Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Najdlhší podmorský tunel pod Baltským morom. Veľká úloha pre stavbárov

6.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@FemernAS). Pod Baltským morom sa buduje najdlhší podmorský tunel, ktorý spojí Roedby v Dánsku a Puttgarden v Nemecku. Stavba bude dlhá takmer 18 kilometrov a...

6.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@FemernAS).

Pod Baltským morom sa buduje najdlhší podmorský tunel, ktorý spojí Roedby v Dánsku a Puttgarden v Nemecku. Stavba bude dlhá takmer 18 kilometrov a skráti čas cestovania autami a vlakmi. Najdlhší podmorský tunel sa bude nachádzať v blízkosti hraníc nášho severného suseda a stavajú ho najmä oni.

Stavba bude dlhá takmer 18 kilometrov a skráti čas cestovania autami a vlakmi.
Foto: youtube.com/@FemernAS

Najdlhší podmorský tunel v Baltskom mori sa buduje pod Fehmarnským pásom, ktorý je pomerne blízko poľských hraníc. Bude to takmer 18 kilometrov dlhá stavba, ktorá spojí Dánsko s Nemeckom. Práce sa začali v roku 2020 a očakáva sa, že potrvajú ešte niekoľko rokov.

Najdlhší podmorský tunel v Baltskom mori pod Fehmarnským pásom

Stojí za zmienku, že o samotnej investícii sa uvažuje už dlhší čas. Uvažovalo sa o nej už v 30. rokoch 20. storočia, keď sa uvažovalo o moste pre autá a vlaky. Nič z toho nebolo, ale potom sa myšlienka vrátila a transformovala sa na podmorský tunel.

Najdlhší podmorský tunel pod Baltským morom spojí Roedby v Dánsku a Puttgarden v Nemecku. Stavba dlhá takmer 18 kilometrov bude položená pomocou železobetónových prvkov s hmotnosťou 80 000 ton. Každý z nich je dlhý 219 metrov.

Tunel bude vyrazený v hĺbke 45 metrov. Stavebné práce sa začali v roku 2022 a majú trvať ešte približne päť rokov. Celá investícia sa odhaduje na viac ako 8 miliárd eur. Jej návratnosť sa dosiahne (podľa odhadov) až približne za 39 rokov.

Robotníci a inžinieri stavajú najdlhší podmorský tunel

Poliaci majú na tejto investícii obrovský podiel. Tvoria najväčšiu skupinu pracovníkov zamestnaných pri výstavbe najdlhšieho podmorského tunela pod Baltským morom.

Zohrávajú dôležitú úlohu aj pri dodávke obrovskej povrchovej stavby na stavenisko. Hovoríme o obrovskom pontóne BN 100 FLC, ktorý je dlhý ako futbalové ihrisko a vysoký 13 poschodí. Postavili ho v lodenici Crist v Gdyni. Slávnostné odovzdanie sa uskutočnilo v septembri 2024. Konštrukcia umožní prepravu obrovských železobetónových blokov použitých na výstavbu tunela pod Fehmarnským pásom.

Výstavba BN 100 FLC trvala dva roky. Práce sa začali v auguste 2022. Konštrukcia váži takmer 11 000 ton a je dlhá 105 metrov.

Tunel má uľahčiť komunikáciu medzi mestami Roedby v Dánsku a Puttgarden v Nemecku. V súčasnosti je potrebná plavba trajektom, ktorá trvá 45 minút. Stavba umožní vlakom jazdiť rýchlosťou až 200 km/h. Vďaka tomu bude možné úsek spájajúci obe mestá prekonať len za sedem minút.

Cesta autom bude o niečo dlhšia (približne 10 minút), pretože tunel bude pozostávať z niekoľkých jazdných pruhov, v ktorých bude možné jazdiť rýchlosťou až 110 km/h. Nová trasa tiež výrazne skráti čas cesty z Hamburgu do Kodane – na približne tri hodiny. Miestne mýto sa bude vyberať na mieste, jeho výška však v súčasnosti nie je známa.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Budujú najdlhší tunel na svete. Tento gigant spojí Rakúsko a Taliansko

Diera v hore je dlhá takmer 25 km. Je to najdlhší cestný tunel na svete

Jazda v tuneli – väčšina vodičov tieto pravidlá nepozná!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Peralta S: Futuristické Maserati inšpirované vesmírnou loďou

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Technomaniacs). Peralta S, jedinečný automobil s dizajnom pripomínajúcim UFO, je poctou legendárnemu Maserati Boomerang z roku 1972. Tento futuristický model,…

Unikátne objavy v Amazonskom pralese: Sedem gigantických urn odhalilo tajomstvá minulosti

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/FP_Detectives). V brazílskej časti Amazonského pralesa došlo k výnimočnému objavu. Sedem obrovských urn, ukrytých pod povrchom zeme, odhalilo fascinujúce detaily…

Ferrari Amalfi: Elegantnejšie, modernejšie a ešte rýchlejšie

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Ferrari). Po piatich rokoch od uvedenia na trh prechádza Ferrari Roma významnou transformáciou. Model dostáva nové meno – Amalfi, prepracovaný…

Dohoda medzi Veľkou Britániou a USA: Čo to znamená pre automobilový priemysel?

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/RSL_89). Britské autá vyvážané do Spojených štátov už nebudú zaťažené 25 % clom. Od 30. júna platí nová dohoda medzi…

CB rádiá: Má ešte zmysel ich používať v osobných autách?

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Randy Stedwell). CB rádiá zažili v minulosti veľký boom, najmä v 90. rokoch a na začiatku 21. storočia. Vtedy boli…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov