18.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/buffaloboy).
Nová batéria Toyoty je taká odolná, že by sa dala namontovať do niekoľkých áut za sebou. Po 40 rokoch by si mala stále zachovať 90 % kapacity. Bola by to teda skutočná revolúcia. Elektrické autá predstavujú lákavú víziu. Umožňujú úspory na „palive“ a servisovaní. Najväčšia obava? Tá sa rozhodne týka akumulátorov. Konkrétne ich trvanlivosti a nákladov na výmenu.

Foto: shutterstock.com/buffaloboy
Svätý grál elektromobility: Polovodičové batérie
Od uvedenia prvého masovo vyrábaného elektromobilu (Nissan Leaf, 2010) sa na trhu s batériami veľa zmenilo. Svätým grálom elektrickej verzie motorizmu sú už niekoľko rokov polovodičové batérie (solid-state).
- Dojazd: Zvýšia dojazd auta až na 1200 km.
- Nabíjanie: Skrátia čas rýchleho nabíjania na približne 10 minút.
- Rozmery a hmotnosť: Znamenajú vyššiu energetickú kapacitu a menšie rozmery a hmotnosť.
Jeden akumulátor = tri autá. Problém je len jeden
Inžinieri japonskej firmy tvrdia, že práve vyvíjané polovodičové batérie sú mimoriadne trvanlivé. Môžu vydržať 40 rokov prevádzky.
Šéfovia značky Toyota si stanovili mimoriadne ambiciózny cieľ: chcú, aby ich vyvíjaná polovodičová batéria dokázala aj po 40 rokoch prevádzky stále zachovať 90 % svojej pôvodnej kapacity. Následkom by bolo, že takýto akumulátor by s veľkou pravdepodobnosťou prežil samotné auto a mohol by byť preto namontovaný do ďalšieho vozidla, a potom do ďalšieho. Problémom však zostáva, že takto extrémne odolné batérie zatiaľ nikto komerčne neponúka.

Foto: shutterstock.com/Belish
Kedy prídu na trh?
Práce na technológii v výskumných centrách Toyoty prebiehajú od roku 2021. Pôvodne sa mali hotové akumulátory objaviť v autách v roku 2026. Už dnes je však známe, že dátum premiéry sa posunie o rok alebo dva.
Toyota upozorňuje na počiatočnú slabinu polovodičových batérií, ktorou je ich vysoká cena. Táto cena sa udrží dovtedy, kým nedôjde k popularizácii tohto riešenia a k amortizácii nákladov na vývoj. Napriek tomu sa očakáva, že pri trvanlivosti batérie siahajúcej až štyri desaťročia by vodiči nemali mať väčší problém s akceptovaním a prehltnutím vyššej počiatočnej ceny vozidla.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tesla vyhlasuje vojnu Číne: Koniec lacným dielom, autá budú drahšie!
Mazda Vision X-Coupé: Výfuk, ktorý čistí vzduch! Auto odstraňuje 110 % emisií CO2
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















