03.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Kunlathida6242).
Zdalo by sa, že tankovanie „doplna“ je logické – natankovať čo najviac, aby ste mali na dlhšie pokoj. Mechanici však hovoria jasne: toto nie je najlepšia metóda. V praxi môže tankovanie „až po hrdlo“ priniesť viac škody ako úžitku a viesť ku drahým opravám.

Foto: shutterstock.com/Kunlathida6242
Tankovanie po prvom cvaknutí je zlý nápad? Zistite, čo sa môže pokaziť
Mechanici a odborníci varujú pred tankovaním paliva po prvom „cvaknutí“ pištole. Keď nádrž dosiahne maximálnu bezpečnú úroveň, pištoľ zvyčajne prestane pumpovať, čo je signál, že je čas skončiť. Mnohí vodiči však v snahe „zmestiť ešte pár litrov“ pokračujú v tankovaní, čo môže viesť k niekoľkým problémom.
Po prvé, prebytočné palivo sa môže dostať do systému odvetrávania nádrže. V niektorých prípadoch to vytvára príliš vysoký tlak alebo dokonca podtlak, čo môže mať za následok nerovnomerný chod motora alebo zápach paliva. Po druhé, časť natankovaného paliva sa nemusí vôbec dostať do nádrže, ale môže sa vrátiť späť cez pištoľ alebo uniknúť cez odvetrávacie hadičky. V dôsledku toho zaplatíte za palivo, ktoré sa do vášho auta ani nedostalo. K tomu sa pridáva aj otázka tepelnej rozťažnosti paliva. Palivo sa vplyvom tepla môže rozširovať. Ak je nádrž naplnená „až po hrdlo“, pri zvýšení teploty môže dôjsť k únikom.

Foto: shutterstock.com/RossHelen
Tankovať po prvé cvaknutie? Tento spôsob je bezpečnejší
Mechanici a výrobcovia áut často odporúčajú ukončiť tankovanie okamžite po prvom cvaknutí. Je to moment, kedy systém pištole zistí plnú nádrž a preruší prívod paliva. Vtedy sa oplatí zavesiť pištoľ a ukončiť tankovanie. Aké sú výhody?
- Systém odvetrávania pracuje správne. Nemusíte sa obávať pretlaku ani únikov.
- Palivo sa nedostane do hadičiek, ktoré často nie sú prispôsobené na kvapalné palivo (ale len na výpary).
- Ponecháte priestor na tepelnú rozťažnosť paliva, čo minimalizuje riziko únikov.
- Vyhnete sa problémom s palivovým čerpadlom, filtrom a vstrekovačmi, ktoré súvisia s nečistotami a usadeninami, ktoré sa môžu nasať, keď je nádrž takmer prázdna.
V praxi je teda rozumnou stratégiou: tankujte po prvé cvaknutie, vyhnite sa dotankovávaniu a choďte na čerpaciu stanicu skôr, než sa rozsvieti rezerva.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Pozinkovaná karoséria? Nenechajte sa oklamať, toto je pravda o hrdzi!
Nový Dieselgate na obzore? Plug-in hybridy klamú telom, ich emisie sú 5-krát vyššie!
Zabudnite na 90 km/h! Experti odhalili magickú rýchlosť, pri ktorej auto žerie najmenej
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.