a nedostatočné mazanie kľúčových komponentov.
Nedostatočné mazanie viedlo k rýchlejšiemu opotrebovaniu piestnych krúžkov, kľukového hriadeľa a vačkových hriadeľov. Problém sa týkal hlavne motorov vyrobených pred rokom 2005, v neskorších modeloch Toyota túto výrobnú chybu odstránila.
Volkswagen 2.0 TDI: Nástupca legendy sklamal
Motor 2.0 TDI, populárny diesel montovaný do rôznych modelov koncernu Volkswagen, mal nahradiť legendárnu jednotku 1.9 TDI. Problémom sa ukázali byť chybné vstrekovače, ktoré zlyhávali a spôsobovali nepravidelný chod motora, dymenie a pokles výkonu.
Častou poruchou bol aj rýchly úbytok chladiacej kvapaliny. Od roku 2007 koncern VW zaviedol modernejšiu jednotku so vstrekovaním Common-Rail, ktorá sa týchto problémov z veľkej časti zbavila.
BMW N47: Bavorská nočná mora
Naftové motory N47 montované do BMW radu 3 a 5, ako aj do radu 1 či SUV nemeckého výrobcu, sa stretávali s problémami s rozvodovou reťazou. Navyše v niektorých exemplároch dochádzalo k praskaniu nasávacieho potrubia, čo generovalo nákladné opravy.
Mechanici špecializujúci sa na opravy BMW sa zhodujú, že motor N47 je jedným z najmenej spoľahlivých modelov bavorského výrobcu posledných rokov. Typické poruchy zahŕňajú praskliny v nasávacom potrubí, poruchy turbodúchadla, problémy s mazaním a časté poruchy filtra pevných častíc.
Subaru 2.0 D: Prvý boxer diesel s detskými chorobami
Prvý diesel Subaru s usporiadaním boxer sa spočiatku stretol s veľmi pozitívnym prijatím – mal dobrú kultúru chodu, bol úsporný a dynamický. Rýchlo sa však ukázalo, že nie je bez chýb.

Foto: shutterstock.com/APIWAN BORRIKONRATCHATA
Trápili ho predovšetkým problémy so spojkou. Spočiatku sa vina pripisovala vodičom, ktorí údajne so spojkou nesprávne zaobchádzali – tak to vysvetľovalo slovenské zastúpenie značky. V iných krajinách sa opravy vykonávali v rámci záruky. Problém sa vyriešil nahradením päťstupňovej prevodovky šesťstupňovou. Ďalšie poruchy sa týkali dvojhmotnostného zotrvačníka a ventilu EGR.
Ford a Jaguar 2.0 TDCi: Výkon za cenu spoľahlivosti
Motor chválený za dobré výkonové parametre a nízku spotrebu, ktorý však v modeloch ako Mondeo či X-Type dokázal spôsobiť problémy súvisiace s vysokotlakovým čerpadlom, čo viedlo k upchávaniu vstrekovačov.
Ako vidno, problémovým motorom sa nevyhli ani najväčší svetoví výrobcovia. Je dobré mať tieto informácie, aby ste pri kúpe ojazdeného auta nenarazili na časovanú bombu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Koniec pre diesle bez filtra pevných častíc? Môže to prísť skôr, ako čakáte
Autá na celý život: Tieto značky vás nikdy nesklamú
Šokujúci verdikt: Nemci porovnali elektrický Elroq a benzínový Karoq, výsledok vás prekvapí!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.