Pravidlá, Správy, Zaujímavosti,

Nemecké diaľnice bez limitov: Väčšina vodičov aj tak jazdí pomaly

16.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@dweuromaxx). Mnohí si pri predstave nemeckých diaľnic vybavia rýchlosť a adrenalín. Skutočnosť je však iná. Najnovšie štúdie ukazujú, že väčšina vodičov jazdí pokojne a dodržiava...

16.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@dweuromaxx).

Mnohí si pri predstave nemeckých diaľnic vybavia rýchlosť a adrenalín. Skutočnosť je však iná. Najnovšie štúdie ukazujú, že väčšina vodičov jazdí pokojne a dodržiava odporúčanú rýchlosť. Debaty o zavedení rýchlostného limitu tak strácajú zmysel.

Nemecká diaľnica
Nemecké diaľnice bez limitov: Väčšina vodičov aj tak jazdí pomaly.
Foto: youtube.com/@dweuromaxx

Štatistiky, ktoré lámu stereotypy

Hoci nemecké diaľnice sú známe svojou neobmedzenou rýchlosťou, realita sa od mýtov výrazne líši. Podľa údajov zozbieraných v Severnom Porýní-Vestfálsku jazdí až 83 % vodičov rýchlosťou nižšou ako 130 km/h. Ďalších 10 % vodičov sa pohybuje v rozmedzí 130 až 140 km/h a iba malé percento prekračuje túto hranicu. Skutočne vysoké rýchlosti nad 160 km/h dosiahne len jedno percento motoristov.

Prečo Nemci nejazdia rýchlejšie?

Odpoveď je jednoduchá – nielen že rýchlejšia jazda šetrí len minimum času, ale tiež zvyšuje spotrebu paliva. A Nemci sú známi svojím zmyslom pre úspornosť. Navyše, odporúčaná rýchlosť 130 km/h v mnohých prípadoch postačuje ako optimálne tempo pre komfortnú a bezpečnú jazdu.

K tomu všetkému sa pridávajú aj ďalšie faktory, ako sú časté stavebné práce, hustá premávka alebo rešpekt k zvyklosti, že vyššia rýchlosť znamená aj vyššiu zodpovednosť v prípade nehody.

Víkendy a nočné jazdy sú výnimkou

Aj keď väčšina vodičov jazdí v pracovné dni maximálne 130 km/h, víkendy prichádzajú s miernym nárastom rýchlosti. Až 21 % vodičov počas víkendu prekročí túto hranicu, čo je o 5 % viac ako počas pracovných dní. Víkendy totiž lákajú na dlhšie výlety, kedy má vyššie tempo väčší význam z hľadiska úspory času.

Podobný trend je viditeľný počas nočných hodín, keď je premávka redšia a vodiči si môžu dovoliť svižnejšie tempo. Napriek tomu sa ukazuje, že aj v týchto situáciách väčšina preferuje jazdu v komfortnom tempe okolo 130 km/h.

Potrebujeme naozaj rýchlostný limit?

Debaty o zavedení rýchlostného limitu na nemeckých diaľniciach sa vedú už roky. Posledné dáta však dokazujú, že väčšina vodičov odporúčania dodržiava aj bez povinnosti. Podľa odborníkov tak nie je rýchlostný limit potrebný a existujú omnoho dôležitejšie témy na riešenie, ako napríklad zlepšenie infraštruktúry alebo znižovanie emisií.

Nemecká diaľnica
Nemecké diaľnice ponúkajú slobodu rýchlosti, no väčšina vodičov volí pokojné a úsporné tempo.
Foto: youtube.com/@dweuromaxx

Mýty vs. realita

Hoci si mnohí predstavujú nemecké diaľnice ako divoký západ motorizmu, pravda je iná. Priemerná rýchlosť na úsekoch bez obmedzenia klesla za posledné roky z 116,5 km/h (v roku 2021) na 113,5 km/h (v roku 2023). Väčšina vodičov tak jazdí rozvážne a bezpečne, čím ukazuje, že sloboda na diaľniciach nemusí znamenať chaos.

Nemecké diaľnice sú príkladom toho, že sloboda voľby môže fungovať. Väčšina vodičov jazdí bezpečne, rešpektuje pravidlá a nepotrebuje na to zákonné obmedzenia. A čo vy? Ako by ste sa cítili za volantom na nemeckej diaľnici?

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Myslíte si, že by Nemecko malo zaviesť rýchlostný limit na diaľniciach?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

TOP 5 áut, ktoré zvládnu pol milióna kilometrov: Je medzi nimi aj vaše?

Kruhové objazdy pod paľbou kritiky: Holanďania sa vracajú ku klasike

Nové letné pneumatiky Pirelli Cinturato


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Ryanair zavádza tvrdé tresty: Za výtržnosti v lietadle zaplatíš 500 eur!

15.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Anton Brehov). Koniec s hádkami a opitými pasažiermi na palube! Najväčšia nízkonákladová letecká spoločnosť v Európe zavádza automatické pokuty pre…

Kórejskí vedci vytvorili motor bez jediného gramu kovu

15.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SocialKatta01). Vynaliezavosť vedcov nepozná hranice. Napríklad vedci z Južnej Kórey vytvorili práve elektrický motor, v ktorom nie je žiadny kov.…

Podmorské zemetrasenie zasiahlo grécky poloostrov Chalkidiki: Zemetrasenie poškodilo poklady UNESCO

14.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@sanman42). Podmorské zemetrasenie zasiahlo grécky poloostrov Chalkidiki a poškodilo svetoznáme kláštory na Svätej hore Athos. Unikátne fresky z 18. storočia…

Koniec bezplatnej batožiny v lietadle: Európa schvaľuje platené príručné batožiny!

14.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock/Patryk Kosmider). Európska rada rozhodla, že letecké spoločnosti budú môcť účtovať poplatky za príručné batožiny umiestnené v úložných priestoroch nad…

Škoda Enyaq RS Race 2025: Nová verzia elektrického pretekárskeho konceptu

14.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Linewcartech). Škoda oficiálne predstavila novú verziu konceptu Enyaq RS Race. Po prvom predstavení na jeseň 2024 je koncept teraz namaľovaný…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov