Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Pokazíte prevodovku pri podradení z 2. na 1. prevodový stupeň?

12.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Motortion Films). Vodiči, ktorí riadia vozidlo s manuálnou prevodovkou, musia byť veľmi opatrní pri radení rýchlostných stupňov. Ak nedodržia určité pravidlá, môžu zničiť celý systém....

12.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Motortion Films).

Vodiči, ktorí riadia vozidlo s manuálnou prevodovkou, musia byť veľmi opatrní pri radení rýchlostných stupňov. Ak nedodržia určité pravidlá, môžu zničiť celý systém. Napríklad, zničíte prevodovku, ak počas radenia podradíte z 2. na 1. prevodový stupeň?

Pokazíte prevodovku pri podradení z 2. na 1. prevodový stupeň?
Foto: youtube.com/@themilesdriven

Autá s manuálnou prevodovkou môžu pre vodičov predstavovať mnoho problémov. A to nielen vtedy, keď je potrebné sa rozbehnúť, ale aj vtedy, keď potrebujete podradiť. Je to preto, že pri manuálnej prevodovke sa musia prevodové stupne neustále radiť nahor alebo nadol v závislosti od rýchlosti, ktorou sa pohybujete.

Je však dôležité vedieť, ako správne podradiť a čomu sa vyhnúť.

Pokazíte prevodovku pri preraďovaní z 2. na 1. prevodový stupeň?

Teoreticky sa podradenie z vysokého na nízky prevodový stupeň vykonáva sekvenčne. To znamená, že napríklad z piateho prevodového stupňa podradíte na štvrtý, potom na tretí a nakoniec na druhý.

Prvým krokom je odlepenie sa z miesta. Môžete sa rozbehnúť aj na 2., 3. alebo dokonca 4. či 5. prevodový stupeň, ale veľmi opotrebujete spojku. Podraďovanie je dobré robiť postupne, ale nie je problém, ak idete napríklad rýchlosťou 60 km/h a podradíte z 5. na 3. Ak však idete rýchlosťou 120 km/h a preradíte z 5. na 3. prevodový stupeň, pravdepodobnosť zničenia prevodovky je veľmi vysoká.

Nepokazíte si prevodovku pri preraďovaní z 2. na 1. prevodový stupeň, ale musíte si dávať veľký pozor na rýchlosť vozidla a otáčky motora.
Foto: youtube.com/@TheEngineersPost

To isté platí aj pri preradení z 2. na 1. prevodový stupeň.

Musíte si dávať veľký pozor na rýchlosť vozidla a otáčky motora. Väčšina áut vám to možno ani nedovolí. Na prvý prevodový stupeň môžete podradiť len pri veľmi nízkych rýchlostiach, pod 10-20 km/h. A musíte byť veľmi opatrní so spojkou. V opačnom prípade by ste mohli poškodiť prevodovku, ak preradíte z druhého na prvý prevodový stupeň.

Ak radíte nižší prevodový stupeň, je dobré si odhadnúť aké otáčky by asi mohol mať motor, na tie otáčky pridať plyn, a následne púšťať spojku. Zníži sa tým trenie a opotrebenie spojkovej lamely. Ak potrebujete prudšie dobrzďovať, dá sa brzdiť aj s pomocou motora. Ktorý pri decelerácii nie je poháňaný palivom ale zotrvačnosťou auta. Dnešné moderné automobily nespotrebúvajú palivo, pri pustenom plyne.

Čo by ste nikdy nemali robiť v aute s manuálnou prevodovkou

Aby ste ochránili svoju manuálnu prevodovku, tu je návod, čo by ste nikdy nemali robiť:

  • počas jazdy nedržte nohu na spojke;
  • nepreraďujte bez poriadne stlačenej spojky;
  • nenechávajte vozidlo zaradený prevodový stupeň, keď stojí na semaforoch alebo v premávke;
  • nepoužívajte prevodový stupeň, ktorý nie je v korelácii s otáčkami motora a cestovnou rýchlosťou;
  • pred zaradením ďalšieho prevodového stupňa motor nadmerne nepretáčajte;
  • nezaraďte 2. prevodový stupeň hneď, ako sa vozidlo pohne;

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Môžete riadiť auto s manuálnou prevodovkou, ak ste chodili do školy na automatickú?

Ktorá prevodovka vám pomôže dosiahnuť lepšiu spotrebu paliva? Manuálna vs. automatická prevodovka

Čo znamená P-R-N-D-S-B pri automatickej prevodovke? Čo sa stane, ak vypnete motor v režime Drive


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Vidíte na ceste prevrátený kužeľ? Nikdy ho nedvíhajte, hrozí vám obrovské nebezpečenstvo!

24.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív) Každý z nás to už zažil. Idete autom a zrazu na ceste zbadáte osamotený, prevrátený dopravný kužeľ. Prvá…

Ford chystá revolúciu: Prichádza elektrický pickup za cenu, ktorá zničí konkurenciu!

24.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jonathan Weiss) Elon Musk roky sľuboval cenovo dostupný elektromobil pre masy, no zdá sa, že ho predbehne tradičný gigant. Ford…

Predbehlo svoju dobu, no nikto ho nechcel: Revolučné Audi A2 oslavuje 25 rokov

24.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WalterKoren) Písal sa rok 1999, keď Audi na frankfurtskom autosalóne predstavilo niečo, na čo svet nebol pripravený. Malé, zvláštne tvarované…

Šéf Xiaomi šokuje: Potrebujete elektromobil hneď? Kúpte si Teslu!

24.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EVPulseeee) Predstavte si, že šéf Coca-Coly vám povie, aby ste si kúpili Pepsi. Absurdné, však? Presne to sa však stalo…

Návrat do minulosti? Dôvodom je prísna norma Euro 7, bubnové brzdy sú opäť v hre!

24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/pdsci). Zdalo sa, že sú dávno za zenitom a patria do automobilového múzea. Opak je však pravdou. Bubnové brzdy, technológia,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov